"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild I, 30 hp

Engelskt namn: Visual Art

Denna kursplan gäller: 2008-01-28 och tillsvidare

Kurskod: 6ES002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Estetisk kommunikation 7,5 högskolepoäng, Perception och bild, 18 högskolepoäng, Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng. Estetisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng Aesthetic Communication, 7,5 ECTS Momentet innehåller workshops i bild, samt workshops med blandformer av musik, bild, slöjd, dans och rörelse osv. I Momentet ingår också en teoretisk introduktion av begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna och en orientering om aktuell forskning. Gestaltningarna analyseras utifrån ett kreativitets- och processperspektiv. Perception och bild, 18 högskolepoäng Perception and Visual Art, 18 ECTS Momentet omfattar perceptionsteori samt av laborationer i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. Konstens historia under 1900-talet behandlas samt en tematisk orientering i konstens historia utifrån ett perceptuellt perspektiv. I ett laborativt gestaltningsarbete ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild samt digital fotografi. Den rörliga bilden studeras utifrån ett produktionsperspektiv som utöver kameraarbete innefattar också digital redigering. I ett teoretiskt delmoment studeras konstens teori med fokus på 1900-talets konst samt bildsemiotik för att ge studenten verktyg för bildtolkning och analys, som inkluderar genus-, etnicitets- och klassperspektiven. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser ämnets historik, dess situation idag, samt dess styrdokument i olika skolformer. VFU, 4,5 högskolepoäng School-Based Studies, 4,5 ECTS Momentet skall förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Det innehåller planering och genomförande av verksamhetsförlagd utbildning tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Lokala styrdokument på partnerskolan studeras. Under momentets gång skall den studerande dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild. Under seminarier problematiseras och teoretiseras de studerandes erfarenheter.

Förväntade studieresultat

Estetisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng För godkänt moment skall studenten kunna -genomföra gestaltningar i ett specifikt medium och i en kombination av flera medier samt kunna presentera och analysera den genomförda gestaltningen. -förklara och diskutera begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna. Perception och bild, 18 högskolepoäng För godkänt moment skall studenten -kunna gestalta inom två- och tredimensionell bild samt inom digital fotografi och rörlig bild. -vara förtrogen med elementära principer i bildgestaltning och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. -kunna uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar, samt analysera och tolka med hjälp av några perceptionsteorier och bildanalytiska metoder -ha kännedom om bildens och konstens historia under 1900-talet -vara medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol-, konst- och kulturområdet. -kunna förklara, förstå och diskutera ämnesdidaktik med användande av bilddidaktiska begrepp. VFU 4,5 högskolepoäng För godkänt moment -kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning planera och genomföra bildundervisning i den/de skolformer denne riktar sig mot -kan studenten ta egna initiativ i bilddidaktiska processer och lösa uppkomna problem samt kunna välja ut det som svarar mot kursplanens mål och de egna intentionerna -kan studenten samarbeta med kollegor och elever samt reflektera över olika samarbetsformer -kan studenten använda ett yrkesspråk för ämnet och genom det beskriva och analysera egna undervisningserfarenheter.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, workshops, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Undersökning och genomförande av projekt kan förekomma i olika närmiljöer eller i skolor. Under kursen arbetar de studerande kontinuerligt med att integrera praktiska och teoretiska frågeställningar. Vidare bedrivs ämnesintegrerade studier, estetisk kommunikation, tillsammans med övriga estetiska ämnen. Grunden för detta arbete är de studerandes egna val och idéskapande. Den verksamhetsförlagda delen inriktas mot undervisning och lärandeprocesser kopplat till den egna arbetsprocessen enskilt och i grupp. Planering och genomförande av verksamhetsförlagd utbildning sker under hela kursen i samarbete med partnerskolor. Verksamhetsförlagd utbildning fördelas med 4,5 högskolepoäng i denna kurs och 10,5 i Bild II. VFU ligger i sammanhållna perioder som är obligatoriska. I anslutning till dessa perioder förläggs planering, seminarier, analyser, dokumentation och utvärdering. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig och visuell dokumentation samt seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. I momentet Estetisk kommunikation 7,5 högskolepoäng och i momentet VFU 4,5 högskolepoäng ges endast betygen underkänd (U) och godkänd (G). För betyget Väl godkänd läggs, utöver kraven för Godkänd, också ökad vikt vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande, kritisk granskning och reflektion. Kursbetyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Estetisk kommunikation

Åmossa Karind 1965-4 edt
I kunskapens namn :b en antologi om kunskap, makt och kreativitet
Stockholm : Lärarförbundet : 2007 : 74 s. :

Johansson, Marlene, Kommunikation i skolans slöjdpraktik. Marner, Anders (2005), Kreativitet i ett socio-kulturellt perspektiv i Marner, Anders (2005), Möten och medieringar. Estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och socio-kulturellt perspektiv. Monografier Tidskrift för lärarutbildning och forskning, Umeå: Umeå universitet eller HYPERLINK "http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm"http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm

VFU

Bilder i skolan.
Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01050-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsén, Gunnar (2006), Varför bild? , i Lundgren, Ulf P., Uttryck, intryck, avtryck. Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet, s. 107-122. http://cm.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H Skolverket: Kursplan 2000 i Bildämnet. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=11&id=2087&extraId= Skolverket: Kursplaner Estetiska programmet och Medieprogrammet samt Estetisk verksamhet under rubriken Kärnämneskurser. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=21&id=52&extraId=

Perception och bild

Delmoment 2-dim 6hp Sisefsky, Jan. (1995) Om färg. Västerås: ICA bokförlag, s 34-59. Kompendium köpes från institutionen. Referenslitteratur: Berefelt, Gunnar (1986 eller senare), ABSe- om bildperception, Malmö: Liber. Distribueras från institutionen. Delmoment rörlig bild 3hp Referenslitteratur: Fagerholm, Erik, Abramson, Lars (red.) (2006), Filma bättre, Malmö: Liber Delmoment foto 3hp Kompendier som köps från institutionen Referenslitteratur: Lundqvist, Pär. (1994) Foto min hobby. Arlöv: Spektra. Delmoment konstvetenskap 3hp Kleiner, Fred S. och Mamiya, Christin (2006), Gardner´s Art Through The Ages A Concise History, Belmont, Calif., USA: Thomson Wadsworth, s. 345-435.

Parsons Michael John
How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Delmoment digital bild 3 hp Referenslitteratur: Tidskriften Foto (2007), Digitala systemkameraskolan, (red. Jan Almlöf). Beställes genom Tidskriften Foto, Allers förlag.

Kelby Scott
Photoshop CS3 för digitalfotografer
Sundbyberg : Pagina : 2007 : xvii, 474 s. :
ISBN: 9789163609244
Se Umeå UB:s söktjänst

Typografi och grafisk design.
Koblanck Henriette, Westberg Thure
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning, 1997 ; (Arlöv : 216 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-622-1820-4
Se Umeå UB:s söktjänst