Engelskt namn: Swedish as a Second Language
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2009-08-31
Kurskod: 6NS003
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-27
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-08-18
Kursen kombinerar teoretiska och praktiska moment där didaktiska, sociala, psykologiska och kulturella faktorer som påverkar andraspråksinlärningen behandlas. Dessutom behandlas svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Moment 1. Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum (7,5 hp) (Teaching in the Multicultural Classroom) Moment 1 behandlar orsaker till migration samt huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. Vidare studeras den egna kulturen och samhället samt minoritetskulturer, etnicitet och identitet. Dessutom behandlas minoriteters sociala och psykologiska situation och dessas betydelse för undervisning och lärande. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) (Learning in a Second Language) Moment 2 behandlar teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka framgången i andraspråksinlärningen. I kursen studeras dessutom kursplaner i svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer för undervisningen med direkt koppling till den pedagogiska praktiken. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) (The Swedish Language in a Cross-linguistic Perspective 1) Moment 3 omfattar svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. Dessutom problematiseras fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på andraspråksinlärning ur ett didaktiskt perspektiv. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) (The Swedish Language in a Cross-linguistic Perspective 2) Moment 4 behandlar svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv med tyngdpunkt på undervisning i svenska som andraspråk. Med fokus på lärande, studeras ord, och ordklasser utifrån form, betydelse och funktion samt ord sammansatta i satser, meningar och texter. Vidare studeras texters uppbyggnad utifrån ordföljd, variation och informationsstruktur i såväl didaktiskt som teoretiskt perspektiv.
För godkänd kurs ska den studerande kunna göra en syntes av kursinnehållet och därigenom kunna visa en helhetssyn på och förståelse av ämnet svenska som andraspråk. uppvisa grundläggande kunskaper om de inlärnings- och språkpsykologiska processer som ligger bakom de två- och flerspråkiga elevernas utveckling av språken. uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal och grammatik i ett kontrastivt och språktypologiskt perspektiv. Moment 1. Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: Uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen och identitetsfrågor. Reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: Uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärningen. Reflektera över och diskutera påverkande bakgrundsfaktorer i andraspråksinlärningen. Redogöra för mål och riktlinjer i kursplaner i svenska som andraspråk och kunna relatera det till en undervisningspraktik. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: Redogöra för svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. Analysera fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på inlärarspråk och kunna beskriva pedagogiska konsekvenser. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: Redogöra för svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Analysera andraspråksinlärares skriftspråk. Reflektera över och diskutera andraspråksundervisningens innehåll och upplägg utifrån kursplanen.
Lärarexamen
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt projektarbeten relaterade till den pedagogiska praktiken. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.
Bedömningen görs muntligt eller skriftligt. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 poäng. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-73-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Franzén Elsie C.
Att bryta upp och byta land
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 177, [1] s. :
ISBN: 91-27-08387-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
ISBN: 978-91-89315-98-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lorentz Hans
Skolan som mångkulturell arbetsplats
Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05150-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk
Lahdenperä Pirjo
Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
ISBN: 91-44-03669-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Otterbeck Jonas
Islam, muslimer och den svenska skolan
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 148 s. :
ISBN: 91-44-00945-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wellros Seija
Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Skönlitteratur som väljs
i samråd med läraren :
Obligatorisk
Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk
Tvärkulturella möten
Allwood Carl Martin, Franzén Elsie C.
Ingår i:
Tvärkulturella möten
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 323, [1] s. :
Att möta flyktingbarn och deras familjer
Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
Lund : Studentlitteratur : 1992 : 221 s. :
ISBN: 91-44-35811-3 (korr.) ; 220:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
I hederns skugga : de unga männens perspektiv
Baladiz Dilek, Mermer Menekse
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2009 : 159 s. :
ISBN: 978-91-7205-673-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Franzén Elsie C.
Invandring och arbetslöshet
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 141 s. :
ISBN: 91-44-00250-5 ; 220:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola för mångfald eller enfald : om interkulturell undervisning
Fredriksson Ulf, Wahlström Pär
Stockholm : Legus : 1997 : 325, [1] s. :
ISBN: 91-88192-46-6 ; 235:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Ronny
En liten skrift om att möta rasism och nazism bland ungdomar.
Stockholm : Rädda barnen : 2001 : 40 s. :
http://se-web-01.rb.se/Shop/Archive/Documents/2596%20En%20liten%20skrift.pdf
ISBN: 91-89366-68-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Samuelsson Jan
Islam i Sverige : nutid och framtid
Stockholm : Natur och kultur : 2002 :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 91-27-09233-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skovdahl Bernt
Skeletten i garderoben : om rasismens idéhistoriska rötter.
Tumba : Mångkulturellt centrum, 1996 ; (Stockholm : 173, [2]s. :
ISBN: 91-88560-03-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Tusen år av invandring : en svensk kulturhistoria
Svanberg Ingvar, Tydén Mattias
3. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2005 : 466, [1] s. :
ISBN: 91-7504-166-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Utanförskap och gemenskap : en antologi om rasism, mångkultur och religion.
Mathiasson Leif, Lärarförbundet
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2004 : 287 s. :
ISBN: 91-85096-93-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Wellros Seija
"Det kan inte hända här!" : samtal med Mirsad och Azra
Stockholm : Utbildningsradion : cop. 1996 : 191 s. :
ISBN: 91-26-96812-6 ; 230:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Wellros Seija
Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
ISBN: 91-40-61527-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Abrahamsson Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever
Bergman Pirkko, Abrahamsson Tua
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 597-625 :
Obligatorisk
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 190 s
Granberg Nils
Inlärningsstrategier; vägen till språkbehärskning
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Lund : Lund University Press : 1994 : 409 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 150-158
Lindberg Inger
Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning
2. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 250 s. :
ISBN: 91-27-50496-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 230 s
Att undervisa analfabeter : från det konkreta till det abstrakta
Mörling Margareta, Mörling Lars
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 186 s. :
http://www.nok.se/BR/lm/978-91-27-72285-9B.jpg
ISBN: 978-91-27-72285-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tingbjörn Gunnar
Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 743-761, 18 s
Viberg Åke
Andraspråksinlärning i olika åldrar
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 13-83 :
Obligatorisk
Att undervisa elever med svenska som andraspråk : ett referensmaterial.
2., omarb. uppl. / [ny utg.] : Stockholm : Statens skolverk : 2000 : 112 s. ; 25 cm :
ISBN: 91-89313-69-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner för svenska som andraspråk i grundskolan
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Skönlitteratur som väljs
i samråd med läraren :
Obligatorisk
Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 152 s. :
ISBN: 91-7656-597-1z 91-7656-592-0 (omsl.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Cerú Eva
Mina tankar - mina språk : svenska som andraspråk i klassrummet
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 108 s. :
ISBN: 91-27-40029-8 ; 215:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Språket och kunskapen : att lära på sitt andraspråk i skola och högskola : rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg
Lindberg Inger, Sandwall Karin
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20797
Olofsson Mikael
Symposium 2006 : bedömning, flerspråkighet och och lärande
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
ISBN: 978-91-7656-638-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Viberg Åke
Vägen till ett nytt språk.n 1,p Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv
Stockholm : Natur och kultur : 1987 : 163 s.a (163 s.) :
ISBN: 91-27-50241-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 2-4, 70 s
Boyd Sally
Utländska lärare i Sverige; attityder till brytning
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 419-436, 17 s
Engstrand Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-04399-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 110 s
Ordförråd och ordinlärning
Enström Ingegerd, Holmegaard Margareta
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 164-191 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 27 s
Uttal och uttalsundervisning
Holmegaard Margareta, Källström Roger
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 201-223, 22 s
Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskolan
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Wellros Seija
"Varje gång jag säger sten ..."
