Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-06-08
Innehåll
I kursen belyses fritidshemmets uppdrag ur historiskt, samhälleligt och hållbarhetsperspektiv. Dessutom bearbetas uppdraget ingående med utgångspunkt i rådande styrdokument. Konventionen om barns rättigheter granskas utifrån fritidshemmets perspektiv och ansvar. Barndom och barns erfarenhetsvärld studeras liksom fritidshemmet som kreativ och interkulturell mötesplats.
Fritidsbegreppets olika betydelser och fritidshemmets specifika uppdrag att erbjuda rekreation och meningsfull fritid behandlas. Fritidens betydelse för barns identitetsskapande i rådande omvärld studeras och bearbetas utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Beskrivning och problematisering av barn och ungas användning av sociala medier ingår i kursen liksom praktisk tillämpning av digitala verktyg i ett fritidshemsperspektiv.
Främjandet av elevers fysiska hälsa genom idrott, lek och skiftande rörelseformer samt friluftsliv är centrala inslag i kursen liksom hur det förenas med omsorg och bidrar till elevers lärande och utveckling. Teorier om situerat, informellt och formellt lärande ingår. Elevers perspektiv på lärande i fritidshemmet undersöks inom kursens ram och vikten av pedagogens/grundlärarens förhållningssätt och ledarskap samt miljöns inverkan för lärande och utveckling bearbetas i kursen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Redogöra för fritidshemmets uppdrag och syftet med undervisningen däri i enlighet med gällande styrdokument
Med stöd av teorier beskriva hur lärande, omsorg, lek och aktiviteter i olika former och miljöer kan förenas i fritidshemmets verksamhet
Visa förståelse för hur fysisk aktivitet i olika miljöer påverkar elevers hälsa
Redogöra för barns motoriska och fysiska utveckling
Med stöd av aktuell forskning analysera och kritiskt granska begreppet meningsfull fritid ur ett barnperspektiv där social klass, kön och etnicitet ingår
Beskriva och reflektera över hur elevers sociala medieanvändning och en medierik miljö kan främja innehåll och arbetsformer i fritidshemmet
Färdighet och förmåga
Identifiera och diskutera fritidshemmets förutsättningar att beakta konventionen om barns rättigheter och frågor om hållbar utveckling
Redogöra för och diskutera lek som metod för elevers lärande och utveckling samt ledarskapets och miljöns betydelse för lek i fritidshemmet
Skapa aktiviteter som ger förutsättningar och möjligheter för elevers lärande och utveckling i olika miljöer
Hantera digitala verktyg och exemplifiera hur dessa kan användas didaktiskt i fritidshemmet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Analysera och diskutera fritidshemmets förutsättningar att stimulera friluftsliv och elevers rörelse och fysiska hälsa
Analysera och diskutera betydelsen av fritidshemmets kompensatoriska och kompletterande uppdrag
Problematisera de kulturer som omger barn samt reflektera över hur detta kan påverka fritidshemmets verksamhet och innehåll
Behörighetskrav
Godkänd på kursen: Grundlärare som profession (UK) 6hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops med praktiska och fysiska tillämpningsövningar, fallstudier och grupparbeten. Kursinnehållet bearbetas och tillämpas i olika former i syfte att belysa komplexiteten i fritidshemmets uppdrag. Examinerande och prövande/tillämpande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination
Muntlig och skriftlig examination sker, såväl individuellt som i grupp, vid seminarier, tillämpande workshops, fallstudier och vid redovisning av grupparbeten. Utöver dessa examinationsformer genomförs en skriftlig individuell hemtentamen.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.