Engelskt namn: Developmental Work and Research
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 till 2012-09-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-09-06
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2021-09-05
Kursplan för kurser med start innan 2012-09-02
Kurskod: 6ES016
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-27
Det kursspecifika innehållet syftar till att utveckla fördjupade kunskaper om olika kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsmetoder samt hur de kommer till användning vid studier av pedagogisk praktik. I kursen granskas genomförande och dokumentation av utvecklings- eller utvärderingsuppgifter inom pedagogisk yrkesverksamhet. Verksamheten i skolan diskuteras och analyseras med utgångspunkt i ett vetenskapligt, kritiskt, värderande förhållningssätt liksom relationen mellan forskning och utvecklingsarbete. Skolans funktion, lärares uppdrag och elevers lärande är teman i de avhandlingar och forskningsrapporter som analyseras och diskuteras. I kursen studeras olika forskningsansatser och hur vetenskapliga metoder kan användas i den pedagogiska praktiken med exempel från utvecklings- och forskningsarbeten. Etiska frågeställningar, genus och etnicitetsfrågor inom pedagogiskt arbete uppmärksammas.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - problematisera och kritiskt förhålla sig till forsknings- och utvecklingsarbete i pedagogisk praktik - relatera pedagogisk forskning till den egna praktiken - kunna beskriva några vetenskapliga metoder samt ta ställning till deras relevans i projekt relaterade till olika perspektiv och forskningsansatser. - i kursen ingår att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett utvecklingsarbete.
Univ: Lärarexamen eller studie- yrkesvägledarexamen om minst 180 hp eller motsvarande samt dokumenterad erfarenhet av pedagogisk yrkesverksamhet under minst två år. För dem med lärarexamen som inkluderar 15 hp examensarbete eller motsvarande krävs ingen yrkeserfarenhet.
Utbildningen består av föreläsningar och seminarier samt ett utvecklingsarbete.
Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och/eller skriftlig form enskilt och/eller i grupp. Examination sker i form av inlämningsuppgifter, kommentarer och diskussion av andras texter samt aktivt deltagande i seminarier och i First Class konferensen. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, begära att annan lärare utses som examinator. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd Skall den studerande kunna uppvisa en tydlig vetenskaplig nivå i sina texter och i sina resonemang medvetet kunna förhålla sig till olika kunskapsteoretiska perspektiv. Det egna skriftliga arbetet skall vara avgränsat och metodiskt väl genomfört och dokumenterat, inkluderande självständig analys. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Rönnerman Karin
Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 225 s. :
ISBN: 91-44-03419-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Didaktik för lärare : en bok om lärares yrke i teori och praktik
Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
2., omarb. uppl. : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 293 s. :
ISBN: 91-7656-518-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 276 s. :
ISBN: 91-44-00318-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ove
Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
Stockholm : Svenska kommunförb. : 1999 :
ISBN: 91-7099-820-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Holmqvist Mona
Lärande i skolan : learning study som skolutvecklingsmodell
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225, [3] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32241-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04506-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp
Mattsson Matts
Stenar under vattenytan : forsknings- och utvecklingsarbete problematiserat
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 106 s. :
ISBN: 91-44-01838-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhrn Elisabeth
Marginalization of democratic values: : a gendered practice of schooling?
2001 : sid. 319-328 :
Läsanvisning: vol.5, no 2/3, s. 319-328
I kursen ingår att den studerande skall läsa valfri avhandling. Någon/några artiklar tillkommer i samråd med lärare. Val av viss kurslitteratur sker i samråd med kursansvarig lärare.
Arfwedson, Gerhard & Arfwedson, Gerd, B. (2002). Didaktik för lärare. En bok om lärares yrke i teori och praktik. 2:a bearbetade upplagan. Stockholm: HLS förlag. Berg, Gunnar & Scherp, Hans-Åke (2003). Skolutvecklingens många ansikten. Myndigheten för skolutveckling. Stockholm. Liber Distribution. Hartman, Jan (1998): Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ove (1999). Utvärdering- mer än en metod. En översikt. Stockholm: Svenska kommunförbundet. Mattsson, Matts (2001). Stenar under vattenytan forsknings- och utvecklingsarbete problematiserat. Lund: Studentlitteratur. Rönneman, Karin (red.) (2004). Aktionsforskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. Se http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp Öhrn, Elisabeth (2001). Marginalization of democratic values: a gendered practice of schooling? International Journal of Inclusive Education, 2001, vol.5, no. 2/3, s. 319-328. I kursen ingår att den studerande skall läsa valfri avhandling. Någon/några artiklar tillkommer i samråd med lärare. Val av viss kurslitteratur sker i samråd med kursansvarig lärare.
Mattsson Matts
Stenar under vattenytan : forsknings- och utvecklingsarbete problematiserat
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 106 s. :
ISBN: 91-44-01838-X
Se Umeå UB:s söktjänst