Engelskt namn: Teaching and Learning - Curriculum Theory and Didactics
Denna kursplan gäller: 2021-04-05 till 2024-05-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-05-27
Kursplan för kurser med start innan 2024-05-26
Kurskod: 6PE305
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2021-04-07
Med utgångspunkt i läroplansteori behandlas olika perspektiv på formulering, transformering och realisering av läroplaner. Teorier om lärande, kunskap och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras centrala begrepp inom det didaktiska fältet av relevans för planering och analys av undervisning. Kunskapsteoretiska perspektiv introduceras och relateras till frågan om vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares undervisning. Begreppet lärarkompetens problematiseras liksom förhållandet mellan undervisningsteori och undervisningspraktik.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskaper inom skolans uppdrag, undervisning och lärande 15 hp, eller motsvarande. Behörig är också den som är antagen till VAL (SFS 2011:689) eller ULV (2008:1101) vilka regleras i särskilda förordningar och där den individuella studieplanen anger när kursen ska studeras.
Läroplansteoretiska och didaktiska begrepp bearbetas genom föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. I gruppövningar problematiseras och diskuteras olika faktorers betydelse för didaktiska beslut. I seminarier och enskilda bearbetningar granskas olika didaktiska perspektiv och deras konsekvenser för elevers lärande. Genom dessa undervisningsformer tränar studenten dessutom förmågan att följa kunskapsutvecklingen inom det utbildningsvetenskapliga området, göra självständiga och kritiska bedömningar samt söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå. Undervisningsformerna utvecklar studenternas förutsättningar att bedriva yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet.
Studenten examineras genom:
De muntliga seminarierna examineras som en helhet.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. Närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
På hel kurs ges något av betygen Underkänt (U), Godkänt (G) eller Väl godkänt (VG).
Betyg på hel kurs sätts när alla examinationer är genomförda. För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga examinerande delar. För betyget VG på hel kurs krävs G på samtliga muntliga seminarier och VG på individuell skriftlig uppgift.
Den som erhållit betyget G på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av den ordinarie examinationen har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
ISBN: 9789144113173
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1
Håkansson Jan
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting, 65 s. ISBN: 978-91-7164-706-1 : 2011 :
Obligatorisk
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
ISBN: 9789127827974
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 7-9
Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik
2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
ISBN: 9789140694768
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och övriga texter kan tillkomma.
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för gymnasiet (Gy11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22)
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Didaktikens språk : om skolundervisningens mål, innehåll och form
Nordin Andreas, Uljens Michael
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2022] : 208 sidor :
ISBN: 9789151105482
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi
Imsen Gunn, Retzlaff Joachim
4., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 644 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 187 sidor :
ISBN: 9789144156637
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Building a Common Core for Learning to Teach and Connecting Professional Learning to Practice
Ball Deborah L, Forzani Franceska M
American Educator, 35(2), pp. 17-21, 38-39 : 2011 :
Obligatorisk
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 398 s. :
ISBN: 978-91-44-05783-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Jan
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting, 65 s. ISBN: 978-91-7164-706-1 : 2011 :
Obligatorisk
Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi
Imsen Gunn, Retzlaff Joachim
4., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 644 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1-2, 7-11
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-08559-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk forskning i Sverige 4(1). 1999. Hela numret
Pedagogisk Forskning i Sverige :
Obligatorisk
Artiklar och övriga texter kan tillkomma.
Uljens Michael
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7 ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11)
Skolverket : 2016 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Se Umeå UB:s söktjänst