"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk i grundskolan. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2009-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6NS003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-27

Innehåll

Kursen kombinerar teoretiska och praktiska moment där didaktiska, sociala, psykologiska och kulturella faktorer som påverkar andraspråksinlärningen behandlas. Dessutom behandlas svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Moment 1. Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum (7,5 hp) (Teaching in the Multicultural Classroom) Moment 1 behandlar orsaker till migration samt huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. Vidare studeras den egna kulturen och samhället samt minoritetskulturer, etnicitet och identitet. Dessutom behandlas minoriteters sociala och psykologiska situation och dessas betydelse för undervisning och lärande. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) (Learning in a Second Language) Moment 2 behandlar teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka framgången i andraspråksinlärningen. I kursen studeras dessutom kursplaner i svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer för undervisningen med direkt koppling till den pedagogiska praktiken. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) (The Swedish Language in a Cross-linguistic Perspective 1) Moment 3 omfattar svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. Dessutom problematiseras fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på andraspråksinlärning ur ett didaktiskt perspektiv. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) (The Swedish Language in a Cross-linguistic Perspective 2) Moment 4 behandlar svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv med tyngdpunkt på undervisning i svenska som andraspråk. Med fokus på lärande, studeras ord, och ordklasser utifrån form, betydelse och funktion samt ord sammansatta i satser, meningar och texter. Vidare studeras texters uppbyggnad utifrån ordföljd, variation och informationsstruktur i såväl didaktiskt som teoretiskt perspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • göra en syntes av kursinnehållet och därigenom kunna visa en helhetssyn på och förståelse av ämnet svenska som andraspråk. • uppvisa grundläggande kunskaper om de inlärnings- och språkpsykologiska processer som ligger bakom de två- och flerspråkiga elevernas utveckling av språken. • uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal och grammatik i ett kontrastivt och språktypologiskt perspektiv. Moment 1. Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen och identitetsfrågor. • Reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärningen. • Reflektera över och diskutera påverkande bakgrundsfaktorer i andraspråksinlärningen. • Redogöra för mål och riktlinjer i kursplaner i svenska som andraspråk och kunna relatera det till en undervisningspraktik. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Redogöra för svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. • Analysera fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på inlärarspråk och kunna beskriva pedagogiska konsekvenser. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Redogöra för svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. • Analysera andraspråksinlärares skriftspråk. • Reflektera över och diskutera andraspråksundervisningens innehåll och upplägg utifrån kursplanen.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt projektarbeten relaterade till den pedagogiska praktiken. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.

Examination

Bedömningen görs muntligt eller skriftligt. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 poäng. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Kurslitteratur

Moment 1: Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum, 7,5 hp. Kurslitteratur: Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna integration i praktiken. Runa förlag (120s) Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur (320s) Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Falun: Natur och Kultur. (170s) Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur. (200s) Pedagogiska magasinet. Lärarutbildningens tidskrift, nr. 2, 2001 (Läses enligt anvisningar). Pedagogiska magasinet. Lärarutbildningens tidskrift, nr. 4, 2001 (Läses enligt anvisningar). Rojas, Mauricio. 1993. I ensamhetens labyrint. Brombergs moderna tider bokförlag AB. (170s) Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S. 645-673. (tot. ca 980s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Mathiasson, Leif (red.) 2004. Utanförskap och gemenskap en antologi om rasism, mångkultur och religion. Lärarförbundets förlag. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998.Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Det kan inte hända här! Samtal med Mirsad och Azra. Stockholm: Utbildningsradion (UR). Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i den svenska skolan. Gleerups. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. 1999. www.skolverket.se (100s) Bergman, Pirkko och Abrahamsson, Tua. Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 597-626. (29s) Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. (110s.) Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. (190s) Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) (8s) Kursplaner för svenska som andraspråk i grundskolan. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 1996. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). (230s) Pedagogiska Magasinet nr 2/2001. Temanummer. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. (18s) Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2.Utbildningsradion och Natur och Kultur. (70s) Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. (160s) (tot. ca 880s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red.) 2005. Tankarna springer före Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. Lindberg, Inger och Sandwall, Karin. (red.) 2005. Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. Olofsson, Mikael (red.) 2007. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. HLS förlag. Moment 3: Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) Andersson, Lars-Gunnar. 2001. Språktypologi och Språksläktskap. Liber. (90s) Bannert, Robert. 2004. På väg mot svenskt uttal. Studentlitteratur. (160s) Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik. Liber (Kapitel 2-4) (70s). Boyd, Sally, 2004. Utländska lärare i Sverige attityder till brytning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S 419-436. (17s) Engstrand, Olle. 2007. Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. Studentlitteratur. (110s) Enström, Ingegerd och Holmegaard, Margareta. 1993. Ordförråd och ordinlärning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur. (s.164-191) (27s) Holmegaard, Margareta och Källström, Roger. 1993. Uttal och uttalsundervisning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 201-223). (22s) Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskolan. www.skolverket.se Wellros, Seija. 1993. Varje gång jag säger sten Om begrepp, referensramar och förförståelse. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 84-125 (40s) (tot. ca 540s) Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Stencilerat material Referenslitteratur Elert, Claes-Christian. 1989. Allmän och svensk fonetik. Almqvist & Wiksell. Garlén, Claes. 1988. Svenskans fonologi i kontrastiv och typologisk belysning. Studentlitteratur. Gårding, Eva & Kjellin, Olle. 1998. Vårt tal. Hallgren & Fallgren. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) Bergman, Pirkko och Tidblom Lena. 1993. Grammatik eller inte? I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (sid. 192-201) (9s) Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Liber AB (Kapitel 1, Kapitel 5-7). (138s) Ekerot, Lars-Johan.1995. Ordföljd, tempus, bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Gleerups. (187s) Henriksson, Bert Hene, Birgitta Bolander, Maria.1983. En flicka gråter inte. Om svenskans artikelbruk. Läromedel från institutionen för nordiska språk vid Umeå universitet nr 10. (50s) Lindberg, Inger. 1997. Apropå barn och badvatten om grammatik och fokusering på form i dagens språkundervisning. I: Andersson, Anders-Börje Enström, Inger Källström, Roger Nauclér, Kerstin (utg.). 1997. Svenska som andraspråk och andra språk. Festskrift till Gunnar Tingbjörn. Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. (18s) (tot. ca 402s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren Referenslitteratur Andersson, Erik. 1993. Grammatik från grunden. Hallgren & Fallgren. Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Liber Dahl, Östen. 2003. Grammatik. Studentlitteratur. Holm, Britta och Nylund, Elizabeth. 1993. Deskriptiv svensk grammatik. Skriptor/Almqvist & Wiksell. Holm, Lars och Larsson, Kent. 1980. Svenska meningar. Studentlitteratur. Kalmström, Kate. 2004. Svensk grammatik och ordbildning. Books on demand. Teleman, Ulf. 1987. Grammatik på villovägar. Svenska språknämnden. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik. 2001. Svenska Akademiens Grammatik. Norstedts.

Ny grammatik : det svenska språkets struktur
Wijk-Andersson Elsie, Pettersson Karin
4., omarb. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1989 : 82 s. :
ISBN: 91-7382-640-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Ny grammatik : det svenska språkets struktur.p Övningshäftet
Wijk-Andersson Elsie, Pettersson Karin
3. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1991 : 24 s. :
ISBN: 91-7382-668-5
Se Umeå UB:s söktjänst