Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Organisationskommunikation påverkar hur verksamheten uppfattas och fungerar. I en välfungerande organisation har såväl medarbetare som ledare ett stort ansvar för hur information och kommunikation förstås och realiseras. Denna kurs fokuserar på rektors möjligheter att styra och leda aktivt och strategiskt genom att använda kommunikativa metoder och modeller. De som deltar i denna kurs ges möjlighet att problematisera och få en djupare förståelse för hur kommunikation påverkar och påverkas av situation och kontext ur såväl en praktisk som teoretisk utgångspunkt. I kursen behandlas olika perspektiv på hur ledare aktivt kan arbeta med kommunikationsprocesser och verktyg i relation till vardags och utvecklingsarbete. Kursen behandlar även kommunikation och dess betydelse vid problem- och krishantering. Särskild vikt läggs vid att analysera rektors individuella kommunikationsstrategi samt ledning och styrning av organisationskommunikation.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna
beskriva och diskutera den egna organisationens kommunikation samt hur rektor styr och leder i relation till organisationens behov och utveckling utifrån olika teoretiska och metodologiska perspektiv.
redogöra för och diskutera hur modeller, tekniker och individuella förmågor kan påverka samspel och kommunikation på kort och lång sikt.
Färdigheter och förmåga För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna
identifiera och analysera kommunikationens roll och påverkan vid styrning, ledning och individuell återkoppling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna
kritiskt granska och reflektera utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt hur olika perspektiv av kommunikation påverkar hur kommunikationen kan tas i uttryck och vad detta kan innebära för både rektor och organisation.
Behörighetskrav
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen: Denna utbildning är en uppdragsutbildning och kan endast sökas av personer som har anställning som rektor eller biträdande rektor i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att den sökande innehar tjänst enligt ovanstående behörighetskrav, har genomgått det nationella rektorsprogrammet (30 hp) och därefter har arbetat som rektor minst halvtid i minst ett år. Språkkrav är svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Kursen består av fyra internat, individuellt arbete samt arbete i grupp med uppgifter mellan internaten. Under internaten blandas föreläsningar, seminarier och övningar. Mellan internaten förväntas deltagaren arbeta med hemuppgifter i form av läsning och bearbetning av litteratur samt med verksamhetsnära uppgifter. Digitala inslag förekommer. Studenten ska närvara vid de fyra internaten och digitala inslag samt delta aktivt i alla undervisningsaktiviteter under kursen.
Examination
Kursen examineras via närvaro och aktivt deltagande vid de obligatoriska träffarna samt med en sammanfattande och examinerande uppgift som ska presenteras muntligt och skriftligt. En två-gradig betygsskala tillämpas på samtliga individuella inlämningsuppgifter och seminarier, Underkänd (U) och Godkänd (G). För godkänt betyg på hela kursen krävs aktiv närvaro vid de obligatoriska träffarna samt godkänt betyg på den sammanfattande skriftliga uppgiften. Betyg på kurs sätts först när alla obligatoriska moment är avklarade.
Generella regler kring examination En kursdeltagare som inte helt uppfyller målen för en eller flera examinerande delar kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av kursdeltagaren, men kompletteringsuppgiften ska i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
I normalfallet tilldelas kursdeltagaren kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges. Den som godkänts i examination får inte undergå förnyad examination för högre betyg. Examination baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen avslutas med en skriftlig, anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerliga utvärderingar.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 35
Lärande ledarskap : att leda professionell utveckling i skolan Emstad Anne Berit, Birkeland Ide Katrine, Robinson Viviane, Leo Ulf, Boman Evalotta Stockholm : Lärarförlaget : [2021] : 204 sidor : ISBN: 9789188149619 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i organisationer Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2021] : 290 sidor : ISBN: 9789147126439 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst