"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällsorientering för förskolan, 15 hp

Engelskt namn: Social Studies for Preschool

Denna kursplan gäller: 2018-08-06 till 2019-05-12 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE260

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2017-05-18

Reviderad av: Prefekten, 2018-03-08

Innehåll

I momentet behandlas hållbar utveckling utifrån sociala, ekonomiska och samhälleliga begrepp, samband och processer. Samhälleliga aspekter på barns delaktighet och inflytande på ett kretsloppssamhälle studeras och problematiseras. Inom momentets ram behandlas hur barndom och barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor liksom olika familjemönster. Dessutom bearbetas förskolans ansvar att tillsammans med barnen diskutera hållbara utvecklingsfrågor, samtida och närliggande händelser, liksom vikten av att nyttja närsamhället som pedagogisk arena där centrala samhällsfunktioner ingår. Pedagogens ansvar att hantera barns etiska frågor som t.ex. rätt och fel, liv och död samt högtider och traditioner behandlas. Dessutom granskas och värderas begreppet digital kompetens för små barn i förskolan som en central förmåga i dagens samhälle.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Identifiera och redogöra för samhällsorienterade frågor i förskolan, samt hur barns frågor om historiska, samtida och närliggande samhällsfenomen kan bearbetas i förskolan ur ett hållbarhetsperspektiv
  • redogöra för hur barns frågor om samtida och närliggande händelser samt aktuella samhällsfenomen kan bearbetas i förskolan

Färdighet och förmåga

  • diskutera och problematisera hur närsamhället kan utgöra pedagogisk arena för hållbarhetsfrågor i förskolans verksamhet
  • problematisera och diskutera förskollärarens ansvar att hantera barns olika etiska frågor

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska lokala och globala hållbarhetsfrågor, samt analysera sociala och samhälleliga intressekonflikter och dess komplexitet
  • diskutera och problematisera barns delaktighet och inflytande i samhällsfrågor
  • kritiskt granska och problematisera innebörden av digital kompetens i förskolan, samt förskolans roll i att utveckla barnens kompetens i ett samtida samhälle

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) 8 hp, Specialpedagogik för förskolan (UK) 6 hp, Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) 11 hp eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget (G) krävs att samtliga uppgifter bedömts med resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs att samtliga skriftliga uppgifter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av uppgifterna bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga uppgifter.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 25

Andrén Karin
Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
Fulltext

Björklund Sanne
Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
ISBN: 9789144092560
Se Umeå UB:s söktjänst

Colnerud Gunnel
Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
ISBN: 978-91-47-12246-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Se Umeå UB:s söktjänst

Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
Darvishpour Mehrdad, Westin Charles
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 446 s. :
ISBN: 9789144105239
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :

Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf

Barns tankar om livet
Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
ISBN: 9789127114241
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
Världsnaturfonden WWF : 2017 :
Fulltext

Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :

Referenslitteratur

Behovet av en ny förståelse : ansvaret för miljön, klimatet och det globala utrymmet
Bäckstrand Göran, Olsson Kåre, Tengström Emin
Höör : Blenda : 2010 : 156 s. :
ISBN: 978-91-978410-1-6
Se Umeå UB:s söktjänst

En svensk historia från vikingatid till nutid
Berggren Lars, Greiff Mats
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05246-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386

Övrigt: Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka artiklar och kapitel kommer att finnas tillgängliga som PDF i filsamlingen