Engelskt namn: Spanish for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 3
Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2019-01-13 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2019-01-13
Kurskod: 6SA010
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Spanska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-09
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2015-11-30
Kursen omfattar fyra moment:
Moment 1. Lingvistik, fornspanska och översättning, 7,5 högskolepoäng
Fördjupade studier i modern lingvistik med fokus på spanskan. Fördjupade studier i spansk språkhistoria med fokus på medeltidsspanskan. Vidareutveckling av kunskaper och färdigheter i spansk syntax och idiomatik. Kunskaperna tillämpas genom studier av standardverk, textanalys och översättning.
Moment 2. Spanskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 7,5 högskolepoäng
Studier av spanskspråkig litteratur från den spanska ”guldåldern” fram till våra dagar. Verken ska representera såväl spansk som latinamerikansk litteratur. Vidare studeras motsvarande litteraturhistoriska epoker och genrer. Kunskaperna tillämpas genom litterär analys av de verk som studeras (ca. 2.500 sidor).
Moment 3. Språkdidaktik i ett interkulturellt perspektiv, 9 högskolepoäng
Momentet är förlagt till Universidad de Antonio de Nebrija i Madrid där de studerande deltar i valda delar av den Masterutbildning i språkdidaktik som där ges. Utbildningen omfattar kurser i inlärningsstrategier, läromedelsanalys och provkonstruktion. Undervisningen innefattar även praktiska övningar i användning av olika IKT-verktyg. Genom de utlandsförlagda studierna ges de studerande möjlighet att utveckla sin språkfärdighet i spanska då de vistas en längre period i ett spansktalande land. Syftet med momentet är även att de studerande ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till olika metoder och teorier inom språkdidaktiken genom fördjupade studier i språkdidaktik samt jämförande observationer av undervisning i Spanien och Sverige. Studerande som är förhindrade från att delta i den utlandsförlagda kursdelen genomför sina studier med motsvarande innehåll på den ordinarie studieorten. OBS! Detta moment kan tillsammans med moment 4 i vissa fall bytas ut mot moment 5; se vidare nedan
Moment 4. Didaktikarbete, 6 högskolepoäng
Den studerande fördjupar sig inom ett individuellt valt område inom språkdidaktik och författar sedan en kortare vetenskaplig uppsats i (ca 10 sidor) som försvaras vid ett seminarium. Vidare skall den studerande aktivt delta i seminarier där uppsatser och metodproblem behandlas samt vara opponent vid ett seminarium. Momentet innehåller även studium av några för ämnesområdet relevanta språkdidaktiska verk. OBS! Detta moment kan tillsammans med moment 3 i vissa fall bytas ut mot moment 5; se vidare nedan
Moment 5. Specialarbete, 15 högskolepoäng
Utifrån ett språkvetenskapligt, litteraturvetenskapligt eller språkdidaktiskt perspektiv författas ett specialarbete på spanska på basis av en litteraturkurs om ca. 1.500 sidor, varav hälften i form av primärlitteratur. Arbetet genomförs med handledning och ska ventileras vid minst ett seminarium. OBS! Detta moment är i vissa fall utbytbart mot moment 3 och 4; se vidare ovan.
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
• kunna förklara och sammanfatta grundläggande teoretiska begrepp inom språkvetenskap och litteraturvetenskap;
• kunna sammanfatta och förklara spanskans grundläggande fonologiska, morfologiska och syntaktiska utveckling från latinet till våra dagar, med särskilt fokus på medeltidsspanskan.
Färdighet och förmåga
• i sin skriftliga produktion uppvisa en hög grad av språklig korrekthet samt kunna tillämpa fördjupade kunskaper om spansk morfologi, syntax och idiomatik;
• kunna tillämpa relevanta litteraturvetenskapliga teorier samt tillämpa kunskaper om spansk och latinamerikansk litteraturhistoria i kritiska analyser av litterära verk och texter inom olika genrer;
• kunna analysera, förklara och hantera vissa kommunikativa och språkliga situationer utifrån dess kulturella kontext;
• kunna uttolka en medelsvår fornspansk text;
• kunna självständigt kunna formulera ett problem och med utgångspunkt i detta avfatta en kortare uppsats på spanska inom spansk språkdidaktik samt kunna försvara denna vid ett slutseminarium;
• kunna tillämpa teori och metod i ett självständigt vetenskapligt arbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kunna utvärdera och förhålla sig kritiskt till språkdidaktiska och språkmetodiska modeller som är relevanta för undervisning i ämnet spanska;
• strategiskt kunna utvärdera och välja lämpliga IKT-verktyg för undervisning i spanska;
• kunna granska och värdera medstudenters vetenskapliga arbeten.
