"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Undervisning och kvalitetsutveckling i förskola respektive fritidshem, 15 hp

Engelskt namn: Teaching and Quality Development in Preschool and School-age Educare respectively

Denna kursplan gäller: 2024-07-29 och tillsvidare

Kurskod: 6PE278

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2019-01-25

Reviderad av: Prefekten, 2024-02-21

Innehåll

I kursen fokuseras förskola respektive fritidshem och deras styrdokument, undervisning och kvalitetsutveckling samt deras likheter och olikheter ur samhälls- styrnings- och innehållsperspektiv. Fördjupade studier ingår om deras utveckling efter inträdet i utbildningssektorn.  Nyckelbegrepp för verksamheterna identifieras och problematiseras i relation till teorier om lärande och utveckling. Utifrån dessa fördjupade kunskaper om förskolans och fritidshemmets uppdrag samt en kartläggning av aktuell verksamhet identifieras ett område för utveckling och ett mindre utvecklingsarbete planeras och genomförs. Detta arbete beskrivs i en rapport som granskas och diskuteras vid ett seminarium.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:
.
Kunskap och förståelse

  • redogöra för och jämföra det som förenar förskola och fritidshem ur samhälls-, innehålls- och styrningsperspektiv 
  • urskilja och analysera skillnader mellan förskolans och fritidshemmets pedagogiska praktiker med stöd av lärande- och utvecklingsteorier
  • visa fördjupad förståelse av förskolans eller fritidshemmets utveckling och uppdrag under tiden inom utbildningssektorn
  • analysera och kritiskt granska en förskoleverksamhet eller en fritidshemsverksamhet i relation till rådande styrdokument

Färdighet och förmåga

  • självständigt planera och genomföra ett mindre utvecklingsarbete med utgångspunkt i styrdokument och en pedagogisk verksamhets utvecklingsbehov inom ett avgränsat område
  • skriftligt presentera det planerade och genomförda arbetet i enlighet med vetenskaplig praxis och anvisningar som ges i kursen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera, analysera och problematisera nyckelbegrepp i relation till förskolans eller fritidshemmets komplexa uppdrag och teorier om lärande och utveckling
  • kritiskt granska, analysera och diskutera ett utvecklingsarbete utifrån inledningsvis i kursen identifierade nyckelbegrepp
  • diskutera utvecklingsarbetena i relation till samhälls-, styrnings- och innehållsperspektiv

Behörighetskrav

Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och grupphandledning. De studerandes lokala villkor och inriktning utgör viktiga utgångspunkter för uppgifter i kursen.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Kursen examineras fortlöpande med individuella skriftliga inlämningsuppgifter, obligatoriska seminarier, en nätbaserad gruppövning, samt eget utvecklingsarbete som presenteras skriftligt och diskuteras vid ett avslutande seminarium. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Obligatoriska seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, nätbaserad gruppövning samt opponering vid slutseminariet bedöms med G eller U. Den skriftliga rapporten om det individuella utvecklingsarbetet, som presenteras och ventileras vid ett obligatoriskt seminarium, bedöms med betyget VG, G eller U.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet godkänd (G). För betyg väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 31

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Obligatorisk

Att utveckla utbildningspraktiker : analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer
Henning Loeb Ingrid, Langelotz Lill, Rönnerman Karin
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 291 sidor :
ISBN: 9789144132129
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Compensating for unequal childhoods : practitioners’ reflections on social injustice in leisure-time centres
Hjalmarsson Maria, Odenbring Ylva
Routledge : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-71291
Obligatorisk

Jensen Mikael
Den fria tidens lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-07440-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk

Andersson Birgit
Fritidshemmets utveckling ur ett styrningsperspektiv
Ingår i:
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Gleerups Utbildning AB : 2020 : sid. 35-58 :
Obligatorisk

Haglund Björn
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 64-85 :
https://www.mah.se/upload/FAKULTETER/LS/Publikationer/EDUCARE/Educare%202016.1.pdf
Obligatorisk

Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Slutrapport
Förskolans kvalitet och måluppfyllelse : ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan
Ingår i:
Skolinspektionen
2014-12-29T12:00:00+01:00 :
https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/regeringsrapporter/2018/forskolans-kvalitet-och-maluppfyllelse/
Obligatorisk

Huvudmannens styrning och ledning av förskolans kvalitet
Skolinspektionen : 2017-11-13T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/huvudmannens-styrning-och-ledning-av-forskolans-kvalitet
Obligatorisk

I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Björklund Camilla, Palmér Hanna
Lärarstiftelsen; Lärarförbundets vetenskapliga råd; Lärarförlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-81349
Obligatorisk

Lager Karin
I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling : en policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2015 : 109 s. :
http://hdl.handle.net/2077/40661
ISBN: 978-91-7346-855-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Lager Karin
Leisure-time centres : social pedagogical tradition in educational practice
Ingår i:
Early child development and care.
London : Gordon and Breach Sci. Publ. : 1971- :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2018.1429425
Obligatorisk

Lekresponsiv undervisning - ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan
Pramling Niklas, Wallerstedt Cecilia
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 7 : sid. 7-22 :
https://forskul.se/wp-content/uploads/2019/03/ForskUL_vol7_nr1_2019_s7-22.pdf
Obligatorisk

Holmberg Linnéa
Lärande genom demokratiska önskemål - pastoral omsorg i fritidshem
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 22 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1440
Obligatorisk

Lundström Ulf
Lärares professionella autonomi under New Public Management-epoken
2018 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-150916
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Obligatorisk
Läsanvisning: s 5-17 och 22-25

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vallberg Roth Ann-Christine
Läroplaner för de yngre barnen : Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 6 : sid. 241–269 :
https://www.mah.se/pages/27838/vallbergroth%5B1%5D.pdf
Obligatorisk

Om nödvändigheten av undervisning i förskolan - Exemplet Matematik
Björklund Camilla, Pramling Samuelsson Ingrid, Reis Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2895
Obligatorisk

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Riddersporre Bim, Bruce Barbro
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
ISBN: 9789127147072
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Skolförbättring genom aktioner : verksamheter i skola, förskola och fritidshem möter forskning
Ekholm Mats, Forssten Seiser Anette, Söderström Åsa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 191 sidor :
ISBN: 9789144149905
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolutveckling genom samtal
Sternudd-Groth Mia-Marie, Evermark Monica
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 332 sidor :
ISBN: 9789144133355
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jonsson Kristina
Socialt lärande : arbetet i fritidshemmet
Västerås : Mälardalen University : 2018 : 83 sidor :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-40191
ISBN: 9789174853971
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkundervisning i förskolan : Teoretiska principer och empiriska exempel
Björk-Willén Polly, Pramling Niklas, Simonsson Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2896
Obligatorisk

Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
3 uppl. : Studentlitteratur AB : 2021 : 232 sidor :
ISBN: 9789144152936
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i fritidshemmet
Skolinspektionen : 2018-01-29T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/undervisning-i-fritidshemmet
Obligatorisk

Undervisning i förskolan : En kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Ingår i:
Skolverket
Stockholm : Skolverket : 20??- :
https://www.skolverket.se/portletresource/4.6bfaca41169863e6a65d9f5/12.6bfaca41169863e6a65d9fe?file=3932
Obligatorisk

Undervisning i förskolan : Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande
Nilsson Monica, Lecusay Robert, Alnervik Karin
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 28 : sid. 9-32 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1229722/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk

Undervisning i fritidshemmet : inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle
Ingår i:
Skolinspektionen
2014-12-29T12:00:00+01:00 :
https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2018/undervisning-i-fritidshemmet/
Obligatorisk

Undervisning i relation till omsorg och lärande i förskola : Flerstämmig undervisning i didaktisk (o)takt?
Vallberg Roth Ann-Christine, Holmberg Ylva
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 24 : sid. 29-56 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1478/1743
Obligatorisk

Walk-and-Talk conversations : A way to elicit children’s perspectives and prominent discourses in school-age educare
Klerfelt Anna, Haglund Björn
2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-25216
Obligatorisk

Fler artiklar kan tillkomma.