Engelskt namn: Supervised Placement Course II: Teaching, 10 ECTS
Denna kursplan gäller: 2014-04-07 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-25
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2016-01-24
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2014-04-07 och 2015-08-30
Kurskod: 6PE100
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2014-04-08
I kursen omsätts teoretiska och praktiska kunskaper från genomgångna kurser genom praktisk verksamhet i förskola. Studenten planerar, genomför och utvärderar, under handledning, pedagogisk verksamhet i förskolan. Kursen fokuserar på förskolans uppdrag där lek, lärande och omsorgen om barn belyses och övas. Studenten ska med stöd av interaktiva medier observera, dokumentera och reflektera över barnens utveckling, vardagssituationer, lek och samspel i gruppen.
En fortsatt kompetensuppföljning påbörjas. Detta sker genom metareflektion, nulägesanalys och målformuleringar för studierna i kommande kurser.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ.: Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Samt genomgången kurs: Moment 1 (15 hp) och 2 (5 hp) i kursen Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp eller motsvarande.
Kursen består av sex veckors verksamhetsförlagd utbildning i förskola, varav tre dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.
I denna kurs påbörjas uppföljningen av det övergripande reflektionsarbetet. De lärarstuderande gör först en nulägesanalys med utgångspunkt i de formulerade målen samt mot de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser. Utifrån nulägesanalysen samt kursmålen för VFU II, de kommande momenten i Huvudämne I samt UK II formulerar sedan de lärarstuderande nya konkretiserade mål för sitt eget lärande.
Slutfasen av den fortsatta kompetensuppföljningen, d.v.s. den sammanfattande reflektionen av studentens eget lärande utifrån de nya formulerade målen i VFU II sker i slutskedet av UK II, i kursen Bedömning för lärande 4 hp.
Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses.
I denna kurs är verksamhetsförlagd utbildning (VFU) liksom seminarier, individuella skriftliga uppgifter och muntliga redovisningar vid den högskoleförlagda undervisningen obligatoriska inslag. I studieguiden anges på vilket sätt förberedelse ska ske.
Frånvaro vid obligatoriska tillfällen innebär restuppgift. Restuppgift meddelas i kursens Cambrosajt efter det obligatoriska tillfället har genomförts. Den studerande ansvarar över att informera sig om innehåll i restuppgift.
I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Den studerande har rättigheter att examineras två år efter förstagångsregistreringen på kursen
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
ISBN: 978-91-40-66776-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Eneflo Elisabeth
Dokumentationens dilemman Förskollärare samtalar om pedagogisk dokumentation
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2014 :
Fulltext
Obligatorisk
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk Forskning i Sverige
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation(12s)
Årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
ISBN: 978-91-40-66776-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk Forskning i Sverige
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation(12s)
Årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur