Engelskt namn: Assessment for Learning for Early Years Classes and Grades 1-3 and 4-6
Denna kursplan gäller: 2013-03-11 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start innan 2018-02-18
Kurskod: 6PE130
Högskolepoäng: 14
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-03-05
Huvuddelen av kursen behandlar hur bedömning för lärande (BFL) på ett effektivt sätt kan användas i undervisningen för att främja elevers lärande. Kursen innehåller tekniker för hur BFL kan användas i praktiken och teorier för förståelsen av teknikernas funktion och dess effektivitet. Det innebär att kursen innehåller följande områden (1) gemensam måltolkning, (2) frågor, prov och klassrumsdiskussioner för identifikation av elevernas kunnande, (3) feedback, (4) självreglerat lärande (inkluderande självbedömning), och (5) eleverna som undervisningsresurser för varandra (inkluderande kamratbedömning). Kursen behandlar också motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i undervisningen för att förstå och stödja elevers motivation att lära samt bidra till en klassrumsmiljö som stödjer elevernas lärande.
Kursen innehåller även modeller för bedömning mer generellt och centrala begrepp som validitet och reliabilitet. Kursen behandlar hur denna kunskap kan användas för att analysera och skapa både summativa och formativa bedömningar av hög kvalitet. I detta sammanhang ingår även dokumentation, skriftliga omdömen, utvecklingssamtal, individuella utvecklingsplaner (IUP), och betygsättning. Nationella utvärderingar och internationella komparativa studier om undervisning och elevers resultat behandlas för att ge perspektiv på både undersökningarna i sig och deras resultat. Med kursinnehållet som grund behandlas arbetsmetoden med
kompetensuppföljning inom utbildningen ur ett metaperspektiv, och studenterna använder kursinnehållet för att följa upp sin egen kunskapsutveckling. Modeller för utvärdering, uppföljning och kvalitetssäkring ingår också i kursen.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tillträde till kursen krävs 30 hp inom Utbildningsvetenskaplig kärna (6LU003-Kunskap, undervisning och lärande 1, 6LU002-Demokrati, individ och samhälle 1, 6PE301-Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 6PE097-Att vara lärare 1) eller motsvarande kunskaper.
Kursen är upplagd i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier samt eget arbete. Undervisningsupplägget bygger på att undervisningen ska utgöra ett exempel på en användning av bedömning för lärande. Upplägget baseras också på ett processtänkande. Under kursens gång tränar studenterna på att använda kursens innehåll i undervisnings- och lärandesituationer, får feedback, reflekterar, diskuterar och modifierar sin praktik. De egna undervisningsaktiviteterna sker i universitets- eller skolmiljö. Seminarier och undervisningsövningar är obligatoriska.
Studenten examineras genom individuell skriftlig salstentamen, skriftliga hemuppgifter och muntlig grupptentamen. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förståelse för de i kursen ingående momenten och förmågan att kritiskt granska och värdera klassrumspraktiker och föreslå förbättringar ur ett BFL- perspektiv. Betyget på kursen baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Näsström Gunilla
Measurement of alignment between standards and assessment
Umeå : Department of Educational Measurement, Umeå University : 2008 : 90 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1865
ISBN: 978-91-7264-662-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.65-72)
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 270 s. :
ISBN: 978-91-7656-675-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moberger Britta
Vi värderar kvalitet : om självvärdering och lärares utvecklingsarbete
Stockholm : Lärarförbundet : 2005 : 50 s. :
http://www.lararforbundet.se/web%5Cshop2.nsf/webDescription/E07CE16FD6F9BC29C125700700439579/$file/Pdf.pdf
Obligatorisk
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer
Skolverket : 2009 :
Obligatorisk
Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Selghed Bengt
Betygen i skolan : kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 220 s. :
ISBN: 978-91-47-10027-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The power of feedback
Hattie John, Timperley Helen
Review of Educational Research 77(1) : 2007 : 81-112 :
Obligatorisk
Korp Helena
Kunskapsbedömning - vad, hur och varför : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2011 : 133 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
Obligatorisk
Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
What's still wrong with rubrics: Focusing on the consistency of performance criteria across scale levels.
Tierney R, Simon M
Practical Assessment: Research @Evaluation: 9(2) :
Practical Assessment: Research @Evaluation: 9(2)
Obligatorisk
Blandat
Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer
Blandat :
Obligatorisk