Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on Support of Children for Emotional and Social Development
Denna kursplan gäller: 2014-10-27 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2014-10-27 och 2015-08-30
Kurskod: 6PE113
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2014-10-28
I kursen studeras teorier om barns och ungas utveckling ur olika perspektiv samt olika former av funktionsnedsättning, fysiska och psykiska och som kan utgöra hinder för individens utveckling.. Observationsmetoder och sätt att dokumentera som grund för planering och åtgärder att främja barns utveckling bearbetas, där individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, kan användas i det pedagogiska arbetet. Värdet av dokumentation och uppföljning i förhållande till barns utveckling understryks. Vidare studeras vilka samhälleliga förutsättningar som krävs för att stödja barns psykiska hälsa och välbefinnande.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne - Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne - Barnets utveckling och lärande i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp. Huvudämne - Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv 7, 5 hp. Samt genomgången kurs VFU II Att undervisa 6 hp eller motsvarande
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
För betyget Väl godkänt läggs, i bedömningen, särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna använda olika teoretiska begrepp vid analys av lärande och utveckling i fritidshem.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov, har rätt att begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Eventuellt tillgodoräknande prövas alltid individuellt.
Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, sk uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Bergquist Siv
Att möta barn i behov av särskilt stöd
5., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 248 s. :
ISBN: 91-47-05194-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Från objekt till subjekt? En kvalitativ undersökning av hur personer med funktionshinder och nedsatt autonomi skildras i SVTs nyhetssändningar
Blanck Cecilia, Sellin Kerstin
Författarna och Stiftelsen JAG 2003, Tryck: ABA, Stockholm : 2002 :
http://www.uppsatser.se/uppsats/cf4cb2605c/
Obligatorisk
Läsanvisning: C-uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola vårterminen 2002 (75 sid.)
Teknikstöd i skolan
Dahlin Erika, Lagerkrans Elisabeth
Hjälpmedelsinstitutet (HI) : 2013 :
http://www.hi.se/Global/dokument/publikationer/2013/13341-pdf-teknikstod-i-skolan-slutrapport.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (49 sid.)
"Det är lätt att man buntar ihop dem" : en kvalitativ textanalys med genreperspektiv om representationer av personer med funktionsnedsättningar i svenska TV-program våren 2007
Damber Berg Linnea, Ålöw Kristina
Göteborg : Institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet : 2007 : 82 s. :
Uppsatsens webbplats
Obligatorisk
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
ISBN: 978-91-44-07466-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Grip Lars
Offer eller hjälte
Nordiska handikappolitiska rådet : - :
http://www.nordicwelfare.org/PageFiles/1030/Offer%20eller%20hj%C3%A4lte.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (14 sid)
Mediabilden av personer med funktionshinder
Handikappförbunden :
http://www.hso.se/Global/Arbete%20och%20f%C3%B6rs%C3%B6rjning/Nationella%20handlingplanen/Mediabilden%20av%20personer%20med%20funktionshinder.pdf
Obligatorisk
Johannessen Eva
Barn med socio-emotionella problem.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
ISBN: 91-44-00215-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Åsa
Barn i behov av särskilt stöd i fritidshem
Malmö högskola : 2011 :
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/12102/Barn%20i%20behov%20av%20s%E4rskilt%20st%F6d%20i%20fritidshem..pdf?sequence=2
Obligatorisk
Läsanvisning: Examensarbete/specialpedagogexamen, 59 sid
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Integreringsreservatet - finns det kvar?
Observera mera!
Rubinstein Reich Lena, Wesén Bodil
Lund : Studentlitteratur : 1986 : 80 s. :
ISBN: 91-44-24201-8 ; 110:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vi är alla unika och ändå mer lika än vi tror : en bok om funktionshinder, etnicitet och bemötande
Udd Lena, Misirli Burhan
Stockholm : Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige (SIOS) : 2004 : 75 s. :
Fulltext
ISBN: 91-631-5656-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverkets allmänna råd och kommentarer : 2014 :
http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad/extra-anpassningar-1.196156
Obligatorisk
Läsanvisning: (70 sid.)
Fritidshem
Skolverkets allmänna råd med kommentarer : 2014 :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3301
Obligatorisk
Läsanvisning: (78 sid.)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket LGR11 : 2011 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Där man söker får man svar : delaktighet i teori och praktik för elever med funktionsnedsättning
Szonyi Kristina, Söderqvist Dunkers Tove
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) : 2012 : 112 s. :
Fritt tillgänglig via www.spsm.se
ISBN: 9789128003889
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer
Referenslitteratur
Bronfenbrenner Urie
The ecology of human development : experiments by nature and design
Cambridge, Mass. : Harvard Univ. Press : 1979 : xv, 330 s. :
ISBN: 0-674-22456-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar 43, 57, 66, 68, 43-44, 321, 323)
Jerlang Espen
Utvecklingspsykologiska teorier
Liber : 2008 :
Det socialpsykologiska perspektivet
Lindblom Jonas, Stier Jonas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
ISBN: 978-91-44-05370-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Mediebilden av fritidsgårdar och andra mötesplatser för ungdomar : innehålls- och diskursanalys av svensk press 1995-2008
Lindgren Simon, Lundström Ragnar
Stockholm : Ungdomsstyrelsen : cop. 2008 : 51 s. :
Fulltext