Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.
Engelskt namn: Social Studies for Preschool
Denna kursplan gäller: 2019-05-13 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-08-03
Kursplan för kurser med start mellan 2019-05-13 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-06 och 2019-05-12
Kurskod: 6PE260
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2017-05-18
Reviderad av: Prefekten, 2019-05-17
I kursen behandlas hållbar utveckling utifrån sociala, ekonomiska och samhälleliga begrepp, samband och processer. Samhälleliga aspekter på barns delaktighet och inflytande på ett kretsloppssamhälle studeras och problematiseras. Inom kursens ram behandlas hur barndom och barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor liksom olika familjemönster. Dessutom bearbetas förskolans ansvar att tillsammans med barnen diskutera hållbara utvecklingsfrågor, samtida och närliggande händelser, liksom vikten av att nyttja närsamhället som pedagogisk arena där centrala samhällsfunktioner ingår. Pedagogens ansvar att hantera barns etiska frågor som t.ex. rätt och fel, liv och död samt högtider och traditioner behandlas. Dessutom granskas och värderas begreppet digital kompetens för små barn i förskolan som en central förmåga i dagens samhälle.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på kurserna: Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) 8 hp, Specialpedagogik för förskolan (UK) 6 hp, Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) 11 hp eller motsvarande kurser.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.
Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget (G) krävs att samtliga uppgifter bedömts med resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs att samtliga skriftliga uppgifter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av uppgifterna bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga uppgifter.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Ett tredje examinationstillfälle kommer att ges när kursen går nästa gång. För att delta vid ett tredje examinationstillfälle är det studentens ansvar att kontakta kursansvarig lärare senast vid kursstart och meddela att denne vill delta.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Andrén Karin
Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
Björklund Sanne
Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
ISBN: 9789144092560
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Colnerud Gunnel
Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
ISBN: 978-91-47-12246-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
Obligatorisk
Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
ISBN: 9789144114187
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Barns tankar om livet
Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
ISBN: 9789127114241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Obligatorisk
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
Världsnaturfonden WWF : 2017 :
Fulltext
Obligatorisk
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Obligatorisk
Behovet av en ny förståelse : ansvaret för miljön, klimatet och det globala utrymmet
Bäckstrand Göran, Olsson Kåre, Tengström Emin
Höör : Blenda : 2010 : 156 s. :
ISBN: 978-91-978410-1-6
Se Umeå UB:s söktjänst
En svensk historia från vikingatid till nutid
Berggren Lars, Greiff Mats
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05246-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386
Övrigt: Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka artiklar och kapitel kommer att finnas tillgängliga som PDF i filsamlingen
Andrén Karin
Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
Fulltext
Björklund Sanne
Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
ISBN: 9789144092560
Se Umeå UB:s söktjänst
Colnerud Gunnel
Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
ISBN: 978-91-47-12246-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Se Umeå UB:s söktjänst
Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
Darvishpour Mehrdad, Westin Charles
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 446 s. :
ISBN: 9789144105239
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Barns tankar om livet
Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
ISBN: 9789127114241
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Johansson Eva
Små barns etik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
ISBN: 91-47-04986-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
Världsnaturfonden WWF : 2017 :
Fulltext
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Behovet av en ny förståelse : ansvaret för miljön, klimatet och det globala utrymmet
Bäckstrand Göran, Olsson Kåre, Tengström Emin
Höör : Blenda : 2010 : 156 s. :
ISBN: 978-91-978410-1-6
Se Umeå UB:s söktjänst
En svensk historia från vikingatid till nutid
Berggren Lars, Greiff Mats
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05246-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386
Övrigt: Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka artiklar och kapitel kommer att finnas tillgängliga som PDF i filsamlingen