Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on Support of Children for Emotional and Social Development
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2014-10-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2014-10-27 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start innan 2014-10-26
Kurskod: 6PE113
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
I kursen studeras teorier om barns och ungas utveckling ur ett motoriskt, kognitivt, språkligt, socialt och emotionellt perspektiv. Även olika former av funktionsnedsättning, fysiska och psykiska och som kan utgöra hinder för individens utveckling studeras. Observationsmetoder och sätt att dokumentera som grund för planering och åtgärder att främja barns utveckling bearbetas. Dessutom ingår hur individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, bedömning och utvärdering kan användas som redskap i det pedagogiska arbetet. Värdet av dokumentation och uppföljning med stöd av interaktiva medier i förhållande till barns utveckling understryks. Vidare studeras vilka samhälleliga förutsättningar som krävs för att stödja barns psykiska hälsa och välbefinnande.
För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - med stöd av teorier kunna beskriva barns och ungas utveckling ur ett motoriskt, kognitivt, språkligt, socialt och emotionellt perspektiv - redogöra för hur fritidshemmets verksamhet kan ge stöd och stimulans åt barn med olika funktionsnedsättningar - redogöra för olika sätt att observera, dokumentera, utvärdera och följa upp stödinsatser utifrån fritidshemmets uppgift - beskriva och kritiskt reflektera över hur medierikt lärande, mediepedagogik och interaktiva medier kan främja dokumentation av barns utveckling Färdighet och förmåga - diskutera och ge exempel på hur lek och rörelse kan stödja lärande hos barn med funktionsnedsättningar - använda interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, digital bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) för dokumentation och uppföljning av lärande - använda digital portfolio för reflektion, dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - diskutera begreppet barn i behov av särskilt stöd i relation till omgivningen och den miljö som barnet vistas i - problematisera och värdera hur individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, bedömning och utvärdering kan användas som redskap i den pedagogiska praktiken
Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne - Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne - Barnets utveckling och lärande i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp. Huvudämne - Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv 7, 5 hp. Samt genomgången kurs VFU II Att undervisa 6 hp eller motsvarande
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). För betyget Väl godkänt läggs, i bedömningen, särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna använda olika teoretiska begrepp vid analys av lärande och utveckling i fritidshem. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA
Bergquist Siv
Att möta barn i behov av särskilt stöd
5., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 248 s. :
ISBN: 91-47-05194-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Integreringsreservatet - finns det kvar?
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
ISBN: 978-91-44-05652-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jerlang Espen (red.)
Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion
5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] : Stockholm : Liber : 2008 : 482 s. :
ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johannessen Eva
Barn med socio-emotionella problem.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
ISBN: 91-44-00215-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Observera mera!
Rubinstein Reich Lena, Wesén Bodil
Lund : Studentlitteratur : 1986 : 80 s. :
ISBN: 91-44-24201-8 ; 110:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vi är alla unika och ändå mer lika än vi tror : en bok om funktionshinder, etnicitet och bemötande
Udd Lena, Misirli Burhan
Stockholm : Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige (SIOS) : 2004 : 75 s. :
Fulltext
ISBN: 91-631-5656-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
Hammar Lena, Johansson Inger
Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-633-2590-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.varsam.se
Johansson Åsa
Barn i behov av särskilt stöd i fritidshem
Examensarbete/specialpedagogexamen. Malmö Högskola : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/12102/Barn%20i%20behov%20av%20s%E4rskilt%20st%F6d%20i%20fritidshem..pdf?sequence=2
Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2013 : 71 s. :
ISBN: 978-91-87115-73-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad/artikelarkiv/atgardsprogram-1.196156
Artiklar tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786
Obligatorisk
Bergquist Siv
Att möta barn i behov av särskilt stöd
5., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 248 s. :
ISBN: 91-47-05194-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den individuella utvecklingsplanen : med skriftliga omdömen : allmänna råd och kommentarer
[Ny utg.] : Stockholm : Skolverket : 2008 : 22 s. :
Obligatorisk
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Integreringsreservatet - finns det kvar?
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
ISBN: 978-91-44-05652-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jerlang Espen (red.)
Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion
5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] : Stockholm : Liber : 2008 : 482 s. :
ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johannessen Eva
Barn med socio-emotionella problem.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
ISBN: 91-44-00215-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Observera mera!
Rubinstein Reich Lena, Wesén Bodil
Lund : Studentlitteratur : 1986 : 80 s. :
ISBN: 91-44-24201-8 ; 110:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Siljehag Eva
Igenkännande och motkraft : förskole- och fritidspedagogikens betydelse för specialpedagogiken : en deltagarorienterad studie
Stockholm : Institutionen för individ, omvärld och lärande, Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 240 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-7185
ISBN: 978-91-7155-546-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.avhandlingar.se/avhandling/e0b0ba5076/
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vi är alla unika och ändå mer lika än vi tror : en bok om funktionshinder, etnicitet och bemötande
Udd Lena, Misirli Burhan
Stockholm : Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige (SIOS) : 2004 : 75 s. :
Fulltext
ISBN: 91-631-5656-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk
Andersson Birgit
Introducing assessment into Swedish leisure-time centres- pedagogues`attitudes and practices
In Education Inquiry Volume 1. No 3 : 2010 :
Obligatorisk
Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
Hammar Lena, Johansson Inger
Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-633-2590-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Child psychology : development in a changing society
Harwood Robin L., Miller Scott A., Vasta Ross
5. ed. : Hoboken, NJ : John Wiley & Sons : cop. 2008 : 665 s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0814/2007031695-b.html
ISBN: 978-0-471-70649-6 (inb.) och 0-471-70649-3 (inb.))
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellman Anette
Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 241, [5], 9 s. :
http://hdl.handle.net/2077/22776
ISBN: 978-91-7346-689-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
ISBN: 978-91-7257-466-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingspsykologi
Hwang Philip, Nilsson Björn
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2011 : 376 s. :
ISBN: 978-91-27-13074-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn med uppmärksamhetsstörningar : en handledning för lärare och annan pedagogisk personal
Juul Kirsten, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 64 s. :
ISBN: 91-44-03506-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
ISBN: 91-44-01291-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
Lund Ingrid, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03997-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Explosiva barn : ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar
Greene Ross W., Gerland Gunilla
Stockholm : Cura : 2003 : 287, [1] s. :
ISBN: 91-89091-26-4 : 318:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medieresor :b om medier för pedagoger
Olson Kristin, Boreson Cecilia
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete.
Ogden Terje, Wallgren Gunnel A.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05136-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den individuella utvecklingsplanen : med skriftliga omdömen : allmänna råd och kommentarer
[Ny utg.] : Stockholm : Skolverket : 2008 : 22 s. :
Obligatorisk
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786
Obligatorisk
Att arbeta med särskilt stöd : några perspektiv
Stockholm : Statens skolverk : [2002] : 127 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=923
Obligatorisk