"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i förskolan (VFU), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Supervised Placement Course II: Teaching, 10 ECTS

Denna kursplan gäller: 2014-04-07 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE100

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2014-04-08

Innehåll

I kursen omsätts teoretiska och praktiska kunskaper från genomgångna kurser genom praktisk verksamhet i förskola. Studenten planerar, genomför och utvärderar, under handledning, pedagogisk verksamhet i förskolan. Kursen fokuserar på förskolans uppdrag där lek, lärande och omsorgen om barn belyses och övas. Studenten ska med stöd av interaktiva medier observera, dokumentera och reflektera över barnens utveckling, vardagssituationer, lek och samspel i gruppen.
En fortsatt kompetensuppföljning påbörjas. Detta sker genom metareflektion, nulägesanalys och målformuleringar för studierna i kommande kurser.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • med stöd av observationer beskriva hur omsorg och lek kan bidra till att ge barn möjlighet att lära och utvecklas
  • beskriva och tillämpa pedagogisk dokumentation som stöd för att planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer med barn i förskolan

Färdighet och förmåga

  • med stöd planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer i relation till barns olika kompetenser och gällande styrdokument
  • visa förmåga att leda barn i grupp
  • tillvarata förskolans vardagsarbete för att främja barns utveckling
  • använda interaktiva medier (ex. text, digital bild, digitalt ljud, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) med avseende på dokumentation av lärprocesser
  • tillämpa metareflektion för att, utifrån tidigare formulerade mål och från tillägnande kunskaper och erfarenheter, utvärdera och beskriva sin egen lärprocess samt utifrån detta kunna formulera nya konkretiserade lärandemål
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • skapa relationer, samtala och samarbeta med barn/barngrupp/arbetslag
  • beskriva och reflektera över det egna förhållningssättets inverkan på barns lärande och utvecklingen.

Behörighetskrav

Univ.: Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Samt genomgången kurs: Moment 1 (15 hp) och 2 (5 hp) i kursen Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen består av sex veckors verksamhetsförlagd utbildning i förskola, varav tre dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.

I denna kurs påbörjas uppföljningen av det övergripande reflektionsarbetet. De lärarstuderande gör först en nulägesanalys med utgångspunkt i de formulerade målen samt mot de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser. Utifrån nulägesanalysen samt kursmålen för VFU II, de kommande momenten i Huvudämne I samt UK II formulerar sedan de lärarstuderande nya konkretiserade mål för sitt eget lärande.
Slutfasen av den fortsatta kompetensuppföljningen, d.v.s. den sammanfattande reflektionen av studentens eget lärande utifrån de nya formulerade målen i VFU II sker i slutskedet av UK II, i kursen Bedömning för lärande 4 hp.

Examination

Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses.

I denna kurs är verksamhetsförlagd utbildning (VFU) liksom seminarier, individuella skriftliga uppgifter och muntliga redovisningar vid den högskoleförlagda undervisningen obligatoriska inslag. I studieguiden anges på vilket sätt förberedelse ska ske.

Frånvaro vid obligatoriska tillfällen innebär restuppgift. Restuppgift meddelas i kursens Cambrosajt efter det obligatoriska tillfället har genomförts. Den studerande ansvarar över att informera sig om innehåll i restuppgift.

I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.

En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Den studerande har rättigheter att examineras två år efter förstagångsregistreringen på kursen

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

 

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 16

    Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
    ISBN: 978-91-47-10552-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
    Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-40-66776-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindgren Eneflo Elisabeth
    Dokumentationens dilemman Förskollärare samtalar om pedagogisk dokumentation
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2014 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
    ISBN: 9789140678607
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk Forskning i Sverige
    Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation(12s)
    Årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-47-09933-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32586-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 15

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
    ISBN: 978-91-47-10552-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den svårfångade reflektionen
    Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-03700-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
    Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-40-66776-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
    ISBN: 9789140678607
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk Forskning i Sverige
    Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation(12s)
    Årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-47-09933-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32586-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur