"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande för åk F-3 och 4-6 (UK), 14 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Assessment for Learning for Early Years Classes and Grades 1-3 and 4-6

Denna kursplan gäller: 2013-03-11 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE130

Högskolepoäng: 14

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-03-05

Innehåll

Huvuddelen av kursen behandlar hur bedömning för lärande (BFL) på ett effektivt sätt kan användas i undervisningen för att främja elevers lärande. Kursen innehåller tekniker för hur BFL kan användas i praktiken och teorier för förståelsen av teknikernas funktion och dess effektivitet. Det innebär att kursen innehåller följande områden (1) gemensam måltolkning, (2) frågor, prov och klassrumsdiskussioner för identifikation av elevernas kunnande, (3) feedback, (4) självreglerat lärande (inkluderande självbedömning), och (5) eleverna som undervisningsresurser för varandra (inkluderande kamratbedömning). Kursen behandlar också motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i undervisningen för att förstå och stödja elevers motivation att lära samt bidra till en klassrumsmiljö som stödjer elevernas lärande.
Kursen innehåller även modeller för bedömning mer generellt och centrala begrepp som validitet och reliabilitet. Kursen behandlar hur denna kunskap kan användas för att analysera och skapa både summativa och formativa bedömningar av hög kvalitet. I detta sammanhang ingår även dokumentation, skriftliga omdömen, utvecklingssamtal, individuella utvecklingsplaner (IUP), och betygsättning. Nationella utvärderingar och internationella komparativa studier om undervisning och elevers resultat behandlas för att ge perspektiv på både undersökningarna i sig och deras resultat. Med kursinnehållet som grund behandlas arbetsmetoden med
kompetensuppföljning inom utbildningen ur ett metaperspektiv, och studenterna använder kursinnehållet för att följa upp sin egen kunskapsutveckling. Modeller för utvärdering, uppföljning och kvalitetssäkring ingår också i kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om och förståelse av teorier om hur bedömning för lärande kan användas för att på ett effektivt sätt stödja elevers lärande
  • visa kunskap om och förståelse av motivationsteorier
  • visa kunskap om och förståelse av för varför och på vilket sätt, ur ett bedömning för lärandeperspektiv, olika egenskaper hos klassrumspraktiker kan leda till skillnader i elevers lärande.
  • visa kunskap om och förståelse av för varför och på vilket sätt olika egenskaper hos klassrumspraktiker kan leda till olika typer och grad av motivation.
  • visa kunskap om och förståelse av centrala kvalitetskriterier för bedömningar
  • visa kunskap om och förståelse av betygsättning och skriftliga omdömen med individuella utvecklingsplaner (IUP), och viktiga egenskaper för dess kvalitet.
  • visa kunskap om hur undervisning undersöks och elevers resultat mäts i nationella och internationella studier, och visa förståelse för dessa studiers möjligheter och begränsningar.
  • beskriv olika modeller för utvärdering, uppföljning och kvalitetssäkring.

Färdighet och förmåga

  • kunna använda tekniker för bedömning för lärande  för att främja elevers lärande
  • kunna använda begrepp och teorier om motivation för att i lärandesituationer förstå elevers tankar, handlingar och känslor och stödja deras lärande
  • kunna ge förslag på och argumentera för hur en undervisningspraktik kan utvecklas för att i än högre grad stödja elevers motivation att lära och utgöra en praktik där bedömning för lärande används på ett effektivt sätt
  • i en bedömningsprocess kunna använda kunskap om centrala kvalitetskriterier för bedömningar för att samla in information om elevers kunskaper, tolka denna information, för olika syften dra slutsatser baserat på den insamlade informationen, kommunicera bedömningen och beakta konsekvenser av bedömningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna kritiskt granska och värdera sin egen och andras undervisningspraktik ur ett BFL-perspektiv.
  • kunna kritiskt granska och värdera sin egen och andras undervisningspraktik ur ett motivationsperspektiv.
  • kunna kritiskt granska och värdera kvalitet i bedömningar.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 30 hp inom Utbildningsvetenskaplig kärna (6LU003-Kunskap, undervisning och lärande 1, 6LU002-Demokrati, individ och samhälle 1, 6PE301-Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 6PE097-Att vara lärare 1) eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Kursen är upplagd i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier samt eget arbete. Undervisningsupplägget bygger på att undervisningen ska utgöra ett exempel på en användning av bedömning för lärande. Upplägget baseras också på ett processtänkande. Under kursens gång tränar studenterna på att använda kursens innehåll i undervisnings- och lärandesituationer, får feedback, reflekterar, diskuterar och modifierar sin praktik. De egna undervisningsaktiviteterna sker i universitets- eller skolmiljö. Seminarier och undervisningsövningar är obligatoriska.

Examination

Studenten examineras genom individuell skriftlig salstentamen, skriftliga hemuppgifter och muntlig grupptentamen. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förståelse för de i kursen ingående momenten och förmågan att kritiskt granska och värdera klassrumspraktiker och föreslå förbättringar ur ett BFL- perspektiv. Betyget på kursen baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 26

Obligatorisk litteratur

Näsström Gunilla
Measurement of alignment between standards and assessment
Umeå : Department of Educational Measurement, Umeå University : 2008 : 90 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1865
ISBN: 978-91-7264-662-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.65-72)

Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 270 s. :
ISBN: 978-91-7656-675-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moberger Britta
Vi värderar kvalitet : om självvärdering och lärares utvecklingsarbete
Stockholm : Lärarförbundet : 2005 : 50 s. :
http://www.lararforbundet.se/web%5Cshop2.nsf/webDescription/E07CE16FD6F9BC29C125700700439579/$file/Pdf.pdf
Obligatorisk

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer
Skolverket : 2009 :
Obligatorisk

Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Selghed Bengt
Betygen i skolan : kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 220 s. :
ISBN: 978-91-47-10027-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The power of feedback
Hattie John, Timperley Helen
Review of Educational Research 77(1) : 2007 : 81-112 :
Obligatorisk

Korp Helena
Kunskapsbedömning - vad, hur och varför : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2011 : 133 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
Obligatorisk

Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

What's still wrong with rubrics: Focusing on the consistency of performance criteria across scale levels.
Tierney R, Simon M
Practical Assessment: Research @Evaluation: 9(2) :
Practical Assessment: Research @Evaluation: 9(2)
Obligatorisk

Blandat
Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer
Blandat :
Obligatorisk