Hela Spanska I för ämneslärare + 22 hp från Spanska II för ämneslärare, eller motsvarande.
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och lektioner. Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.
Moment 1. Lingvistik, fornspanska och översättning, 7,5 högskolepoäng
• lektioner och gruppövningar i lingvistik
• lektioner i fornspanska med språkhistoria
• lektioner i skriftlig översättning samt
• seminarieövningar över valda problem i spansk grammatik.
Moment 2. Spanskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 7,5 högskolepoäng
Undervisningen består av examinerande seminarier.
Moment 3. Språkdidaktik i ett interkulturellt perspektiv, 9 högskolepoäng
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier samt enskild handledning.
Moment 4. Didaktikarbete, 6 högskolepoäng
Undervisningen meddelas dels i form av seminarier, dels genom enskild handledning.
Moment 5. Specialarbete, 15 högskolepoäng
Undervisningen meddelas dels i form av seminarier, dels såsom enskild handledning.
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och lektioner. Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.
Moment 1. Lingvistik, fornspanska och översättning, 7,5 högskolepoäng
Moment 2. Spanskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 7,5 högskolepoäng
Undervisningen består av examinerande seminarier.
Moment 3. Språkdidaktik i ett interkulturellt perspektiv, 9 högskolepoäng
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier samt enskild handledning.
Moment 4. Didaktikarbete, 6 högskolepoäng
Undervisningen meddelas dels i form av seminarier, dels genom enskild handledning.
Moment 5. Specialarbete, 15 högskolepoäng
Undervisningen meddelas dels i form av seminarier, dels såsom enskild handledning.
Examinationen sker genom bedömning av skriftliga slutprov, fortlöpande examination, seminarier samt inlämningsuppgifter.
Moment 1. Lingvistik, fornspanska och översättning, 7,5 högskolepoäng
• skriftliga inlämningsuppgifter i lingvistik (2,5 hp)
• skriftligt prov i fornspanska (2,5 hp)
• skriftligt prov i översättning (2,5 hp).
Moment 2. Spanskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 7,5 högskolepoäng
• fortlöpande examination av textkursen (4,5 hp)
• skriftligt prov i litteraturhistoria (3 hp).
Moment 3. Språkdidaktik i ett interkulturellt perspektiv, 9 högskolepoäng
Examinationen utgörs av obligatoriska seminarier samt en skriftlig inlämningsuppgift över ett valt språkdidaktiskt ämne (9 hp)
Moment 4. Didaktikarbete, 6 högskolepoäng
Examinationen utgörs av presentation av färdig uppsats och opposition vid ett obligatoriskt slutseminarium (6 hp).
Moment 5. Specialarbete, 15 högskolepoäng
• redovisning av plan med problemställning, syfte, material, tidigare forskning och litteraturkurs (7,5 hp);
• bedömning av färdig uppsats som presenteras vid ett slutseminarium (7,5 hp).
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För att få Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 15 högskolepoäng.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska perspektiv samt att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp. Särskild vikt läggs även vid den studerandes språkliga korrekthet och stilistiska säkerhet i skrift på spanska.
För betyget Väl godkänd i det moment som omfattar specialarbetet läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå Universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Studerande som redan har meriter som motsvarar den utbildning den har tänkt läsa vid Umeå universitet, kan få det tillgodoräknat. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Examinationen sker genom bedömning av skriftliga slutprov, fortlöpande examination, seminarier samt inlämningsuppgifter.
Moment 1. Lingvistik, fornspanska och översättning, 7,5 högskolepoäng
Moment 2. Spanskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 7,5 högskolepoäng
Moment 3. Språkdidaktik i ett interkulturellt perspektiv, 9 högskolepoäng
Examinationen utgörs av obligatoriska seminarier samt en skriftlig inlämningsuppgift över ett valt språkdidaktiskt ämne (9 hp)
Moment 4. Didaktikarbete, 6 högskolepoäng
Examinationen utgörs av presentation av färdig uppsats och opposition vid ett obligatoriskt slutseminarium (6 hp).
Moment 5. Specialarbete, 15 högskolepoäng
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För att få Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 15 högskolepoäng.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska perspektiv samt att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp. Särskild vikt läggs även vid den studerandes språkliga korrekthet och stilistiska säkerhet i skrift på spanska.
För betyget Väl godkänd i det moment som omfattar specialarbetet läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå Universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Studerande som redan har meriter som motsvarar den utbildning den har tänkt läsa vid Umeå universitet, kan få det tillgodoräknat. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Fält Gunnar
Spansk grammatik för universitet och högskolor
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 535 s. :
ISBN: 91-44-01423-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Studiekompendium i fornspanska (tillhandahålls av institutionen)
Institutionen för språkstudier : 2005 :
Obligatorisk
Penny Ralph J.
Gramática histórica del español
2. ed. actualizada. : Barcelona : Editorial Ariel : 2006. : 445 s. :
ISBN: 84-344-8265-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Text- och övningskompendium i lingvistik (tillhandahålls av institutionen)
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk
Diccionario para la enseñanza de la lengua española : español para extranjeros
Barcelona : VOX : 2002 : xxxii, 1248 s.b ill. :
ISBN: 978-84-8332-111-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reyes Graciela
El abecé de la pragmática
Madrid : Arco libros : 1995 : 71 s. :
ISBN: 84-7635-169-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Temas de gramática española para estudiantes universitarios : una aproximación cognitiva y funcional
Fernandez Susana S., Falk Johan
New York : Peter Lang : cop. 2014. : 317 s. :
ISBN: 9783631626993
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cejador y Frauca Julio
La vida de Lazarillo de Tormes : y de sus fortunas y adversidades
Madrid : Espasa-Calpe : 1962 : 253 s. :
ISBN: 84-239-3025-4 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
La vida es sueño
Calderón de la Barca Pedro, Gaston Rafael
2. ed., ilustrada : Zaragosa : Ebro : 1949 : 141 s. :
Obligatorisk
Cercas Javier
Soldados de Salamina
9. ed. : Barcelona : Tusquets Editores : 2001 : 209 s. :
ISBN: 84-8310-161-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Restrepo Laura
Delirio
Madrid : Alfaguara : 2004 : 342 s. :
ISBN: 84-204-0175-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Niebla
Unamuno Miguel de, Valdes Mario de
19, ed. : Madrid : Catedra : 2004 : 300 s. :
ISBN: 84-376-0347-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
de Cervantes Saavedra Miguel
El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha
Project Gutenberg: http://www.gutenberg.org/ebooks/2000 (eller valfri komplett utgåva) :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läses i urval enl. lärares anvisningar
Los pazos de Ulloa
Pardo Bazán Emilia, Mayoral Marina
Madrid : Castalia : 1986 : 416 s. :
ISBN: 84-7039-476-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Doña Bárbara
Gallegos Rómulo, Miliani Domingo
Madrid : Cátedra : 1997 : 474 p. :
ISBN: 84-376-1539-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Historia esencial de la literatura española e hispanoamericana
Pedraza Jiménez Felipe B., Rodríguez Cáceres Milagros
Madrid : EDAF : 2000 : 783 s. :
ISBN: 84-414-0789-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Historia de las literaturas hispánicas : aproximaciones críticas
Castro Andrea, Jiménez Tornatore Eduardo
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 285 s. :
ISBN: 9789144072166
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur väljs i samråd med examinator.
Alonso Tapia Jesús
Motivación y aprendizaje en el aula : cómo enseñar a pensar
Madrid : Santillana : 2002 : 328 s. :
ISBN: 84-294-5531-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkboken : en antologi om språkundervisning och språkinlärning
Ferm Rolf, Malmberg Per, Rosander Bo
Stockholm : Statens skolverk : 2001 : 272 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=861
ISBN: 91-89314-47-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gagnestam Eva
Kultur i språkundervisning
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 182 s. :
ISBN: 91-44-03738-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sánchez Pérez Aquilino
Los métodos en la enseñanza de idiomas : evolución histórica y análisis didáctico
1. ed. : Madrid : Sociedad general española de librería : 1997 : 284 s. :
ISBN: 84-7143-593-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-40-64439-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagerholm Per
Språkvetenskapliga uppsatser
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-05645-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergsten Staffan
Litteraturvetenskap : en inledning
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 227 s. :
ISBN: 91-44-02332-4 : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Payrató Lluís
De profesión, lingüista : panorama de la lingüística aplicada
2. rev. ed. : Barcelona : Ariel : 2003 : 143 s. :
ISBN: 84-344-2813-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar i anslutning till det valda ämnet
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk
Övrig litteratur väljs i samråd med berörd handledare.
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk
Lindblad Inga-Britt
Uppsatsarbete : en kreativ process
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 70 s. :
ISBN: 91-44-00797-3 ; 120:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst