"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska för F-3, kurs 2, 7,5 hp

Engelskt namn: Swedish for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 2

Denna kursplan gäller: 2012-11-05 till 2012-11-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV022

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-16

Innehåll

Kursen syftar till att fördjupa kunskaper inom skriv- och läsundervisning i de tidigare skolåren ur teoretiska och didaktiska perspektiv varvid vikten av kontinuitet och mångfald betonas. Kursen behandlar vidare ett sammansatt text- och litteracitetsbegrepp med betoning på muntlig och skriftlig dialog via text och bild. Teorier om textanalys och litteratursamtal, behandlas och läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer bearbetas. I kursen behandlas olika faktorer som kan påverka skriv- och läsinlärning/-utveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv. Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar barns skriv- och läsutveckling samt upprättar individuella utvecklingsplaner. Det intersektionella perspektivet bildar bakgrund för en analys av läromedel, inklusive skönlitteratur.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse • redogöra för och diskutera teorier och aktuell forskning om skriv - och läsinlärning/-utveckling och problematisera faktorer som påverkar skriftspråksutvecklingen; • redogöra för och diskutera olika didaktiska strategier för skriv- och läsinlärning/utveckling utifrån svensk och internationell forskning; • redogöra för olika mediers influenser på barns läs- och skrivinlärning Färdighet och förmåga • utifrån dokumentation ställa samman ett skriftligt omdöme och upprätta en individuell utvecklingsplan; • planera och utvärdera skriv- och läsundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet; • motivera val av och planera för skönlitteratur i undervisningen. Värderingsförmåga och förhållningssätt • bedöma och kommunicera barns tal-, skriv- och läsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv; • analysera läromedel, inklusive skönlitteratur, med avseende på innehåll, språklig form och intersektionalitet, och motivera val av litteratur för olika barngrupper; • värdera och reflektera över barns mediala värld ur ett didaktiskt perspektiv.

Behörighetskrav

UK I och Svenska för F-3 kurs 1 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Huvudämnet för Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och grundskolans år 1–3 läses över tre terminer där varje termin innehåller kurser i de tre kärnämnena svenska, matematik och engelska, enligt nedan: Termin 1: Svenska 15 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 7,5 hp Termin 2: Svenska 7,5 hp, Matematik 15 hp, Engelska 7,5 hp Termin 3: Svenska 7,5 hp, Matematik 7,5 hp, Specialpedagogik 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras genom litteraturseminarier, skriftlig deltentamen samt redovisning av case. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.