"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild I, 30 hp

Engelskt namn: Visual Art

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2008-01-27 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ES002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Estetisk kommunikation 7,5 högskolepoäng, Perception och bild, 18 högskolepoäng, Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng. Estetisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng Aesthetic Communication, 7,5 ECTS Momentet innehåller workshops i bild, samt workshops med blandformer av musik, bild, slöjd, dans och rörelse osv. I Momentet ingår också en teoretisk introduktion av begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna och en orientering om aktuell forskning. Gestaltningarna analyseras utifrån ett kreativitets- och processperspektiv. Perception och bild, 18 högskolepoäng Perception and Visual Art, 18 ECTS Momentet omfattar perceptionsteori samt av laborationer i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. Konstens historia under 1900-talet behandlas samt en tematisk orientering i konstens historia utifrån ett perceptuellt perspektiv. I ett laborativt gestaltningsarbete ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild samt digital fotografi. Den rörliga bilden studeras utifrån ett produktionsperspektiv som utöver kameraarbete innefattar också digital redigering. I ett teoretiskt delmoment studeras konstens teori med fokus på 1900-talets konst samt bildsemiotik för att ge studenten verktyg för bildtolkning och analys, som inkluderar genus-, etnicitets- och klassperspektiven. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser ämnets historik, dess situation idag, samt dess styrdokument i olika skolformer. VFU, 4,5 högskolepoäng School-Based Studies, 4,5 ECTS Momentet skall förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Det innehåller planering och genomförande av verksamhetsförlagd utbildning tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Lokala styrdokument på partnerskolan studeras. Under momentets gång skall den studerande dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild. Under seminarier problematiseras och teoretiseras de studerandes erfarenheter.

Förväntade studieresultat

Estetisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng För godkänt moment skall studenten kunna • genomföra gestaltningar i ett specifikt medium och i en kombination av flera medier samt kunna presentera och analysera den genomförda gestaltningen. • förklara och diskutera begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna. Perception och bild, 18 högskolepoäng För godkänt moment skall studenten • kunna gestalta inom två- och tredimensionell bild samt inom digital fotografi och rörlig bild. • vara förtrogen med elementära principer i bildgestaltning och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. • kunna uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar, samt analysera och tolka med hjälp av några perceptionsteorier och bildanalytiska metoder • ha kännedom om bildens och konstens historia under 1900-talet • vara medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol-, konst- och kulturområdet. • kunna förklara, förstå och diskutera ämnesdidaktik med användande av bilddidaktiska begrepp. VFU 4,5 högskolepoäng För godkänt moment • kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning planera och genomföra bildundervisning i den/de skolformer denne riktar sig mot • kan studenten ta egna initiativ i bilddidaktiska processer och lösa uppkomna problem samt kunna välja ut det som svarar mot kursplanens mål och de egna intentionerna • kan studenten samarbeta med kollegor och elever samt reflektera över olika samarbetsformer • kan studenten använda ett yrkesspråk för ämnet och genom det beskriva och analysera egna undervisningserfarenheter.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, workshops, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Undersökning och genomförande av projekt kan förekomma i olika närmiljöer eller i skolor. Under kursen arbetar de studerande kontinuerligt med att integrera praktiska och teoretiska frågeställningar. Vidare bedrivs ämnesintegrerade studier, estetisk kommunikation, tillsammans med övriga estetiska ämnen. Grunden för detta arbete är de studerandes egna val och idéskapande. Den verksamhetsförlagda delen inriktas mot undervisning och lärandeprocesser kopplat till den egna arbetsprocessen enskilt och i grupp. Planering och genomförande av verksamhetsförlagd utbildning sker under hela kursen i samarbete med partnerskolor. Verksamhetsförlagd utbildning fördelas med 4,5 högskolepoäng i denna kurs och 10,5 i Bild II. VFU ligger i sammanhållna perioder som är obligatoriska. I anslutning till dessa perioder förläggs planering, seminarier, analyser, dokumentation och utvärdering. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig och visuell dokumentation samt seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. I momentet Estetisk kommunikation 7,5 högskolepoäng och i momentet VFU 4,5 högskolepoäng ges endast betygen underkänd (U) och godkänd (G). För betyget Väl godkänd läggs, utöver kraven för Godkänd, också ökad vikt vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande, kritisk granskning och reflektion. Kursbetyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Alexandersson, Mikael (2000), De estetiska arbetsprocesserna i skolan. Skolverket: Dnr 98:1734. Seminarium inom ramen för projektet Kultur för lust och lärande, 6 april, 2000. Distribueras från institutionen. Berefelt, Gunnar (1986 eller senare), ABSe- om bildperception, Malmö: Liber. Distribueras från institutionen. Fagerholm, Erik, Abramson, Lars (red.) (2006), Filma bättre, Malmö: Liber Kelby, Scott (2006), Photoshop CS2 för digital fotografi, Sundbyberg: Pagina Klarén, Ulf. (1996) Vad färg är. Stockholm: HLS förlag. Kleiner, Fred S. och Mamiya, Christin (2006), Gardner´s Art Through The Ages A Concise History, Belmont, Calif., USA: Thomson Wadsworth, s. 345-435. Karlsson, Sten-Gösta; Lövgren, Staffan : Bilder i skolan. Lund : Studentlitteratur, 2001 - 256 s. ISBN: 91-44-01050-8 Koblanck, Henriette (2004), Typografi, bild och grafisk design, Stockholm: Bonnier utbildning Kursplaner för ämnet bild på gymnasium och grundskola. ( [ http://www.skolverket.se ]www.skolverket.se) Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik.Umeå: Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Marner, Anders & Örtegren, Hans. (2003) En kulturskola för alla estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv. Stockholm: Liber distribution. Eller http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm Marner, Anders, Michael J Parsons, How We Understand Art A Cognitive Developmental Account of Aestetic Experience (Cambridge: Cambridge University Press 1992) ~ en sammanfattning av Anders Marner, [ http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm ]http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm Sisefsky, Jan. (1995) Om färg. Västerås: ICA bokförlag, s 34-59. Tidskriften Foto (2007), Digitala systemkameraskolan, (red. Jan Almlöf). Beställes genom Tidskriften Foto, Allers förlag. Åsén, Gunnar (2006), Varför bild? i Lundgren, Ulf P., Uttryck, intryck, avtryck. Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet, s. 107-122. [ http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf ]www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf Distribueras från institutionen. Skolverket: Kursplan 2000 i bild, grundskolan. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=11&id=2087&extraId= Skolverket: Kursplaner Estetiska programmet och Medieprogrammet samt Estetisk verksamhet under rubriken Kärnämneskurser. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=21&id=52&extraId=

Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst