Engelskt namn: Educational Leadership for Preschool Principals
Denna kursplan gäller: 2020-08-31 och tillsvidare
Kurskod: 6ST040
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ledarskap och organisation: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: För denna kurs ges endast betyget G Godkänd eller U Underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-05-18
Blossing Ulf
Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
ISBN: 9789144127828
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Reformimplementering i förskolepraktik: Ett exempel på hur förskollärarens ansvar har tolkats och omsatts av förskolechefer och arbetslag
Eriksson Anita, Svensson Ann-Katrin, Beach Dennis
Nordisk tidskrift för allmän didaktik, 4(2), 59-75 : 2018 :
Obligatorisk
Håkansson Jan
Leadership for learning in the preschool: Preschool managers perspectives on strategies and actions in the systematic quality work
Educational Management Administration & Leadership, 47(2), 241-258 : 2019 :
Obligatorisk
Professionsutveckling och kollegialt lärande : framgångsstrategier och utvecklande motstånd
Katz Steven, Ain Dack Lisa
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2017] : 138 sidor :
ISBN: 9789127819740
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Att leda skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar
Rönnström Niclas, Johansson Olof
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 451 sidor :
ISBN: 9789127819528
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: Per Larssons kapitel Kollegialt lärande och konsten att navigera bland begreppen.
Ledning i förskola : villkor och uttryck
Malmberg Kristina, Arnqvist Anders
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 190 sidor :
ISBN: 9789140697363
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Undervisning och sambedömning. Förskollärares och chefers skriftliga bedömningar.
Vallberg Roth Ann-Christine, Holmberg Ylva, Palla Linda, Stensson Catrin
Malmö universitet : 2019 :
Obligatorisk
Att förändra organisatoriska förutsättningar: Erfarenheter av att införa funktionellt delat ledarskap i skola och förskola.
Döös Marianne, Wilhelmson Lena
Arbetsmarknad & Arbetsliv, 25 : 2019 :
Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Jonsson Agneta, Williams Pia, Pramling Samuelsson Ingrid
Forskning om undervisning och lärande, 5(1) : 2017 :
Läsanvisning: 90-109
A study of preschool directors' perspectives on leadership and organization
Lunneblad Johannes, Garvis Susanne
Early Child Development and Care. Routledge Taylor & Francis Group. : 2017 :
Berättelser. Vänbok till Héctor Pérez Prieto.
Löfdahl Hultman Annica, Olin-Scheller Christina, Tanner Marie
Forskningsrapport. Karlstad University Studies : 2018 :
Läsanvisning: Annica Löfdahl Hultman, Ebba Hildén och Andreas Bergs kapitel I "larmrapportens" skugga - om undervisning och kvalitet i förskolan.
Challenges in working with pedagogical quality in preschool a meta-interpretation synthesis of empirical studies
Svärdemo Åberg Eva, Insulander Eva
Early Child Development and Care, 189:2. Routledge Taylor & Francis Group : 2019 :
Läsanvisning: 328-338