Engelskt namn: Swedish for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 3
Denna kursplan gäller: 2017-10-02 till 2018-07-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-08-17
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-07-23 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-10-02 och 2018-07-22
Kurskod: 6SV023
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-16
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2017-10-04
Kursen behandlar tematiskt arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. Studenterna planerar, skriver, diskuterar och utvärderar egna arbeten där de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper studenterna tidigare förvärvat tillämpas och fördjupas. Arbetena grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och har fokus på läs- och skrivutveckling. Skönlitteratur och sakprosa utgör basen för arbetet. Utvecklingen av ett källkritiskt förhållningssätt och strategier för informationssökning problematiseras. Didaktiska perspektiv på sakprosa problematiseras och relateras till begreppsutveckling och ämnesspråk. Studentens eget skrivande i process och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt fördjupas.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
UK I och Svenska för F-3 kurs 1 och 2 eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar.
Kursen examineras genom muntlig redovisning av temaarbete, skriftlig redovisning av temaarbete, muntlig respons på temaarbete samt seminarier om begreppsutveckling, ämnesspråk och sakprosa.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Vid examination av skriftlig redovisning av temaarbete används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Vid övriga examinationer använd betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp och att problematisera olika teoretiska och metodiska aspekter.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfällen görs alla delar av examinationen på nytt.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats förutsatt att eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen ej överskrids. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.
Nilsson Jan
Tematisk undervisning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
ISBN: 978-91-44-04727-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-09379-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.
Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk
Folkeryd Jenny Wiksten
Hjärtan, hjul och himlakroppar. Innehåll i elevers sakprosatexter på lågstadiet.
Ingår i:
Mångfaldens möjligheter
Göteborg : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI) : 2014 : 376 sidor : sid. 115-130 :
Obligatorisk
Liberg Caroline
Att tala om innehåll och ämnesstämmor i elevtexter i tidiga skolår.
Ingår i:
Alle tiders norskdidaktiker
Oslo : Novus : 2014 : 471 s. : sid. 141-156 :
Obligatorisk
Dramabok
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
ISBN: 9789147099955
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.
Vilja och våga : temaarbete i grundskolans tidigare år
Nilsson Jan, Wagner Ulla, Rydstav Emma
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 135 s. :
ISBN: 978-91-44-00995-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindberg Inger
Ordförrådet en framgångsfaktor. Språk-, läs- och skrivutveckling. Modul: Från vardagsspråk till ämnesspråk.
Skolverket : 2017 :
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/029-vardagssprak-amnessprak
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket : 2017 :
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3813
Obligatorisk
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referens.
Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referens.
Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strategier för framställningar i form av drama
Skolverket : 2016 :
https://larportalen.skolverket.se/webcenter/larportal/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2-natur/Grundskola/502-Formaga-att-kommunicera-arskurs_4-6/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/K4-6_07A_01_strategier.docx
Obligatorisk
Valbar litteratur ca 200 sidor.
Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.
Nilsson Jan
Tematisk undervisning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
ISBN: 978-91-44-04727-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-09379-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.
Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk
Folkeryd Jenny Wiksten
Hjärtan, hjul och himlakroppar. Innehåll i elevers sakprosatexter på lågstadiet.
Ingår i:
Mångfaldens möjligheter
Göteborg : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI) : 2014 : 376 sidor : sid. 115-130 :
Obligatorisk
Liberg Caroline
Att tala om innehåll och ämnesstämmor i elevtexter i tidiga skolår.
Ingår i:
Alle tiders norskdidaktiker
Oslo : Novus : 2014 : 471 s. : sid. 141-156 :
Obligatorisk
Dramabok
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
ISBN: 9789147099955
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.
Vilja och våga : temaarbete i grundskolans tidigare år
Nilsson Jan, Wagner Ulla, Rydstav Emma
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 135 s. :
ISBN: 978-91-44-00995-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindberg Inger
Ordförrådet en framgångsfaktor. Språk-, läs- och skrivutveckling. Modul: Från vardagsspråk till ämnesspråk.
Skolverket : 2017 :
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/029-vardagssprak-amnessprak
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket : 2017 :
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3813
Obligatorisk
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referens.
Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referens.
Strategier för framställningar i form av drama
Skolverket : 2016 :
https://larportalen.skolverket.se/webcenter/larportal/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2-natur/Grundskola/502-Formaga-att-kommunicera-arskurs_4-6/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/K4-6_07A_01_strategier.docx
Valbar litteratur ca 200 sidor.