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 84-125, 40 s
Skönlitteratur som väljs i samråd
med läraren :
Obligatorisk
Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk
På väg mot svenskt uttal
Bannert Robert, Svensson Lena
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 162 s. :
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.)z 91-44-03428-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Gösta
Vår fonetiska geografi : om svenskans accenter, melodi och uttal
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 239 s. :
Interaktivt webbmaterial
ISBN: 978-91-44-05053-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Elert Claes-Christian
Allmän och svensk fonetik
8., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2000 : 172 s., [2] pl.-bl. :
ISBN: 91-1-300939-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Garlén Claes
Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1988 : 232, [1] s. :
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Vårt tal
Gårding Eva, Kjellin Olle
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. :
ISBN: 91-7382-748-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Grammatik eller inte?
Bergman Pirkko, Tidblom Lena
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 192-200 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 9 s
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, kap 5-7, 138 s
Ekerot Lars-Johan
Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andra språk
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1995 : 186 s. :
ISBN: 91-40-61785-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i svenska som andraspråk
Garlén Claes, Sundberg Gunlög
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 480 s. :
ISBN: 91-7227-507-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundin Åkesson Katarina
Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-04930-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd
med läraren :
Obligatorisk
Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk
Andersson Erik
Grammatik från grunden : en koncentrerad svensk satslära
2. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1994 : 192 s. :
ISBN: 91-7382-719-3 ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik.
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 75 s. :
ISBN: 91-47-05280-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Övningsbok
Dahl Östen
Grammatik.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 127 s. :
ISBN: 91-44-01844-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Deskriptiv svensk grammatik
Holm Britta, Nylund Elizabeth
16. [tr.] : Stockholm : Skriptor/Almqvist & Wiksell : 1993 : 211 s. :
ISBN: 91-21-15048-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Teleman Ulf
Grammatik på villovägar
1. uppl. : Solna : Almqvist & Wiksell : 1992 : 123 s. :
ISBN: 91-21-11951-1 ; 149:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
Hedeboe Bodil, Polias John
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-91-7382-827-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska meningar : elementär språklära
Holm Lars, Larsson Kent
2. uppl. : Lund : Studentlitt. : 1980 : 154 s. :
ISBN: 91-44-09662-3 ; 60:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Kalmström Kate
Svensk grammatik och ordbildning : för undervisning i svenska som andraspråk
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1993 : 160 s. :
ISBN: 91-40-61440-9 (inb.) ; 261:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska akademiens grammatik.
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa
Stockholm : Svenska akad. : 1999 : [4], 768 s. :
ISBN: (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Wijk-Andersson Elsie
Ny grammatik : det svenska språkets struktur
6., omarb. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1993 : 82 s. :
ISBN: 91-7382-697-9 ; 252:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna integration i praktiken. Runa förlag (120s) Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Falun: Natur och Kultur. (170s) Goldstein-Kyaga & Maria Borgström 2009. Den tredje identiteten: Ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet. Huddinge, Södertörns högskola. Lorentz, Hans.2009. Skolan som mångkulturell arbetsplats. Studentlitteratur. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Lahdenperä, Pirjo . 2004. Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Studentlitteratur. Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur. (200s) Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S. 645-673. (tot. ca 980s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur (320s) Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Baladiz, Dilek.2009. I hederns skugga. Gothia förlag. Bunar, Nihad. 2010. Nyanlända och lärande en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan. Vetenskapsrådets rapportserie 6:2010. En liten skrift om att möta rasism och nazism bland ungdomar. 2001. Rädda barnen. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Mathiasson, Leif (red.) 2004. Utanförskap och gemenskap en antologi om rasism, mångkultur och religion. Lärarförbundets förlag. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998.Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Det kan inte hända här! Samtal med Mirsad och Azra. Stockholm: Utbildningsradion (UR). Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i den svenska skolan. Gleerups.
Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. 1999. www.skolverket.se (100s) Abrahamsson, Nicklas. 2008. Andraspråksinlärning. Studentlitteratur. Bergman, Pirkko och Abrahamsson, Tua. Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 597-626. (29s) Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. (190s) Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) (8s) Kursplaner för svenska som andraspråk i grundskolan. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 2005. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). (230s) Mörling, Margareta. 2007. Att undervisa analfabeter. Natur och kultur. Strömqvist, Sven, Åse Kri H. Wagner, Henning, Per. 2010. Den flerspråkiga människan. Studentlitteratur. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. (18s) Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2.Utbildningsradion och Natur och Kultur. (70s) (tot. ca 880s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red.) 2005. Tankarna springer före Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. (110s.) Lindberg, Inger och Sandwall, Karin. (red.) 2005. Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. Olofsson, Mikael (red.) 2007. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. HLS förlag. Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. (160s)
Andersson, Lars-Gunnar. 2001. Språktypologi och Språksläktskap. Liber. (90s) Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik. Liber (Kapitel 2-4) (70s). Boyd, Sally, 2004. Utländska lärare i Sverige attityder till brytning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S 419-436. (17s) Engstrand, Olle. 2007. Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. Studentlitteratur. (110s) Enström, Ingegerd och Holmegaard, Margareta. 1993. Ordförråd och ordinlärning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur. (s.164-191) (27s) Holmegaard, Margareta och Källström, Roger. 1993. Uttal och uttalsundervisning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 201-223). (22s) Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskolan. www.skolverket.se Wellros, Seija. 1993. Varje gång jag säger sten Om begrepp, referensramar och förförståelse. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 84-125 (40s) (tot. ca 540s) Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Stencilerat material Referenslitteratur Bannert, Robert. 2004. På väg mot svenskt uttal. Studentlitteratur. (160s) Bruce, Gösta. 2010. Vår fonetiska geografi. Studentlitteratur. Elert, Claes-Christian. 1989. Allmän och svensk fonetik. Almqvist & Wiksell. Garlén, Claes. 1988. Svenskans fonologi i kontrastiv och typologisk belysning. Studentlitteratur. Gårding, Eva & Kjellin, Olle. 1998. Vårt tal. Hallgren & Fallgren.
Bergman, Pirkko och Tidblom Lena. 1993. Grammatik eller inte? I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (sid. 192-201) (9s) Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Liber AB (Kapitel 1, Kapitel 5-7). (138s) Ekerot, Lars-Johan.1995. Ordföljd, tempus, bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Gleerups. (187s) Garlén, C & Sundberg G. 2008. Handbok i svenska som andraspråk. Nordstedts akademiska förlag Lundin, Katarina. 2009. Tala om språk. Studentlitteratur. (tot. ca 402s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren Referenslitteratur Andersson, Erik. 1993. Grammatik från grunden. Hallgren & Fallgren. Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Liber Dahl, Östen. 2003. Grammatik. Studentlitteratur. Hedeboe, Bodil & Polias, John. 2008. Genrebyrån. En språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext. Hallgren & Fallgren. Holm, Britta och Nylund, Elizabeth. 1993. Deskriptiv svensk grammatik. Skriptor/Almqvist & Wiksell. Holm, Lars och Larsson, Kent. 1980. Svenska meningar. Studentlitteratur. Kalmström, Kate. 2004. Svensk grammatik och ordbildning. Books on demand. Teleman, Ulf. 1987. Grammatik på villovägar. Svenska språknämnden. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik. 2001. Svenska Akademiens Grammatik. Norstedts. Wijk-Andersson, Elsie. 1989. Ny grammatik det svenska språkets struktur (med övningsbok). Hallgren & Fallgren studieförlag.
