"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Designimplementering, 15 hp

Engelskt namn: Design Implementation

Denna kursplan gäller: 2018-10-22 och tillsvidare

Kurskod: 5ID194

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-06-25

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-12-21

Innehåll

Kursen ger en fördjupning av de metoder och processer som används inom industridesign, med särskilt fokus på ergonomisk design, användarstudier och formutforskande. Momentet inkluderar tillämpade projektstudier där fokus ligger på metoder för analys, problemlösning och utvärdering i relation till ergonomi och varumärke i produktutvecklingsprocessen. Visualiseringstekniker som tränas under kursen inkluderar både 2D, skiss, datorstödd digital modellering samt 3D-modellering (skissmodeller och presentationsmodeller). En grundläggande introduktion ges i hur man arbetar systematiskt med färg inom designområdet.

Moment 1. Formutforskande, 1,5 hp (Form exploration, 1,5 credits)
Momentet syftar till att ge att träna och utveckla studentens förmågor och färdigheter i ett utforskande förhållningssätt till form. Ett mål är att, genom praktiska uppgifter och övningar i två- och tredimensionell visualisering, utveckla förmågan att översätta skisser till 3D modeller. Ett fokus i momentet ligger också på semantik och formuttryck i förhållande till känslor, kvaliteter och upplevelser av ett objekts budskap . Kursen ger också en introduktion till grundläggande formteori och begrepp. Examination sker genom aktivt deltagande och inlämning av övningsuppgifter i 2D och 3D.

Moment 2. Ergonomisk design, 6hp. (Ergonomic design, 6 credits)
Momentet kombinerar grunderna i ergonomi och varumärkeshantering med projektstudier i designprocessen. Ett av projektets, och momentets, tyngdpunkter ligger på ergonomisk design – särskilt handergonomi – och under momentet introduceras ergonomiska perspektiv på design, prototyperingstekniker, ergonomiska användarstudier och tester med hjälp av funktionsmodeller. Studenten ska kunna tillämpa ergonomisk teori och praktik i hela designprocessen. Lika viktigt i projektet är varumärkeshantering och att relatera ett varumärkes kärnvärden till form och uttryck i
såväl processen som i det slutliga designförslaget i 2D- och fysiska/digitala 3D-visualiseringar). Examinering sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, genomförande av ett designprojekt med fokus på ergonomi och varumärke, och muntlig, skriftlig och visuell (2D och 3D) presentation av detta.

Moment 3. Visualiseringstekniker, 3hp (Visualisation techniques, 3 credits).
Manuell och digital skissteknik fördjupas i relation till idégenerering och formutforskande. Målet är att studenten skall fortsätta arbeta med skiss som ett verktyg för idéarbete och kommunikation, i syfte att börja utveckla en personlig stil och ett eget arbetssätt med skiss som redskap i designprocessen. Övningar i 3D modellering knyter an till tidigare projekt. Examination sker genom tillämpade studier och inlämningsuppgifter.

Moment 4: Design management, 1,5 hp (Design management, 1,5 credits).
En introduktion ges till design management i relation till olika marknadsföringsstrategier, designstrategier och varumärkesbyggande för produkter och tjänster. Områden som behandlas är bland annat hur designstrategi implementeras i en professionell designkontext, hur designmetoder används strategiskt i varumärkesarbete, och hur designprojekt organiseras. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter.

Moment 5: Portfolio 1, 1,5 hp (Portfolio 1, 1,5 credits)
Momentet syftar till att introducera hur designprojekt dokumenteras och presenteras visuellt och textuellt i en portfolio. Fokus ligger på grundläggande metoder för visuellt och grafiskt berättande, och på hur man kan arbeta med layout, bilder och text för att förmedla en designprocess och ett designresultat. Studenten ska producera en portfolio som kommunicerar färdigheter, styrkor och förmågor visuellt, textuellt och grafiskt. Portfolion ska uppvisa studentens designprocess och resultat i projektarbeten. Examination genom aktivt deltagande och inlämning och presentation av en portfolio.

