"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällsorientering för förskolan, 15 hp

Engelskt namn: Social Studies for Preschool

Denna kursplan gäller: 2019-05-13 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE260

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2017-05-18

Reviderad av: Prefekten, 2019-05-17

Innehåll

I kursen behandlas hållbar utveckling utifrån sociala, ekonomiska och samhälleliga begrepp, samband och processer. Samhälleliga aspekter på barns delaktighet och inflytande på ett kretsloppssamhälle studeras och problematiseras. Inom kursens ram behandlas hur barndom och barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor liksom olika familjemönster. Dessutom bearbetas förskolans ansvar att tillsammans med barnen diskutera hållbara utvecklingsfrågor, samtida och närliggande händelser, liksom vikten av att nyttja närsamhället som pedagogisk arena där centrala samhällsfunktioner ingår. Pedagogens ansvar att hantera barns etiska frågor som t.ex. rätt och fel, liv och död samt högtider och traditioner behandlas. Dessutom granskas och värderas begreppet digital kompetens för små barn i förskolan som en central förmåga i dagens samhälle.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Identifiera och redogöra för samhällsorienterade frågor som kan aktualiseras i förskolan ur ett hållbarhetsperspektiv
  • redogöra för hur barns frågor om historiska, samtida, etiska och närliggande händelser samt aktuella samhällsfenomen kan bearbetas i förskolan

Färdighet och förmåga

  • Identifiera och problematisera hur närsamhället kan utgöra pedagogisk arena för samverkan, och för arbetet med hållbarhetsfrågor i förskolans verksamhet
  • problematisera och diskutera förskollärarens ansvar att hantera barns olika etiska frågor

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska lokala och globala hållbarhetsfrågor, samt analysera sociala och samhälleliga intressekonflikter och dess komplexitet
  • diskutera och problematisera barns delaktighet och inflytande i samhällsfrågor
  • kritiskt granska och problematisera innebörden av digital kompetens i förskolan, samt förskolans roll i att utveckla barnens kompetens i ett samtida samhälle

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) 8 hp, Specialpedagogik för förskolan (UK) 6 hp, Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) 11 hp eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget (G) krävs att samtliga uppgifter bedömts med resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs att samtliga skriftliga uppgifter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av uppgifterna bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga uppgifter.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Ett tredje examinationstillfälle kommer att ges när kursen går nästa gång. För att delta vid ett tredje examinationstillfälle är det studentens ansvar att kontakta kursansvarig lärare senast vid kursstart och meddela att denne vill delta.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 24

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Andrén Karin
    Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
    Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Björklund Sanne
    Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
    ISBN: 9789144092560
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Colnerud Gunnel
    Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12246-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
    ISBN: 9789147111725
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
    Obligatorisk

    Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
    Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
    2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
    ISBN: 9789144114187
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engdahl Ingrid
    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    [Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
    Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
    ISBN: 978-91-633-8207-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf

    Barns tankar om livet
    Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
    2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 9789127114241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs universitet : 2003 :
    http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Johansson Eva
    Små barns etik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
    ISBN: 91-47-04986-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
    Världsnaturfonden WWF : 2017 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Behovet av en ny förståelse : ansvaret för miljön, klimatet och det globala utrymmet
    Bäckstrand Göran, Olsson Kåre, Tengström Emin
    Höör : Blenda : 2010 : 156 s. :
    ISBN: 978-91-978410-1-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En svensk historia från vikingatid till nutid
    Berggren Lars, Greiff Mats
    2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
    ISBN: 978-91-44-05246-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386

    Övrigt: Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka artiklar och kapitel kommer att finnas tillgängliga som PDF i filsamlingen

  • Giltig från: 2019 vecka 20

    Andrén Karin
    Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
    Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
    Fulltext

    Björklund Sanne
    Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
    ISBN: 9789144092560
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Colnerud Gunnel
    Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12246-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
    ISBN: 9789147111725
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
    Darvishpour Mehrdad, Westin Charles
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 446 s. :
    ISBN: 9789144105239
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :

    Engdahl Ingrid
    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    [Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
    Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
    ISBN: 978-91-633-8207-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf

    Barns tankar om livet
    Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
    2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 9789127114241
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs universitet : 2003 :
    http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Johansson Eva
    Små barns etik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
    ISBN: 91-47-04986-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
    Världsnaturfonden WWF : 2017 :
    Fulltext

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :

    Referenslitteratur

    Behovet av en ny förståelse : ansvaret för miljön, klimatet och det globala utrymmet
    Bäckstrand Göran, Olsson Kåre, Tengström Emin
    Höör : Blenda : 2010 : 156 s. :
    ISBN: 978-91-978410-1-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En svensk historia från vikingatid till nutid
    Berggren Lars, Greiff Mats
    2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
    ISBN: 978-91-44-05246-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386

    Övrigt: Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka artiklar och kapitel kommer att finnas tillgängliga som PDF i filsamlingen