Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28
Innehåll
Kursen innebär ett systematiskt studium av ett valt område som är relevant för en kommande profession som studie- och yrkesvägledare. Ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning sker i form av en uppsats. I kursen ingår studier av teorier, metoder och tidigare forskning inom valt problemområde. I kursen ingår att opponera på ett examensarbete och försvara det egna granskade examensarbetet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- utifrån ett övergripande forskningsproblem formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för studie- och yrkesvägledning
-välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
- bearbeta och tolka data i enlighet med vetenskapliga principer
- dragit slutsatser av resultat genom att knyta an till frågeställningar och vetenskapliga undersökningar/teorier samt diskuterat dess relevans för yrkesverksamheten
- kritiskt och konstruktivt granskat eget och andras examensarbeten
Behörighetskrav
Univ: Den studerande ska ha avklarat minst 90 hp på studie- och yrkesvägledarprogrammet. Dessutom ska den studerande vara godkänd på kursen Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp.
Undervisningens upplägg
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Utbildningen genomförs genom handledning och i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examination
För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. I de fall då studerande utfört ett gemensamt arbete skall de individuella arbetsinsatserna kunna särskiljas och enskilt bedömas.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle anordnas ytterligare fyra examinationstillfällen. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångs-registrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av examinator. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för Lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på universitetets hemsida (www.umu.se/blankett/SA/)
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 4
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vetenskapsradet.se/humsam/index.asp?id=24&dok_id=838
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning Johansson Bo, Svedner Per Olov 4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. : ISBN: 91-89040-64-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Aktuella artiklar som belyser olika forskningsområden och metoder tillkommer