Moment 1: Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum, 7,5 hp. Kurslitteratur: Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna integration i praktiken. Runa förlag (120s) Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur (320s) Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Falun: Natur och Kultur. (170s) Goldstein-Kyaga & Maria Borgström 2009. Den tredje identiteten: Ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet. Huddinge, Södertörns högskola. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Lahdenperä, Pirjo . 2004. Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Studentlitteratur. Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur. (200s) Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S. 645-673. (tot. ca 980s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Mathiasson, Leif (red.) 2004. Utanförskap och gemenskap en antologi om rasism, mångkultur och religion. Lärarförbundets förlag. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998.Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Det kan inte hända här! Samtal med Mirsad och Azra. Stockholm: Utbildningsradion (UR). Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i den svenska skolan. Gleerups. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. 1999. www.skolverket.se (100s) Abrahamsson, Nicklas. 2008. Andraspråksinlärning. Studentlitteratur. Bergman, Pirkko och Abrahamsson, Tua. Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 597-626. (29s) Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. (190s) Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) (8s) Kursplaner för svenska som andraspråk i grundskolan. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 2005. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). (230s) Mörling, Margareta. 2007. Att undervisa analfabeter. Natur och kultur. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. (18s) Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2.Utbildningsradion och Natur och Kultur. (70s) (tot. ca 880s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red.) 2005. Tankarna springer före Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. (110s.) Lindberg, Inger och Sandwall, Karin. (red.) 2005. Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. Olofsson, Mikael (red.) 2007. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. HLS förlag. Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. (160s) Moment 3: Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) Andersson, Lars-Gunnar. 2001. Språktypologi och Språksläktskap. Liber. (90s) Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik. Liber (Kapitel 2-4) (70s). Boyd, Sally, 2004. Utländska lärare i Sverige attityder till brytning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S 419-436. (17s) Engstrand, Olle. 2007. Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. Studentlitteratur. (110s) Enström, Ingegerd och Holmegaard, Margareta. 1993. Ordförråd och ordinlärning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur. (s.164-191) (27s) Holmegaard, Margareta och Källström, Roger. 1993. Uttal och uttalsundervisning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 201-223). (22s) Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskolan. www.skolverket.se Wellros, Seija. 1993. Varje gång jag säger sten Om begrepp, referensramar och förförståelse. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 84-125 (40s) (tot. ca 540s) Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Stencilerat material Referenslitteratur Bannert, Robert. 2004. På väg mot svenskt uttal. Studentlitteratur. (160s) Elert, Claes-Christian. 1989. Allmän och svensk fonetik. Almqvist & Wiksell. Garlén, Claes. 1988. Svenskans fonologi i kontrastiv och typologisk belysning. Studentlitteratur. Gårding, Eva & Kjellin, Olle. 1998. Vårt tal. Hallgren & Fallgren. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) Bergman, Pirkko och Tidblom Lena. 1993. Grammatik eller inte? I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (sid. 192-201) (9s) Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Liber AB (Kapitel 1, Kapitel 5-7). (138s) Ekerot, Lars-Johan.1995. Ordföljd, tempus, bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Gleerups. (187s) Garlén, C & Sundberg G. 2008. Handbok i svenska som andraspråk. Nordstedts akademiska förlag Henriksson, Bert Hene, Birgitta Bolander, Maria.1983. En flicka gråter inte. Om svenskans artikelbruk. Läromedel från institutionen för nordiska språk vid Umeå universitet nr 10. (50s) Lindberg, Inger. 1997. Apropå barn och badvatten om grammatik och fokusering på form i dagens språkundervisning. I: Andersson, Anders-Börje Enström, Inger Källström, Roger Nauclér, Kerstin (utg.). 1997. Svenska som andraspråk och andra språk. Festskrift till Gunnar Tingbjörn. Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. (18s) Lundin, Katarina. 2009. Tala om språk. Studentlitteratur (tot. ca 402s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren Referenslitteratur Andersson, Erik. 1993. Grammatik från grunden. Hallgren & Fallgren. Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Liber Dahl, Östen. 2003. Grammatik. Studentlitteratur. Holm, Britta och Nylund, Elizabeth. 1993. Deskriptiv svensk grammatik. Skriptor/Almqvist & Wiksell. Holm, Lars och Larsson, Kent. 1980. Svenska meningar. Studentlitteratur. Kalmström, Kate. 2004. Svensk grammatik och ordbildning. Books on demand. Teleman, Ulf. 1987. Grammatik på villovägar. Svenska språknämnden. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik. 2001. Svenska Akademiens Grammatik. Norstedts. Wijk-Andersson, Elsie. 1989. Ny grammatik det svenska språkets struktur (med övningsbok). Hallgren & Fallgren studieförlag.
Ny grammatik : det svenska språkets struktur
Wijk-Andersson Elsie, Pettersson Karin
4., omarb. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1989 : 82 s. :
ISBN: 91-7382-640-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Ny grammatik : det svenska språkets struktur.p Övningshäftet
Wijk-Andersson Elsie, Pettersson Karin
3. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1991 : 24 s. :
ISBN: 91-7382-668-5
Se Umeå UB:s söktjänst