Engelskt namn: Special Needs Education for Preschool
Denna kursplan gäller: 2020-08-03 till 2021-01-03 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2021-03-01 och 2024-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2021-01-04 och 2021-02-28
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2021-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2020-08-02
Kurskod: 6PE221
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14
Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12
I kursen bearbetas det specialpedagogiska fältet med inriktning mot förskollärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet organiseras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv, forskning och begrepp inom området I kursen fördjupas också kunskaper om barn i behov av särskilt stöd och med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv, aktuell forskning och begrepp problematiseras kunskapsområdet. Dessutom behandlas hur förskolan och förskolläraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd och stimulans för alla barns utveckling och lärande.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Lärande och undervisning (UK) 7.5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7.5 hp och Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7.5 hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehåll beskrivs och analyseras i varierade former. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att synliggöra och granska sin förståelse.
Examination sker individuellt och i grupp via seminarium och redovisningar av workshops, samt genom individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella inlämningsuppgiften bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan
godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för
högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandberg Anette
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
ISBN: 9789144092577
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket : 2017 : 35 s. :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-7559-269-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2019 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (valda delar - tillhandahålls av institutionen)
Nilhom Claes
Från specialpedagogik till inkluderande pedagogik? : En inbjudan
Ingår i:
Pedagogik som vetenskap
Malmö : Gleerups : [2018] : 198 sidor : sid. 169-184 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (tillhandahålls av institutionen på lärplattformen)
Barn med utmanande beteende : tidiga insatser i förskola och skola
Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
Upplaga 1 : 2017 : 153 sidor :
ISBN: 9789144108988
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar - tillhandahålls av institutionen)
Förskolekompassen : för dig som möter barn som har svårt att navigera
Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 110 s. : ill. :
ISBN: 978-91-88099-03-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
ISBN: 9789147111947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar - tillhandahålls av institutionen)
Öhman Margareta
Nya hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2019 : 320 sidor :
ISBN: 9789147126163
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789127824485
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst