"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i fritidshem (VFU), 6 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Supervised Placement Course II: Teaching

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2014-06-08 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE112

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

I kursen omsätts teoretiska och praktiska kunskaper från genomgångna kurser till praktisk verksamhet i fritidshem. Studenten genomför under handledning övningar i att planera, leda och utvärdera pedagogiska aktiviteter i fritidshemmet på vilken lokal lärarutbildare ger utvecklande feedback. Inblick och deltagande i fritidspedagogens/lärarens övriga arbetsuppgifter ingår också. Studenten observerar, dokumenterar och reflekterar över det informella och formella lärandet, gruppers samspel och konflikthantering i fritidshemmets verksamhet. Även fritidshemmets samverkan med förskola, förskoleklass, skola och närmiljö studeras. En fortsatt kompetensuppföljning påbörjas i de studerandes individuella utvecklingsplaner (IUP) och portfolio. Detta sker genom metareflektion, nulägesanalys och målformuleringar för studierna i kommande kurser.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - med stöd av observationer beskriva hur förutsättningar kan skapas så att varje barn ges möjlighet att lära och utvecklas i fritidshemmet - beskriva och tillämpa olika sätt att observera och dokumentera som stöd för planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter i fritidshemmet - beskriva och reflektera över det egna förhållningssättets inverkan på gruppers utveckling Färdighet och förmåga - med stöd planera, genomföra och utvärdera aktiviteter i fritidshemmet som främjar informellt och formellt lärande hos barn, utifrån gällande styrdokument - tillämpa olika sätt att dokumentera verksamheten med stöd av interaktiva medier liksom flickors och pojkars lärande i fritidshemmet - tillämpa metareflektion för att, utifrån tidigare formulerade mål och från tillägnande kunskaper och erfarenheter, utvärdera och beskriva sin egen lärprocess samt utifrån detta kunna formulera nya konkretiserade lärandemål - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa att de kan samtala och samspela med barn/barngrupp/arbetslag samt skapa relationer - diskutera betydelsen av fritidshemsverksamhetens samverkan med hem, skola och närmiljö

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1: Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1: Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1: Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1: Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne: Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne: Barns lärande och utveckling i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp. Samt genomgången kurs Huvudämne: Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen består av fyra veckors verksamhetsförlagd utbildning i fritidshem varav två dagar är högskoleförlagda. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Fortsatt kompetensuppföljning I den tidigare kursen Kunskap, undervisning och lärande I (KUL I) initierades individuella utvecklingsplaner och portfoliometoden för lärarstudenterna där de i sin IUP fick beskriva sina förkunskaper och formulera egna lärandemål utifrån kursmål och examensordningens mål. En sammanfattande reflektion utifrån de formulerade målen för studentens lärande görs i slutskedet av UK I. I denna kurs, Att undervisa, 6 hp (VFU II) påbörjas uppföljningen av det övergripande reflektionsarbetet. De lärarstuderande gör först en nulägesanalys med utgångspunkt i de formulerade målen i sin individuella utvecklingsplan samt mot de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser. Utifrån nulägesanalysen samt kursmålen för kurser i termin 3 (VFU II, Barns behov av stöd.. och UK II) formulerar sedan de lärarstuderande nya konkretiserade mål för sitt eget lärande i sin IUP. Slutfasen av den fortsatta kompetensuppföljningen, d.v.s. den sammanfattande reflektionen av studentens eget lärande utifrån de nya formulerade målen i VFU II och hela portfolions innehåll, sker i slutskedet av UK II, i kursen Bedömning för lärande 15 hp.

Examination

Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare och Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för School of Education. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Tidigare kursers litteratur nyttjas som referenslitteratur

Gruppen som grogrund : en arbetsmetod som utvecklar
Wahlström Gunilla O., Carlsson Christina Brattsand, Magnusson Dan
1. uppl. / b 4. [tr.] : Stockholm : Liber : 1996 : [2], 134 s. :
ISBN: 91-47-04812-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktuella styrdokument
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk