"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns behov av stöd och stimulans ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on Support of Children for Emotional and Social Development

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2014-10-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE113

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

I kursen studeras teorier om barns och ungas utveckling ur ett motoriskt, kognitivt, språkligt, socialt och emotionellt perspektiv. Även olika former av funktionsnedsättning, fysiska och psykiska och som kan utgöra hinder för individens utveckling studeras. Observationsmetoder och sätt att dokumentera som grund för planering och åtgärder att främja barns utveckling bearbetas. Dessutom ingår hur individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, bedömning och utvärdering kan användas som redskap i det pedagogiska arbetet. Värdet av dokumentation och uppföljning med stöd av interaktiva medier i förhållande till barns utveckling understryks. Vidare studeras vilka samhälleliga förutsättningar som krävs för att stödja barns psykiska hälsa och välbefinnande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - med stöd av teorier kunna beskriva barns och ungas utveckling ur ett motoriskt, kognitivt, språkligt, socialt och emotionellt perspektiv - redogöra för hur fritidshemmets verksamhet kan ge stöd och stimulans åt barn med olika funktionsnedsättningar - redogöra för olika sätt att observera, dokumentera, utvärdera och följa upp stödinsatser utifrån fritidshemmets uppgift - beskriva och kritiskt reflektera över hur medierikt lärande, mediepedagogik och interaktiva medier kan främja dokumentation av barns utveckling Färdighet och förmåga - diskutera och ge exempel på hur lek och rörelse kan stödja lärande hos barn med funktionsnedsättningar - använda interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, digital bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) för dokumentation och uppföljning av lärande - använda digital portfolio för reflektion, dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - diskutera begreppet ” barn i behov av särskilt stöd” i relation till omgivningen och den miljö som barnet vistas i - problematisera och värdera hur individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, bedömning och utvärdering kan användas som redskap i den pedagogiska praktiken

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne - Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne - Barnets utveckling och lärande i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp. Huvudämne - Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv 7, 5 hp. Samt genomgången kurs VFU II Att undervisa 6 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). För betyget Väl godkänt läggs, i bedömningen, särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna använda olika teoretiska begrepp vid analys av lärande och utveckling i fritidshem. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 40

    Bergquist Siv
    Att möta barn i behov av särskilt stöd
    5., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 248 s. :
    ISBN: 91-47-05194-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
    Klerfelt Anna, Haglund Björn
    Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
    ISBN: 978-91-47-10093-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. Integreringsreservatet - finns det kvar?

    Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
    Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-44-05652-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jerlang Espen (red.)
    Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion
    5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] : Stockholm : Liber : 2008 : 482 s. :
    ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johannessen Eva
    Barn med socio-emotionella problem.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
    ISBN: 91-44-00215-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Observera mera!
    Rubinstein Reich Lena, Wesén Bodil
    Lund : Studentlitteratur : 1986 : 80 s. :
    ISBN: 91-44-24201-8 ; 110:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vi är alla unika och ändå mer lika än vi tror : en bok om funktionshinder, etnicitet och bemötande
    Udd Lena, Misirli Burhan
    Stockholm : Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige (SIOS) : 2004 : 75 s. :
    Fulltext
    ISBN: 91-631-5656-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
    Hammar Lena, Johansson Inger
    Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-633-2590-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: www.varsam.se

    Johansson Åsa
    Barn i behov av särskilt stöd i fritidshem
    Examensarbete/specialpedagogexamen. Malmö Högskola : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/12102/Barn%20i%20behov%20av%20s%E4rskilt%20st%F6d%20i%20fritidshem..pdf?sequence=2

    Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-87115-73-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad/artikelarkiv/atgardsprogram-1.196156

    Övrigt

    Artiklar tillkommer
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2012 vecka 44

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786
    Obligatorisk

    Bergquist Siv
    Att möta barn i behov av särskilt stöd
    5., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 248 s. :
    ISBN: 91-47-05194-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den individuella utvecklingsplanen : med skriftliga omdömen : allmänna råd och kommentarer
    [Ny utg.] : Stockholm : Skolverket : 2008 : 22 s. :
    Obligatorisk

    Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
    Klerfelt Anna, Haglund Björn
    Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
    ISBN: 978-91-47-10093-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. Integreringsreservatet - finns det kvar?

    Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
    Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-44-05652-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jerlang Espen (red.)
    Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion
    5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] : Stockholm : Liber : 2008 : 482 s. :
    ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johannessen Eva
    Barn med socio-emotionella problem.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
    ISBN: 91-44-00215-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Observera mera!
    Rubinstein Reich Lena, Wesén Bodil
    Lund : Studentlitteratur : 1986 : 80 s. :
    ISBN: 91-44-24201-8 ; 110:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Siljehag Eva
    Igenkännande och motkraft : förskole- och fritidspedagogikens betydelse för specialpedagogiken : en deltagarorienterad studie
    Stockholm : Institutionen för individ, omvärld och lärande, Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 240 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-7185
    ISBN: 978-91-7155-546-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.avhandlingar.se/avhandling/e0b0ba5076/

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vi är alla unika och ändå mer lika än vi tror : en bok om funktionshinder, etnicitet och bemötande
    Udd Lena, Misirli Burhan
    Stockholm : Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige (SIOS) : 2004 : 75 s. :
    Fulltext
    ISBN: 91-631-5656-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Artiklar tillkommer
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2012 vecka 36

    Andersson Birgit
    Introducing assessment into Swedish leisure-time centres- pedagogues`attitudes and practices
    In Education Inquiry Volume 1. No 3 : 2010 :
    Obligatorisk

    Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
    Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
    ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den svårfångade reflektionen
    Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-03700-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
    Hammar Lena, Johansson Inger
    Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-633-2590-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Child psychology : development in a changing society
    Harwood Robin L., Miller Scott A., Vasta Ross
    5. ed. : Hoboken, NJ : John Wiley & Sons : cop. 2008 : 665 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0814/2007031695-b.html
    ISBN: 978-0-471-70649-6 (inb.) och 0-471-70649-3 (inb.))
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellman Anette
    Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 241, [5], 9 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/22776
    ISBN: 978-91-7346-689-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
    Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
    Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
    ISBN: 978-91-7257-466-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingspsykologi
    Hwang Philip, Nilsson Björn
    3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2011 : 376 s. :
    ISBN: 978-91-27-13074-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn med uppmärksamhetsstörningar : en handledning för lärare och annan pedagogisk personal
    Juul Kirsten, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 64 s. :
    ISBN: 91-44-03506-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
    Lund Ingrid, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03997-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Explosiva barn : ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar
    Greene Ross W., Gerland Gunilla
    Stockholm : Cura : 2003 : 287, [1] s. :
    ISBN: 91-89091-26-4 : 318:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medieresor :b om medier för pedagoger
    Olson Kristin, Boreson Cecilia
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
    ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete.
    Ogden Terje, Wallgren Gunnel A.
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
    ISBN: 91-47-05136-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den individuella utvecklingsplanen : med skriftliga omdömen : allmänna råd och kommentarer
    [Ny utg.] : Stockholm : Skolverket : 2008 : 22 s. :
    Obligatorisk

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786
    Obligatorisk

    Att arbeta med särskilt stöd : några perspektiv
    Stockholm : Statens skolverk : [2002] : 127 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=923
    Obligatorisk