Engelskt namn: Evaluation, Leadership and Developmental Work
Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-11-27
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-22 och 2017-11-26
Kurskod: 6SP040
Högskolepoäng: 22,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-12-09
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Kursen behandlar teorier om ledarskap, förändringsarbete samt utvärdering och bedömning. I kursen används teorierna som verktyg för att beskriva, analysera och kritisk granska olika mångkulturella miljöer på organisations-, grupp- och individnivå. Kursen omfattar även metoder, modeller och strategier i syfte att identifiera möjligheter och hinder inom det specialpedagogiska fältet samt den egna professionella kunskapsbildningen. Teorier, modeller och strategier för professionella samtal behandlas relaterat till förändringsarbete i specialpedagogiska sammanhang.
Efter avslutad kurs ska studenten:
Godkänd på kursen 6SP038 Det specialpedagogiska fältet, 15 hp
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera den specialpedagogiska verksamhetens möjligheter och begränsningar samt att använda teoretiska perspektiv och begrepp i beskrivning och analys av specialpedagogisk verksamhet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Angelöw Bosse
Framgångsrikt förändringsarbete : om individ och organisation i förändring
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 207 s. :
ISBN: 978-91-27-12166-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bladini Kerstin
Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. :
ISBN: 91-85335-33-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 136 s. :
ISBN: 978-91-44-08334-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frykholm Clas-Uno
Att utvärdera kunskapslyftet : ett servicematerial
Stockholm : Delegationen för kunskapslyftet : [1997] : 28 s. :
http://www.ucer.umu.se/PDF/arbetsrapporter/FrykholmKunskapslyftet.pdf
Obligatorisk
Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kullberg Birgitta
Etnografi i klassrummet.
2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
ISBN: 91-44-03090-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 91-107, 187-230)
Doing interviews
Kvale Steinar, Flick Uwe
1. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2007 : 157 p. :
ISBN: 978-0-7619-4977-0 (pb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lorentz Hans
Skolan som mångkulturell arbetsplats
Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05150-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
ISBN: 978-91-7264-595-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
ISBN: 91-85128-06-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
ISBN: 978-91-85589-58-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Blick för elevens hälsa, lärande och trygghet - med fokus på elevhälsa och skolutveckling. Slutredovisning av regeringsuppdraget om hälsa, lärande och trygghet. Dnr 2003:989.
2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: [Elektronisk version] http://web.archive.org/web/20041118193544/http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F157&cmd=download
Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
Persson Bengt, Persson Elisabeth
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 183 s. :
ISBN: 978-91-47-10088-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Student self-evaluation: What research says and what practice shows.
Rolheiser Carol, Ross John A
11 s. :
http://www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php
Obligatorisk
Rönnerman Karin
Aktionsforskning i praktiken : förskola och skola på vetenskaplig grund
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 230 s. :
ISBN: 978-91-44-07870-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande och skolutveckling : ledarskap för demokrati och meningsskapande
Scherp Hans-Åke, Scherp Gun-Britt
Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 373 s. :
ISBN: 91-7063-105-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stake Robert E.
The art of case study research.
Thousand Oaks, Calif. ; London : Sage : 1995 : 175 s. :
ISBN: 0-8039-5767-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer
Ledarskap i klassrummet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
ISBN: 978-91-44-04833-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strandberg Leif
Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 138 s. :
ISBN: 978-91-7227-516-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet
Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/3234
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html
Ärlestig Helene
Communication between principals and teachers in successful schools
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1927
ISBN: 978-91-7264-671-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)
Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berge, Britt-Marie (2000). Action reseach för gender equity in a late modern society. International Journal of Inclusive Education. 9. [Elektronisk version] http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/tied/2001/00000005/F0020002/art00014;jsessionid=19pulfc75c41p.alexandra Berge, Britt-Marie (red.) (2001). Kunskap bryter mönster ? Aktionsforskning är verktyget. Rapport från projektet Vidgade vyer. Östersund: Kommunförbundet och Länstyrelsen i Jämtlands län. (86 sidor) [Elektronisk version] www.kfz.se Eklöf, Hanna (2007). Test-taking motivation and mathematics performance in TIMSS 2003. International Journal of Testing, 7(3), 311-326. Head, George (2003). Effective collaboration: deep collaboration as an essential element of learning process. Journal of Educational Enquiry, 4(2). (15 sidor) Henriksson, Widar & Wolming, Simon (1998). Academic performance in four study programmes: a comparison of students admitted on the basis of GPA and SweSAT-scores with and without credits for work experience. Scandinavian Journal of Educational Research, 42(2), 135-150. Lendahls Rosendahl, B. & Rönnerman, K. (2005). Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete. Pedagogisk forskning i Sverige, 10(01), 35-51. Vetenskapsrådet. Codex. Forskning som involverar människor. (3 sidor) [Elektronisk version] http://www.codex.uu.se/oversikter/manniskor/manniskor.html Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, Årgång 6, Nr 4, 270-290. Vetenskapliga artiklar tillkommer.