"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska för åk 4-6, kurs 3, 7,5 hp

Engelskt namn: Swedish for Grades 4-6, Course 3

Denna kursplan gäller: 2013-04-01 till 2017-10-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV026

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-16

Innehåll

Kursens centrala innehåll utgörs av faktakunskap, undervisnings- och lärprocesser, begrepp och ämnesspecifika kunskaper med fokus på läsförståelse och skrivprocess. Kursen behandlar temainriktade arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. För att tillämpa och fördjupa de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper studenterna tidigare förvärvat ska de planera, skriva, diskutera och utvärdera egna utvecklingsarbeten. Dessa arbeten ska grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och ha fokus på läsförståelse av skönlitteratur och saktexter. I samband härmed behandlas också grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om textanalys och litteratursamtal, samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Den studerandes eget skrivande och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt behandlas. Utvecklingsarbetet modifieras senare efter situation och sammanhang och genomförs i praktiken i kursen ”Läraryrkets dimensioner”.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse • beskriva utmärkande drag i ett språkutvecklande, tematiskt arbetssätt; • beskriva skrivprocessens olika delar; • beskriva och särskilja olika textgenrer. Färdighet och förmåga • didaktiskt tillämpa teoretiska kunskaper om läsning och litteratur; • planera, skriva och presentera ett eget utvecklingsarbete; • planera och motivera didaktiska val i arbetet med olika textgenrer; • anpassa planerad undervisning till alla elever; • använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera ett innehåll med fokus på språk och text; • redovisa ett projektarbete skriftligt med vetenskaplig karaktär och med utvecklad formaliahantering. Värderingsförmåga och förhållningssätt • visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras kunskaper och erfarenheter. • analysera och reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen • värdera och diskutera litteraturens betydelse för läs- och skrivprocessen • utvärdera och konstruktivt granska sitt eget och andras utvecklingsarbeten.

Behörighetskrav

UK I och Svenska för åk 4-6 kurs 1 och 2 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Huvudämnet för Grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans år 4–6 läses över tre terminer där varje termin innehåller kurser i de tre kärnämnena svenska, matematik och engelska, enligt nedan: Termin 1: Svenska 15 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 7,5 hp Termin 2: Svenska 7,5 hp, Matematik 15 hp, Engelska 7,5 hp Termin 3: Svenska 7,5 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras formativt genom processeminarier och summativt genom muntlig och skriftlig redovisning av ett utvecklingsarbete. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal. I de fall där lokal lärarutbildare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande ska ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Studerande som underkänts i VFU i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 3

    Kurslitteratur

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Teaching, challenges and dilemmas
    Groundwater-Smith Susan, Ewing Robyn, Le Cornu Rosie
    Nelson Australia PTY Limited :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 185-197, distribueras vid kursstart.

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
    ISBN: 978-91-44-04727-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur ca 300 sidor.

  • Giltig från: 2014 vecka 4

    Kurslitteratur

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Teaching, challenges and dilemmas
    Groundwater-Smith Susan, Ewing Robyn, Le Cornu Rosie
    Nelson Australia PTY Limited :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 185-197, distribueras vid kursstart.

    Molloy Gunilla
    Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 176 s. :
    ISBN: 9789144059372
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
    ISBN: 978-91-44-04727-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur ca 300 sidor.

  • Giltig från: 2013 vecka 3

    Kurslitteratur

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Teaching, challenges and dilemmas
    Groundwater-Smith Susan, Ewing Robyn, Le Cornu Rosie
    Nelson Australia PTY Limited :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 185-197, distribueras vid kursstart.

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Jan
    Tematisk undervisning
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
    ISBN: 978-91-44-04727-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
    Löthagen Annika, Staaf Jessica
    Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-7382-847-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
    Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-47-09379-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur ca 300 sidor.