Moment 6: Färgstudier, 1,5 hp (Colour studies, 1,5 credits)
Syftet med momentet är att öka den studerandes medvetenhet om vikten av att praktiskt använda färg som ett verktyg i industridesign, med fokus såväl på teoretiska som praktiska färgstudier och genom att introducera färgsystem. Momentet fokuserar färg som visuellt fenomen och färgkommunikation genom hela designprocessen från idé till färdig produkt. Examination genom aktivt deltagande i undervsiningen, inlämning av övningsuppgifter samt muntlig och visuell presentation av ett färgprojekt.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för grunderna i varumärkeshantering i designprocessen, ge exempel på hur design och marknadsföringsstrategier relateras till olika delar av designprocessen, och uppvisa färdigheter i att använda olika tekniker för att undersöka, analysera och implementera varumärkesvärden i produktutvecklingsprocessen.
  • inlemma ergonomiska perspektiv i designprocessen, och tillämpa olika metoder för analys, problemlösning och utvärdering i den praktiska designprocessen för att skapa koncept och/eller prototyper av fysiska produkter, och relatera dessa till såväl ergonomi som hållbarhet och semantik i formutvecklingsprocessen.
  • översätta 2D-skisser till 3D-modeller och reflektera över formrelaterade och modellteknikrelaterade aspekter av denna övergång.
  • visualisera och undersöka form och konceptutveckling genom manuell skiss, skissmodeller, funktionsmodeller, arbeta med digitala verktyg för att producera enkla renderingar och använda datorstödd visualiseringsteknik för att framställa enklare digitala modeller.
  • redogöra för en portfolios professionella syften, och grunderna för dess uppbyggnad gällande layout och innehåll, samt uppvisa grundläggande färdigheter i att kommunicera designprocessen och slutresultatet av ett projekt i en portfolio, och även uppvisa egna arbetsmetoder, styrkor och färdigheter i designprocessen.
  • redogöra för material och metoder använda i modellteknik, relatera dessa till grundläggande begrepp och praktiker i formstudier och färgstudier, och tillämpa dessa för att skapa och färgsätta fysiska modeller.
  • planera och genomföra ett projekt inom givna tidsramar, uppvisande grundläggande färdigheter i att formulera, följa och revidera en individuell projektplan.
  • framställa en grafiskt enhetlig och logiskt strukturerad visuell projektpresentation och presentera denna muntligt på engelska på ett argumentativt övertygande sätt, samt presentera projektets process och resultat i en skriftlig rapport.

Behörighetskrav

För tillträde till denna kurs krävs minst 60 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier, eller motsvarande, med godkänt resultat samt arbetsprov. Engelska B/6.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Examination genomförs i form av presentationer – muntliga, visuella och skriftliga – av projekt och genom utförande och inlämning av skriftliga och visuella (2d och 3D) uppgifter. Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända liksom att projektarbetena också är godkända. För att erhålla godkänt betyg fordras därutöver närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För väl godkänt krävs VG på moment 2, Ergonomisk design, och VG på ytterligare ett moment samt minst betyget godkänd på övriga moment.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 46

    Referenslitteratur

    Inte obligatorisk litteratur

    Baxter Mike
    Product design : a practical guide to systematic methods of new product development
    London : Chapman & Hall;a Cheltenham :b Stanley Thornes : 1996 : 308 s. :
    ISBN: 0-412-63230-6 (Chapman & Hall)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Best Kathryn
    Design management : managing design strategy, process and implementation
    Lausanne : AVA Publishing : 2006 : 215 p. :
    ISBN: 2-940373-12-4 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bender Diane M.
    Design portfolios : moving from traditional to digital
    New York : Fairchild Books : cop. 2008 : xvi, 416 p. :
    ISBN: 1-56367-483-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eisenman Sara
    Building design portfolios : innovative concepts for presenting your work
    Gloucester, Mass. : Rockport : cop. 2006 : 192 s. :
    ISBN: 1-59253-223-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design sketching : [including an extensive collection of inspiring sketches by 24 students at the Umeå Institute of Design]
    Olofsson Erik, Sjölén Klara
    3. ed. : [Sundsvall] : KEEOS Design Books : 2007 : 104 s. :
    ISBN: 978-91-976807-0-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lefteri Chris
    Making it : manufacturing techniques for product design
    London : Laurence King : 2007 : 240 s. :
    ISBN: 978-1-85669-506-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Cradle to cradle : remaking the way we make things
    McDonough William, Braungart Michael
    1. ed. : New York : North Point Press : 2002 : 193 s. :
    ISBN: 978-0-86547-587-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2019 vecka 44

    Baxter Mike
    Product design : a practical guide to systematic methods of new product development
    London : Chapman & Hall;a Cheltenham :b Stanley Thornes : 1996 : 308 s. :
    ISBN: 0-412-63230-6 (Chapman & Hall)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Best Kathryn
    Design management : managing design strategy, process and implementation
    Lausanne : AVA Publishing : 2006 : 215 p. :
    ISBN: 2-940373-12-4 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bender Diane M.
    Design portfolios : moving from traditional to digital
    New York : Fairchild Books : cop. 2008 : xvi, 416 p. :
    ISBN: 1-56367-483-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eisenman Sara
    Building design portfolios : innovative concepts for presenting your work
    Gloucester, Mass. : Rockport : cop. 2006 : 192 s. :
    ISBN: 1-59253-223-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design sketching : [including an extensive collection of inspiring sketches by 24 students at the Umeå Institute of Design]
    Olofsson Erik, Sjölén Klara
    3. ed. : [Sundsvall] : KEEOS Design Books : 2007 : 104 s. :
    ISBN: 978-91-976807-0-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lefteri Chris
    Making it : manufacturing techniques for product design
    London : Laurence King : 2007 : 240 s. :
    ISBN: 978-1-85669-506-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Cradle to cradle : remaking the way we make things
    McDonough William, Braungart Michael
    1. ed. : New York : North Point Press : 2002 : 193 s. :
    ISBN: 978-0-86547-587-8
    Se Umeå UB:s söktjänst