Engelskt namn: Special Education - Secondary and Upper Secondary Level
Denna kursplan gäller: 2018-02-19 till 2020-01-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-01-27
Kursplan för kurser med start mellan 2024-06-24 och 2025-01-26
Kursplan för kurser med start mellan 2024-03-18 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2023-09-11 och 2024-03-17
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-30 och 2023-09-10
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2020-01-19
Kurskod: 6PE223
Högskolepoäng: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot ämneslärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp. Dessutom behandlas hur skolan och läraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd för elevers utveckling och lärande.
Efter godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, casestudier och workshops där kursinnehåll beskrivs, analyseras och tillämpas i varierade former. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examinationer sker såväl enskilt, genom seminarium samt skriftlig inlämningsuppgift, som i grupp genom gruppredovisning.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina.
Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (kapitel 1-3)
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
ISBN: 9789144126241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundskolan.
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789127824683
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot gymnasiet.
Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
ISBN: 978-91-40-69578-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
Fulltext (pdf)
ISBN: 978-91-85545-83-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Obligatorisk
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789127824683
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
Bühler Maria, Karlsson Annelie, Österholm Terése
2018 : 180 sidor :
ISBN: 9789144120409
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
Fulltext (pdf)
ISBN: 978-91-85545-83-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
Obligatorisk
Johannessen Eva
Barn med socio-emotionella problem.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
ISBN: 91-44-00215-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1. Aggression och tillbakadragenhet, sidor 11-44)
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning: Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv.
Malmö Studies in Educational Sciences No. 81. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle. : 2017 :
Fulltext
Obligatorisk
Lundin Joanna
En skola som fungerar - för alla
Upplaga 1 : 2017 : 103 sidor :
ISBN: 9789144118581
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
2005 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
Obligatorisk
Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
ISBN: 978-91-40-69578-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Obligatorisk
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tinglev Inger
En specialpedagogisk överblick
Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
Bühler Maria, Karlsson Annelie, Österholm Terése
2018 : 180 sidor :
ISBN: 9789144120409
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
Obligatorisk
Johannessen Eva
Barn med socio-emotionella problem.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
ISBN: 91-44-00215-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1. Aggression och tillbakadragenhet, sidor 11-44)
Kotte Elaine
Inkluderande undervisning: Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv.
Malmö Studies in Educational Sciences No. 81. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle. : 2017 :
Fulltext
Obligatorisk
Lundin Joanna
En skola som fungerar - för alla
Upplaga 1 : 2017 : 103 sidor :
ISBN: 9789144118581
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
2005 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
Obligatorisk
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
ISBN: 978-91-40-69578-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
Fulltext (pdf)
ISBN: 978-91-85545-83-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Obligatorisk
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tinglev Inger
En specialpedagogisk överblick
Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Disability And Home-School Relations In Cyprus: Hope And Deception
Damianidou Eleni, Phtiaka Helene
International Journal about Parents in Education 2013, Vol. 7, No. 2, 123-133. ISSN: 1973 3518 : 2013 :
http://www.ernape.net/ejournal/index.php/IJPE/article/viewFile/273/197
Obligatorisk
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Göransson Kerstin, Nilholm Claes
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 176 s. :
ISBN: 978-91-44-06890-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 13-30, 131-150, 151-169)
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
Obligatorisk
What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
European Journal of Special Needs Education : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920
Obligatorisk
En skola för (nästan) alla
Pedagogiska magasinet tema nr 4 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (nyttja större delen av detta temanummer)
Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
2005 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
Obligatorisk
Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
An inclusive classroom? A case study of inclusiveness, teacher strategies, and children's experiences
Nilholm Claes, Alm Barbro
European Journal of Special Needs Education, Vol.25 (3), p.239-252 (13 s.) : 2010 :
http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2010.492933
Obligatorisk
Kraften av samverkan : om samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa : en antologi om samverkan mellan skola, polis, socialtjänst samt barn- och ungdomspsykiatri
Stockholm : Skolverket : 2009 : 134 s. :
Fulltext
ISBN: 9789185545599
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Obligatorisk
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenaeus Fredrik
ADHD som en samtida kulturdiagnos
Socialmedicinsk tidskrift : 2015 :
http://www.socialmedicinsktidskrift.se/smt/index.php/smt/article/view/1300/1083 (2015)
Obligatorisk
Tinglev Inger
En specialpedagogisk överblick
Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst