Engelskt namn: Special Needs Education in Literacy and Numeracy for Early Years Classes and Grades 1-3
Denna kursplan gäller: 2018-08-06 till 2020-08-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-07-21
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2025-07-20
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-06 och 2020-08-16
Kurskod: 6LI013
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-12
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-02-28
Moment 1, Specialpedagogik med fokus på matematik, 7.5 hp
Special Needs Education with focus in numeracy
Momentet behandlar specialpedagogiska behov och metoder i matematik med fokus på de tidiga skolåren. Momentets syfte är att ge blivande lärare fördjupad ämnesdidaktisk kunskap för att kunna upptäcka, förebygga och anpassa sin undervisning till stöd och hjälp för elever i matematiksvårigheter. Förhållningssätt, metoder, IKT-stöd och didaktiska strategier för barn och elever i behov av särskilda undervisningsinsatser studeras. Kartläggningsmetoder, extra anpassningar och åtgärdsprogram behandlas och exemplifieras. Dessutom problematiseras centrala värdefrågor inom specialpedagogik såsom etik, inkludering, exkludering, normalitet och delaktighet.
Moment 2, Specialpedagogik med fokus på svenska, 7.5 hp
Special Needs Education with focus on Swedish
I momentet introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot grundskollärares uppdrag att stödja elevers språk-, läs- och skrivutveckling, samt anpassa sin undervisning till stöd för elever i språk-, läs-, och skrivsvårigheter. Momentet behandlar sociokulturella och språkpsykologiska teorier om språk-, läs- och skrivsvårigheter på både ett första- och i ett andraspråk. Undervisningsstrategier och alternativa lärverktyg för elever i behov av särskilda undervisningsinsatser studeras. Kartläggnings- och observationsmetoder behandlas och exemplifieras. Dessutom problematiseras centrala värdefrågor inom specialpedagogik såsom etik, inkludering, exkludering, normalitet och delaktighet.
Moment 1, Specialpedagogik med fokus på matematik, 7.5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2, Specialpedagogik med fokus på svenska, 7.5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Godkända kurser Matematik 1, 2 och 3 för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, s:a 22, 5 hp, samt Svenska för F-3, kurs 1, 7,5 hp och Svenska för F-3, kurs 2, 7,5 hp eller motsvarande kurser.
Kursens innehåll bearbetas genom litteraturstudier, föreläsningar, filmer, seminarier och tillämpningsövningar samt uppgifter och intervjuer att utföra både enskilt och i grupp. Studiebesök ingår.
Moment 1 examineras genom följande prov:
Tillämpningsövningarna har olika karaktär beroende på innehållet. Det kan till exempel innebära grupparbeten, argumentationer eller undervisningsövningar.
Vid proven seminarium, tillämpningsövningar samt den skriftliga paruppgiften ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). Den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).
För godkänt resultat på momentet krävs att samtliga prov är godkända. För väl godkänd krävs dessutom resultatet väl godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Moment 2 examineras genom följande prov:
Vid proven seminarium, tillämpningsövningar samt den muntliga redovisningen som genomförs i par ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). Den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla prov är genomförda i båda momenten. För betyget väl godkänt (VG) krävs betyget VG på båda delmomenten.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
I det fall att kursplan upphör att gälla, eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
ISBN: 91-27-72298-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Se Umeå UB:s söktjänst
Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar.
Engström Arne
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet : 2015 : 94 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170636585
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Høines Marit Johnsen
Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
ISBN: 91-47-04670-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85143-14-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Magne Olof
Historical aspects on special education in mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
Malmer Gudrun
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
ISBN: 91-44-02402-9 : 308:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyskalkyli : att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter
Butterworth Brian, Yeo Dorian, Marand Eva
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 124 s. :
ISBN: 9789127416420
Se Umeå UB:s söktjänst
Språklig sårbarhet i förskola och skola : : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Sventelius Eva, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Lund : Studentlitteratur : 2016 : 264 s. :
ISBN: 9789144058160
Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativa lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Eklöf Erica, Kristensson Johanna, Rosén Li
Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 s. :
ISBN: 9789127446793
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Se Umeå UB:s söktjänst
Hejlskov Elvén Bo
Beteendeproblem i skolan
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 159 s. :
ISBN: 9789127139473
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
ISBN: 978-91-27-13468-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
ISBN: 978-91-40-68257-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1-5
Solvang P
Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia. International Studies in Sociology of Education, 17(1/2), 79-94
2007 :
Westlund Barbro
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 355 s. :
ISBN: 9789127428393
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bishop, D. (2010) What's in a name? http://deevybee.blogspot.se/search?q=what%27s+in+a+name
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
"Det är tufft att plugga- men jag känner att jag klarar det" : En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter
Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2011 : 88 s. :
Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
Hejlskov Elvén Bo, Veje Hanne, Beier Henning M., Elvén Teresa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-07978-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Anders
Lärande bedömning 4:e uppl
4 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2017 :
ISBN: 9789140696564
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Se Umeå UB:s söktjänst
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Betyg och betygssättning
Stockholm : Skolverket : 2018 : 49 sidor :
ISBN: 9789175593296
Se Umeå UB:s söktjänst
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-44-05009-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyskalkyli : att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter
Butterworth Brian, Yeo Dorian, Marand Eva
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 124 s. :
ISBN: 9789127416420
Se Umeå UB:s söktjänst
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
ISBN: 91-27-72298-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lunde Olav
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
ISBN: 978-91-47-10002-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
ISBN: 9789147111947
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Se Umeå UB:s söktjänst
Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar.
Høines Marit Johnsen
Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
ISBN: 91-47-04670-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85143-14-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Magne Olof
Historical aspects on special education in mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
Malmer Gudrun
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
ISBN: 91-44-02402-9 : 308:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Språklig sårbarhet i förskola och skola : : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Sventelius Eva, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Lund : Studentlitteratur : 2016 : 264 s. :
ISBN: 9789144058160
Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativa lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Eklöf Erica, Kristensson Johanna, Rosén Li
Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 s. :
ISBN: 9789127446793
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Se Umeå UB:s söktjänst
Hejlskov Elvén Bo
Beteendeproblem i skolan
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 159 s. :
ISBN: 9789127139473
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
ISBN: 978-91-27-13468-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
ISBN: 978-91-40-68257-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1-5
Solvang P
Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia. International Studies in Sociology of Education, 17(1/2), 79-94
2007 :
Westlund Barbro
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 355 s. :
ISBN: 9789127428393
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bishop, D. (2010) What's in a name? http://deevybee.blogspot.se/search?q=what%27s+in+a+name
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
"Det är tufft att plugga- men jag känner att jag klarar det" : En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter
Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2011 : 88 s. :
Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
Hejlskov Elvén Bo, Veje Hanne, Beier Henning M., Elvén Teresa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-07978-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Anders
Lärande bedömning 4:e uppl
4 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2017 :
ISBN: 9789140696564
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Se Umeå UB:s söktjänst
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext