"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande för åk F-3 och 4-6 (UK), 14 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Assessment for Learning for Early Years Classes and Grades 1-3 and 4-6

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE130

Högskolepoäng: 14

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-03-05

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-07-02

Innehåll

Huvuddelen av kursen behandlar hur bedömning för lärande (BFL) på ett effektivt sätt kan användas i undervisningen för att främja elevers lärande. Kursen innehåller tekniker för hur BFL kan användas i praktiken och teorier för förståelsen av teknikernas funktion och dess effektivitet. Det innebär att kursen innehåller följande områden (1) gemensam måltolkning, (2) frågor, prov och klassrumsdiskussioner för identifikation av elevernas kunnande, (3) feedback, (4) självreglerat lärande (inkluderande självbedömning), och (5) eleverna som undervisningsresurser för varandra (inkluderande kamratbedömning). Kursen behandlar också motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i undervisningen för att förstå och stödja elevers motivation att lära samt bidra till en klassrumsmiljö som stödjer elevernas lärande.
Kursen innehåller även modeller för bedömning mer generellt och centrala begrepp som validitet och reliabilitet. Kursen behandlar hur denna kunskap kan användas för att analysera och skapa både summativa och formativa bedömningar av hög kvalitet. I detta sammanhang ingår även dokumentation, skriftliga omdömen, utvecklingssamtal, individuella utvecklingsplaner (IUP), och betygsättning. Nationella utvärderingar och internationella komparativa studier om undervisning och elevers resultat behandlas för att ge perspektiv på både undersökningarna i sig och deras resultat. Med kursinnehållet som grund behandlas arbetsmetoden med
kompetensuppföljning inom utbildningen ur ett metaperspektiv, och studenterna använder kursinnehållet för att följa upp sin egen kunskapsutveckling. Modeller för utvärdering, uppföljning och kvalitetssäkring ingår också i kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om och förståelse av teorier om hur bedömning för lärande kan användas för att på ett effektivt sätt stödja elevers lärande
  • visa kunskap om och förståelse av motivationsteorier
  • visa kunskap om och förståelse av för varför och på vilket sätt, ur ett bedömning för lärandeperspektiv, olika egenskaper hos klassrumspraktiker kan leda till skillnader i elevers lärande.
  • visa kunskap om och förståelse av för varför och på vilket sätt olika egenskaper hos klassrumspraktiker kan leda till olika typer och grad av motivation.
  • visa kunskap om och förståelse av centrala kvalitetskriterier för bedömningar
  • visa kunskap om och förståelse av betygsättning och skriftliga omdömen med individuella utvecklingsplaner (IUP), och viktiga egenskaper för dess kvalitet.
  • visa kunskap om hur undervisning undersöks och elevers resultat mäts i nationella och internationella studier, och visa förståelse för dessa studiers möjligheter och begränsningar.
  • beskriv olika modeller för utvärdering, uppföljning och kvalitetssäkring.

Färdighet och förmåga

  • kunna använda tekniker för bedömning för lärande  för att främja elevers lärande
  • kunna använda begrepp och teorier om motivation för att i lärandesituationer förstå elevers tankar, handlingar och känslor och stödja deras lärande
  • kunna ge förslag på och argumentera för hur en undervisningspraktik kan utvecklas för att i än högre grad stödja elevers motivation att lära och utgöra en praktik där bedömning för lärande används på ett effektivt sätt
  • i en bedömningsprocess kunna använda kunskap om centrala kvalitetskriterier för bedömningar för att samla in information om elevers kunskaper, tolka denna information, för olika syften dra slutsatser baserat på den insamlade informationen, kommunicera bedömningen och beakta konsekvenser av bedömningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna kritiskt granska och värdera sin egen och andras undervisningspraktik ur ett BFL-perspektiv.
  • kunna kritiskt granska och värdera sin egen och andras undervisningspraktik ur ett motivationsperspektiv.
  • kunna kritiskt granska och värdera kvalitet i bedömningar.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 30 hp inom Utbildningsvetenskaplig kärna ("Kunskap, undervisning och lärande I", "Demokrati, individ och samhälle", "Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering", "Att vara lärare (VFU I)") eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Kursen är upplagd i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier samt eget arbete. Undervisningsupplägget bygger på att undervisningen ska utgöra ett exempel på en användning av bedömning för lärande. Upplägget baseras också på ett processtänkande. Under kursens gång tränar studenterna på att använda kursens innehåll i undervisnings- och lärandesituationer, får feedback, reflekterar, diskuterar och modifierar sin praktik. De egna undervisningsaktiviteterna sker i universitets- eller skolmiljö. Seminarier och undervisningsövningar är obligatoriska.

Examination

Studenten examineras genom individuell skriftlig salstentamen, skriftliga hemuppgifter och muntlig grupptentamen. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förståelse för de i kursen ingående momenten och förmågan att kritiskt granska och värdera klassrumspraktiker och föreslå förbättringar ur ett BFL- perspektiv. Betyget på kursen baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.