"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsledarskap: Forsknings- och utredningsmetodik, 7,5 hp

Engelskt namn: Educational Leadership: Research Methods

Denna kursplan gäller: 2017-08-28 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ST022

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-21

Reviderad av: Prefekten, 2017-05-22

Innehåll

Syftet med kursen är att förbereda studenterna för ett arbetsliv där förståelsen av utbildningsledarskap och dess betydelse för organisationer och dess resultat och utveckling är väsentlig.
 
Kursen syftar till att ge en fördjupad kunskap och förståelse av forsknings- respektive utredningsprocessen och dess möjligheter och begränsningar. Kursen ger överblick kring forskningsmetod, kvantitativ och kvalitativ, samt etiska principer för forskning.  Kursen tar upp mät- och utvärderings teoretiska begrepp, tolkning och granskning av mät- och forskningsresultat. Kursen innehåller uppgifter som ger studenten dels möjlighet att välja relevant metod för en undersökning, som är relevant för skolorganisationer, och dels att analysera och utvärdera forskningsresultat inom området för utbildningsledarskap och organisation. Kvalitativa och kvantitativa metoder prövas i förhållande till givna problem inom området utbildningsledarskap.
 

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • Visa goda kunskaper i vetenskaplig forskningsmetod samt metoder förekommande inom området utbildningsledarskap.
  • Visa insikt om forskningens roll i samhället samt forskningsetiska ställningstaganden.
  • Visa kunskap om forskningsprocessens olika delar samt möjligheter och begränsningar med olika datainsamlings- och analysmetoder.
  • Självständigt kunna granska och utvärdera olika former av data och forskningsresultat.
  • Uppvisa goda kunskaper i att planera en, i området utbildningsledarskap, relevant studie. Vilket innefattar litteratursökningar och att formulera relevanta vetenskapliga problemställningar.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 90 högskolepoäng inom ett huvudämne inklusive ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng. Dessutom krävs 30 hp inom området utbildningledarskap eller motsvarande kompetens. Dispens för kravet om 90 högskolepoäng (60 p) kan i vissa fall ges. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt Eng A/5.

Undervisningens upplägg

Studieformen är distans, dagtid, 25 % studietakt. Kursen baseras på aktivt undersökande arbete, där studentens egen aktivitet och självständighet, individuellt eller i grupp, är avgörande. Undervisningen bedrivs så både på campus och nätbaserat i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Deltagaren kan vid de campusförlagda träffarna välja att delta via nätet. Tillgång till dator, internet, hörlurar med mikrofon och webkamera är nödvändigt för att kunna delta på kursen. Under mellanperioden mellan seminarierna sker undervisningen individuellt och i grupp via Cambro, universitetets nätplattform.

Examination

Kursdeltagarna examineras skriftligt och muntligt beträffande litteraturstudier och tillämpningsuppgifter. Detta ska göras via ett aktivt deltagande i de kursuppgifter som finns på universitets nätplattform Cambro och vid kursträffarna. Vidare ska ett självständigt arbete, en kortare rapport, framläggas på ett slutseminarium. Då skall också en opposition på annan kursdeltagares rapport genomföras. För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
 
Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
 
I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.
 
I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
 
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
 
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
 
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 35

Litteraturlista och schema för kursen hittar du på Centrum för skolledarutvecklings utbildningswebb: URL: http://www.pol.umu.se/cpd/utbildning/kursplaner-och-litteraturlistor/