Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Under kursen genomför de studerande ett självständigt examensarbete med relevans för grundlärare i fritidshem och dennes yrkesverksamhet. Examensarbete omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning i form av en uppsats. Dessutom ingår studier av teorier och tidigare forskning inom problemområdet samt val av undersökningsmetod. De olika delarna i forskningsprocessen ventileras och granskas kritiskt vid enskild handledning och seminarietillfällen. Opposition av ett examensarbete och försvar av det egna arbetet ingår i kursen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
Färdighet och förmåga
formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för grundläraren mot fritidshem och dennes yrkesverksamhet
välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till valt forskningsproblem
bearbeta och tolka insamlad data i enighet med vetenskapliga och etiska principer
sammanställa en logiskt sammanhållen uppsats med god språkbehandling och formell utformning enligt vetenskaplig praxis
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
Behörighetskrav
Godkänd på kurserna: Huvudämne: Lärande och utveckling i fritidshem, 45hp. VFU II: Att undervisa 6 hp. VFU III: Läraryrkets dimension I , 15 hp. Läraryrkets dimension II, 7,5 hp. UK II: Kunskap, undervisning och lärande II, 10 hp. UK II: Bedömning för lärande, 15 hp. Annat ämne: Valbart praktiskt estetiskt ämne i fritidshemmet , 2x15 hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Examensarbete genomförs enskilt eller i par. Handledning ges enskilt eller i grupp och den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbete. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination
Betyg på kursen ges med Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För Väl godkänd på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.
Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoräknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjlig att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 4
Examensarbetet i lärarutbildningen Johansson Bo, Svedner Per Olov 5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. : ISBN: 978-91-89040-74-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Rev. version : Stockholm : HSFR : 1999 : 12 s. : Obligatorisk Läsanvisning: http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html
http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf