"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation - avancerad nivå (VAL, ULV), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: Special Education, Social Relationships and Communication - Advanced level

Denna kursplan gäller: 2016-01-04 till 2016-03-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE178

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2014-10-10

Reviderad av: Prefekten, 2015-11-26

Innehåll

I den här kursen introduceras det specialpedagogiska fältet. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis en skola för alla, särskilt stöd och inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå diskuteras med hjälp av aktuella teorier inom området. Under kursen ges kunskaper om barns/elevers olika förutsättningar för lärande. Dessutom behandlas hur pedagoger kan bemöta barn/elever och deras föräldrar samt hur skolan kan arbeta för att ge stöd och utmaning när olika svårigheter utgör ett hinder för barns/elevers utveckling och lärande. Grupprocesser och grupphandledning behandlas och vidare introduceras bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst. Strategier för att hantera dessa bearbetas och lärarens roll i skapandet av goda sociala relationer uppmärksammas. I kursen ingår även röst- och talvård .

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik.
  • Redogöra för teorier om grupprocesser och konflikthantering i pedagogiska miljöer.
  • Visa kunskap om samtalsmetodiska färdigheter i grupphandledning.

Färdighet och förmåga

  • Observera, dokumentera, kritiskt granska och föreslå åtgärder för att bemöta och hantera barns/elevers olikheter och utveckling i relation till verksamhetens mål.
  • Kritiskt granska bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst samt hantera dessa i gestaltande övningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över olika barns/elevers förutsättningar och behov samt analysera den sociala interaktionens betydelse mellan pedagoger, barn/elever och vårdnadshavare i utvecklandet av ett professionellt förhållningssätt.

 

Behörighetskrav

Behörighet för utbildning regleras i särskild förordning för VAL (SFS 2011:689 ändrad t.o.m. SFS 2013:831 med senare ändringar) samt ULV, (2008:1101 ändrad t.o.m SFS 2010:1841 med senare ändringar). Behörig är också den som antagits enligt tidigare förordningar gällande VAL-projektet.
Kurs 4 Vetenskap och kunskap, 7.5 hp Avancerad nivå (VAL, ULV)
Philosophy of Science and Education, 7.5 Credits

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och nätbaserade uppgifter. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av examinerande seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Förebildligheten ska synas i kursens genomförande på så sätt att undervisnings- och examinationsformer diskuteras i relation till det kommande läraruppdraget.

 

Examination

Innehåll som behandlar i kursen centrala teorier, begrepp och färdigheter examineras i form av seminarier, workshops eller med hjälp av individuella inlämningsuppgifter.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. För studerande inom VAL- eller ULV-projektet skickas ansökan om tillgodoräknanden till VAL-projektet, Lärarhögskolan, Umeå universitet, se: www.umu.se/valprojektet.

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.  


 

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Utbildningsvetenskaplig kärna. Kursen ges för studenter som antagits i VAL-projektet samt i ULV-projektet. För varje student upprättas en individuell studieplan med utgångspunkt i tidigare studier och lärarerfarenhet. För mer information, se www.umu.se/valprojetet samt www.su.se/ulv

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 1

Litteratur

Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
ISBN: 9789147114214
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 18-92)

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 13-129 + ett valbart kapitel 5, 6, 7 eller 8)

Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
ISBN: 978-91-44-07466-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 15-129, 247-308)

Göransson, K; Nilholm C.; Karlsson K
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
International Journal of Inclusive Education, 15(5), 541-555 : 2011 :

Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
Hougaard Bent, Glave Lotta, Nilsson Björn
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 112 s. :
Omslagsbild
ISBN: 9789147093502
Se Umeå UB:s söktjänst

Group counseling : strategies and skills
Jacobs Edward E., Masson Robert L., Harvill Riley L.
6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Brooks/Cole : c2009. : xiv, 464 p. :
ISBN: 9780495554363
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: kapitel 1-4 + 6)

Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 15-34, 167-271)

Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 23-62, 269-286 samt fyra valbara kapitel 3-9)

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 378 s. :
ISBN: 9789147105434
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 10-78, 151-166, 213-247)

Westling Allodi Mara
Equal opportunities in Educational Systems: the case of Sweden
European Journal of Education: 42, (1): s. 133-146 : 2007 :

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 8-28, 125-188, 210-240)

Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext

Sök relevanta vetenskapliga artiklar, avhandlingar i Album för ditt ämnes område.