Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
I kursen görs planering och genomförande av ett systematiskt studium inom ett valt område som är relevant för den kommande yrkesprofessionen som studie- och yrkesvägledare. Studier av teorier, metoder och tidigare forskning inom valt problemområde samt bearbetning av insamlade data ingår i kursen. Redovisningen sker i form av en uppsats. Opposition på ett examensarbete och försvar av det egna granskade arbetet ingår också.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
16K. Kunskap och förståelse
(16K1) dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
16F. Färdighet och förmåga
(16F1) genomföra och redovisa resultatet av en vetenskapligt motiverad litteratursökning inom problemområdet
(16F2) formulera syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för studie- och yrkesvägledningsverksamhet
(16F3) välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till valt forskningsproblem
(16F4) sammanställa en logiskt sammanhållen uppsats med god språkbehandling och formell utformning enligt vetenskaplig praxis
16V. Värderingsförmåga och förhållningssätt
(16V1) insamla, bearbeta och tolka data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
(16V2) kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
Behörighetskrav
Lägst betyget Godkänd på kurserna: Karriärteori och vägledning, 12,5 hp samt Gruppvägledning med inriktning mot karriärutveckling och människor i behov av särskilt stöd, 7,5 hp.
Undervisningens upplägg
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Undervisningen består av handledning enskilt eller i grupp och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre examinerande seminarier ingår i kursen då planering och genomförande presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examination
Kursen betygsätts enligt skalan: väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För godkänd kurs krävs att den studerande har aktivt deltagit vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget Väl godkänd på kursen krävs förutom betyget Väl godkänt på uppsatsen även en väl genomförd opposition.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. För väl godkänt betyg krävs, utöver det som krävs för godkänt betyg, självständighet och förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 27
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning Johansson Bo, Svedner Per Olov 4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. : ISBN: 91-89040-64-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
God forskningssed Vetenskapsrådet : 2011 : Hämtas på Obligatorisk