Med utgångspunkt i innehållet i de inledande utbildningsvetenskapliga kurserna behandlar kursen det pedagogiska arbetet och förskollärares/ fritidspedagogers och lärares uppdrag i praktiken. Grundläggande forskningsmetodik i form av observation och intervjuer används vid insamlandet av erfarenhetsbaserade data för att sedan ställa dessa mot de läroplansteoretiska och didaktiska resonemang som tidigare förts. Särskilt fokuseras skolorganisation, pedagogiskt ledarskap och skolans värdegrund. Studenternas reflektioner kring sitt yrkesval diskuteras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- redovisa erfarenhetsbaserade praktikupplevelser med hjälp av didaktiska och läroplansteoretiska begrepp
Färdighet och förmåga
- problematisera förskolans/ skolans värdegrund och demokratiuppdrag i relation till det professionella uppdraget
- med stöd av insamlade data diskutera lärares pedagogiska ledarskap i relation till skolväsendets organisation och styrning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över de krav och utmaningar som lärarprofessionen ställer i relation till egen kompetens.
Behörighetskrav
Godkända kurser: Kunskap, undervisning och lärande, 10 hp och Demokrati, individ, samhälle, 10 hp samt påbörjad kurs Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 hp (Uk I)
Undervisningens upplägg
Kursen ligger inbäddad i Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 hp där den introduceras och följs. Praktikskolan ansvarar för handledning och utser kontaktperson. Det huvudsakliga tillgodogörandet av innehåll sker i form av fältstudier, observationer och intervjuer. Stor vikt läggs vid studentens reflektioner om sitt yrkesval.
Examination
Studenterna skriver en mindre rapport utifrån intervjuer och observationer som ett led i fortsatt utveckling av ett vetenskapligt skrivande. Den lokale lärarutbildaren bidrar med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enighet med kursens förväntade studieresultat. Den samlade bedömningen av rapport och underlag från LLU:are utgör grund för betygssättning. Kursens omfattning och auskulterande karaktär innebär att endast betygen Godkänd eller Underkänd ges. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda.
En ompraktik ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie praktiktillfälle, dock ska en sådan erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av den ordinarie praktiken har meddelats och kopia av studentens bedömningsunderlag är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 36
Kullberg Birgitta Etnografi i klassrummet. 2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. : ISBN: 91-44-03090-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
I övrigt används ett urval av litteratur från tidigare kurser inom Utbildningsvetenskaplig kärna för koppling mellan tidigare erhållen teoretisk kunskap och de praktiska erfarenheter som gjorts under kursen. Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : Obligatorisk