"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktionskurs i industridesign, BAS, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-08

Engelskt namn: Industrial Design Introduction, BASIC

Denna kursplan gäller: 2011-09-12 och tillsvidare

Kurskod: 5ID027

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-10-18

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-09-08

Innehåll

Kursen BAS ger en översikt av och introduktion till metoder och processer som används inom industridesign, och i produktutvecklingsprocessen. En introduktion till visualiseringstekniker i 2D (skiss) och 3D (modellteknik) ges också. Fokus ligger på designprocessen i den fysiska produktutvecklingsprocessen, och på visualisering och kommunikation av idéer och designförslag. Ekologisk design och hållbarhetsperspektiv introduceras i relation till designprocessen. Kursens mål är att studenten ska förstå och på en grundläggande nivå applicera designmetoder och –processer i projekt, under handledning. Kursen består av sex moment: Moment 1. Introduktionsprojekt, 1,5hp (Introductory project, 1,5 credits). Momentet består av en introduktion till Designhögskolan och kurspaketet Introduktion till industridesign. Arbetsmetoder och utbildningsfilosofi presenteras och diskuteras, och en grundläggande introduktion ges till Designhögskolans infrastruktur, lokaler, datorsystem, ekonomi- och materialhantering (DOLF-systemet) samt studieteknik. Studenter genomför ett kort projekt i syfte att introducera projektmetodik och grunderna i gruppdynamik. Examination genom aktivt deltagande i undervisningen och visuell och muntlig presentation av ett grupprojekt. Moment 2. Grundläggande skiss, 3 hp (Sketch basics, 3 credits). Momentet fokuserar hur idéer kommuniceras genom att använda tvådimensionell skiss som medium. Fokus ligger på grunderna i visuell kommunikation, och på att introducera skiss som ett verktyg för idéutveckling och kommunikation. Momentet innehåller grundläggande skissteknik, arbetsmetoder, materialkunskap och perspektivlära. Målet är att studenten ska känna självförtroende inför att kommunicera idéer och designförslag visuellt och muntligt, och att skissteknik ska kunna användas av studenten för idéskissning och konceptutveckling. Del ett (1,5 hp) och del två (1,5 hp) examineras genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter. Moment 3. Grundläggande form och modellteknik 1,5 hp (Form basics and modelling techniques, 1,5 credits) Grunderna i formstudier introduceras i relation till grunderna i tredimensionell modellteknik, manuell och datorstödd. Momentet syftar till att ge studenten en introduktion till formarbete och formförståelse, för att träna och utveckla studentens förmågor och färdigheter i utforskandet av form och grundläggande formsemantik i olika material. Fokus ligger på att främja en undersökande hållning till form. En grundläggande introduktionsutbildning i verkstadskunskap ges, med inriktning på handverktyg och maskiner för träbearbetning (bandsåg, svarv, fräs, borr etc.). Målet är att studenten självständigt ska kunna hantera träverkstadsmaskiner i enlighet med gällande säkerhetsföreskrifter och Designhögskolans regelverk. Grundläggande modellteknik i skum introduceras. Examination av momentet sker genom aktivt deltagande i verkstadsutbildningen, samt utförande och inlämning av 3D-modeller gjorda i skum samt specificerat 2D-material och övningsuppgifter i digital modellering. Moment 4. Designprocessen, 4,5 hp (The design process, 4,5 credits) Momentet introducerar de metoder som används i designprocessen, med inriktning mot produktutvecklingsprocessen. Designprocessens teori och praktik förmedlas och tränas i ett projekt som löper genom hela momentet, där de olika stegen i designprocessen lärs ut och implementeras i projektform. Bland annat introduceras metoder för problemformulering, visualisering och informationsinsamling, funktionsanalys, målgruppsdefiniering, scenario och boardtekniker. Fokus ligger på lärande, förståelse för och användning av metoder för att definiera designproblem, idéfas, utvärdering, konceptframställning och presentation. Varumärke och kärnvärden relateras till designprocessen, och metoder för att analysera och visualisera dessa genom boardtekniker gås igenom. Målet är att studenten ska känna till de olika stegen i designprocessen, under handledning tillämpa dessa i ett projekt, och presentera resultatet och tillvägagångssättet muntligt och visuellt. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, muntlig och visuell presentation samt skriftlig och visuell dokumentation av ett produktdesignprojekt. Moment 5. Hållbar design, 3 hp (Sustainable design, 3 credits) En introduktion till hållbarhetsperspektiv på designprocessen i sin helhet. Fokus ligger på integrerandet av ekologiska och hållbara designaspekter genom hela designprocessen från problemformulering till slutkoncept, möjliga produktionstekniker och material. Studenten skall kunna förstå och relatera hållbarhetsaspekter och ekologiska perspektiv till designprocessens olika steg, med särskilt fokus på livscykelanalys och produktionsteknik. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, samt muntlig, skriftlig och visuell presentation inklusive livscykelanalys av en produkt. Moment 6. Grundläggande portfölj, 1,5 hp (Portfolio basics, 1,5 credits) Momentet syftar till att introducera hur man dokumenterar och presenterar ett designprojekt visuellt och skriftligt i en portfölj. Fokus ligger på att introducera grundläggande metoder för visuellt och grafiskt berättande, och hur man arbetar med layout, visuellt material och text för att görmedla en designprocess och ett designresultat. Examination genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter samt ett portfoliouppslag av ett under kursen genomfört projekt.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna: - redogöra för de hur designprocessen genomförs, förklara dess nyckelbegrepp och metoder, och under handledning tillämpa dessa i ett designprojekt, samt uppvisa färdigheter i tids- och projekthantering genom att hålla deadlines och genomföra specificerade uppgifter. -redogöra för en designportföljs professionella syften, och grunderna för dess uppbyggnad gällande layout och innehåll. - genomföra en livscykelanalys av en produkt eller tjänst, redogöra för ekologiska och hållbara perspektiv på design, och relatera dessa till de olika stegen i designprocessen samt till produktionstekniker och material. -redogöra för material och metoder inom modellteknik, relatera dessa till grundläggande begrepp och praktiker inom formstudier, och praktiskt använda dessa metoder och praktiker för att skapa fysiska modeller. -uppvisa grundläggande färdigheter i att kommunicera idéer och enkla designförslag genom manuellt skissande, och överföra 2D-visualiseringar till enkla 3D-modeller i skum eller andra material. -använda datorstödd teknologi för att skanna och bildbehandla skisser och andra bilder, och infoga dessa i digitala dokument och presentationer. -framställa enkla geometriska former med stöd av digital 3D modellering, och redogöra för i vilka stadier av designprocessen digital 3D-modellering kan användas, och varför. -använda designmetoder för att formulera problem, utföra förstudier, idéskapande och utvärdering tillsammans med andra studenter i grupp, dela med sig av resultat och reflektioner i gruppdiskussioner och uppvisa en grundläggande kännedom om grupprocesser i projektarbeten. -framställa en enkel visuell presentation, fysisk och digital, i vilken designprocessen förklaras och åskådliggörs från problemformulering till slutligt designförslag, och presentera detta muntligt på engelska på ett strukturerat och logiskt sätt.

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet, 120 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier eller motsvarande, samt inlämnade godkända arbetsprov. Engelska B eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Examination genomförs i form av presentationer – muntliga, visuella och skriftliga – av projekt och genom utförande och inlämning av skriftliga och visuella (2d och 3D) uppgifter. Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända liksom att projektarbeten också är godkända. För att erhålla godkänt betyg fordras därutöver närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänt på moment 4, Designprocessen och moment 5, Hållbar design samt minst Godkänt på övriga moment. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av denna kurs kan enbart ske genom en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan, samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Övriga föreskrifter

Antagning sker inte genom VHS, studera.nu utan sker lokalt genom Designhögskolan. Urval sker bland behöriga sökanden på grundval av inlämnade arbetsprover, med särskild hänsyn till innovativa och kreativa förmågor, personlig mognad ochmotivation.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.