Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
I kursen omsätts teoretiska och praktiska kunskaper från genomgångna kurser till praktisk verksamhet i fritidshem. Studenten genomför under handledning övningar i att planera, leda och utvärdera pedagogiska aktiviteter i fritidshemmet på vilken lokal handledare ger utvecklande feedback. Inblick och deltagande i fritidspedagogens/grundlärarens övriga arbetsuppgifter ingår också. Studenten observerar, dokumenterar och reflekterar över det informella och formella lärandet, gruppers samspel och konflikthantering i fritidshemmets verksamhet. Även fritidshemmets samverkan med förskoleklass, skola och närmiljö studeras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
med stöd av observationer beskriva hur förutsättningar kan skapas så att varje elev ges möjlighet att lära och utvecklas i fritidshemmet
beskriva och reflektera över det egna förhållningssättets inverkan på gruppers utveckling
Färdighet och förmåga
med stöd planera, genomföra och utvärdera situationer och aktiviteter i fritidshemmet som främjar lärande och utvecklling hos elever, utifrån gällande styrdokument
beskriva och tillämpa olika sätt att observera och dokumentera verksamheten som stöd för pedagogiskt planeringsarbete
dokumentera och tillämpa metareflektion för att utvärdera och beskriva den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat och utifrån detta formulera nya konkretiserande lärandemål
Värderingsförmåga och förhållningssätt
visa förmåga att samtala och samspela med elev/elevgrupp/arbetslag samt att skapa relationer
diskutera betydelsen av fritidshemmets samverkan med hem och skola
Behörighetskrav
Godkänd på följande kurser: UK1: Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1: Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1: Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1: Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne: Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne: Barns lärande och utveckling i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp. Samt genomgången kurs Huvudämne: Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Kursen består av fyra veckors verksamhetsförlagd utbildning i fritidshem varav två dagar är högskoleförlagda. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. De lärarstuderande gör i samband med kursstart en nulägesanalys med utgångspunkt i de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser.
Examination
Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, samt skriftliga och muntliga redovisningar. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal handledare medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal handledare Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 24
Tidigare kursers litteratur nyttjas som referenslitteratur
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke 5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. : ISBN: 978-91-975584-5-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Gruppen som grogrund : en arbetsmetod som utvecklar Wahlström Gunilla O., Carlsson Christina Brattsand, Magnusson Dan 1. uppl. / b 4. [tr.] : Stockholm : Liber : 1996 : [2], 134 s. : ISBN: 91-47-04812-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella styrdokument Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : Obligatorisk