Engelskt namn: Swedish as a Second Language B
Denna kursplan gäller: 2018-07-23 till 2019-01-13 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-07-26
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-24 och 2021-07-25
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2020-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-26 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-14 och 2019-08-25
Kursplan för kurser med start innan 2019-01-13
Kurskod: 6SV063
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-06-25
Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
Reading and Writing Development of Multilingual Learners (7,5 credits)
Momentet behandlar teoretiska och metodiska aspekter på flerspråkiga elevers läs- och skriv- och kunskapsutveckling, där fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt inom olika genrer, både skönlitterära och faktaspråkliga. Genreteori behandlas. Läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer problematiseras relaterat till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. I momentet studeras också villkoren för illitteratas språkutveckling i den svenska skolan.
Moment 2. Bedömning av andraspråksutveckling (7,5 hp)
Assessing Second Language Development (7,5 credits)
Under momentet analyserar studenterna utifrån interimspråksteorin olika diagnostiska verktyg och övar sig på att använda dessa analyser när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar elevers skriv- och läsutveckling samt upprättar individuella utvecklingsplaner. Olika typer av språktest presenteras och diskuteras.
Moment 3. Flerspråkighet (7,5 hp)
Multilingualism (7,5 credits)
I momentet fördjupas kunskaper om de sociolingvistiska processer som ligger bakom de flerspråkiga elevernas språkutveckling, med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen. Flerspråkig utveckling studeras ur ett individ-, grupp och samhällsperspektiv. Därvid betonas hur attityder till flerspråkighet och etnicitet kan påverka den flerspråkiga utvecklingen.
Moment 4. Uppsats (7,5 hp)
Research Project (7.5 credits)
I momentet analyseras läromedel i ämnet svenska som andraspråk utifrån olika perspektiv inom ett utvalt område. Utifrån kunskaper förvärvade inom ämnet svenska som andraspråk och utifrån nationell och internationell forskning inom området genomför studenterna analyser av valda läromedel. Studenterna opponerar också på andras arbeten
Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2. Bedömning av andraspråksutveckling (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3. Flerspråkighet (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 4. Uppsats (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Minst 22,5 hp inom intervallet 1-30 hp i svenska som andraspråk, eller motsvarande.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Teoretiskt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.
Moment 1 Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling
Skriftlig hemtentamen och litteraturseminarier.
Moment 2 Bedömning av andraspråksutveckling
Skriftlig hemtentamen i form av bedömning av elevtexter och litteraturseminarier.
Moment 3 Flerspråkighet
Salstentamen och muntligt litteraturseminarium.
Moment 4 Uppsats
Bedömning av vetenskaplig uppsats samt av opposition på en annan students uppsats.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.
För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Christina Hedman; Läsutveckling hos flerspråkiga elever.
Christina Hedman; Flerspråkig elev - med dyslexi?
Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
Hedeboe Bodil, Polias John
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-91-7382-827-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norlund Shaswar Annika
Skriftbruk i vardagsliv och i sfi-utbildning : en studie av fem kurdiska sfi-studerandes skriftbrukshistoria och skriftpraktiker
Umeå : Umeå universitet : 2014 : 387 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-95745
ISBN: 9789188466877
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1 och kapitel 5 samt s. 310-334
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Qarin Franker; Att utveckla literacitet i vuxen ålder: alfabetisering i en tvåspråkig kontext, s. 771-815.
Eija Kuyumcu; Genrer i skolans språkutvecklande arbete, s. 605-631.
Ulrika Magnusson; Skrivande på ett andraspråk, s. 633-660.
Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wedin Åsa
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 109 s. :
ISBN: 978-91-44-05653-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En skönlitterär bok tillkommer. Skolverkets material tillkommer.
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eva-Kristina Salameh; Språklig bedömning av flerspråkiga skolbarn.
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
ISBN: 978-91-44-05820-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Mikael Olofsson & Lena Sjöqvist; Bedömning i svenska som andraspråk, s. 685-723.
Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eija Kuyumcu; Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv.
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 152 s. :
ISBN: 9789147111749
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Language testing : the social dimension
McNamara T. F., Roever Carsten
Oxford : Blackwell : cop. 2006 : xv, 292 p. :
ISBN: 978-1-4051-5543-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En skönlitterär bok tillkommer. Skolverkets aktuella material om bedömning tillkommer.
Blommaert Jan
Citizenship, Language and Superdiversity: Towards Complexity
Journal of Language, Identity and Education, 12:3 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 193-196.
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Cummins Jim, Wadensjö Patricia
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
ISBN: 978-91-27-81875-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
Wedin Åsa, Musk Nigel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-05986-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 2, 5, 6
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk
Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
Westergren Eva, Åhl Hans
2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
ISBN: 978-91-7227-519-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Monica Axelsson; Flerspråkighet och lärande, s. 547-577.
Christopher Stroud; Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp, s. 313-342.
Ellen Bijvoet & Kari Fraurud; "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, s. 369-396.
Olofsson Mikael
Symposium 2012 : lärarrollen i svenska som andraspråk
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2013 : 240 s. :
ISBN: 9789176566879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Jarmo Laino; Modersmåls erkända och negligerade roller.
Kindenberg Björn
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 323 sidor :
ISBN: 978-91-47-12207-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En skönlitterär bok tillkommer.
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar
Carlsson Marie, Brömssen Kerstin von
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 306 s. :
ISBN: 9789144057057
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
6., [utök., uppdaterade och förtydligade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2014 : 142 s. :
ISBN: 9789173828710
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Marie Carlsson; Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda.
Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Christina Hedman; Läsutveckling hos flerspråkiga elever.
Christina Hedman; Flerspråkig elev - med dyslexi?
Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
Hedeboe Bodil, Polias John
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-91-7382-827-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norlund Shaswar Annika
Skriftbruk i vardagsliv och i sfi-utbildning : en studie av fem kurdiska sfi-studerandes skriftbrukshistoria och skriftpraktiker
Umeå : Umeå universitet : 2014 : 387 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-95745
ISBN: 9789188466877
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1 och kapitel 5 samt s. 310-334
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Qarin Franker; Att utveckla literacitet i vuxen ålder: alfabetisering i en tvåspråkig kontext, s. 771-815.
Eija Kuyumcu; Genrer i skolans språkutvecklande arbete, s. 605-631.
Ulrika Magnusson; Skrivande på ett andraspråk, s. 633-660.
Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wedin Åsa
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 109 s. :
ISBN: 978-91-44-05653-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En skönlitterär bok tillkommer. Skolverkets material tillkommer.
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eva-Kristina Salameh; Språklig bedömning av flerspråkiga skolbarn.
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
ISBN: 978-91-44-05820-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Mikael Olofsson & Lena Sjöqvist; Bedömning i svenska som andraspråk, s. 685-723.
Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eija Kuyumcu; Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv.
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 152 s. :
ISBN: 9789147111749
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Language testing : the social dimension
McNamara T. F., Roever Carsten
Oxford : Blackwell : cop. 2006 : xv, 292 p. :
ISBN: 978-1-4051-5543-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En skönlitterär bok tillkommer. Skolverkets aktuella material om bedömning tillkommer.
Blommaert Jan
Citizenship, Language and Superdiversity: Towards Complexity
Journal of Language, Identity and Education, 12:3 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 193-196.
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Cummins Jim, Wadensjö Patricia
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
ISBN: 978-91-27-81875-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
Wedin Åsa, Musk Nigel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-05986-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 2, 5, 6
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk
Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
Westergren Eva, Åhl Hans
2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
ISBN: 978-91-7227-519-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Monica Axelsson; Flerspråkighet och lärande, s. 547-577.
Christopher Stroud; Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp, s. 313-342.
Ellen Bijvoet & Kari Fraurud; "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, s. 369-396.
Olofsson Mikael
Symposium 2012 : lärarrollen i svenska som andraspråk
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2013 : 240 s. :
ISBN: 9789176566879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Jarmo Laino; Modersmåls erkända och negligerade roller.
Kindenberg Björn
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 323 sidor :
ISBN: 978-91-47-12207-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En skönlitterär bok tillkommer.
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar
Carlsson Marie, Brömssen Kerstin von
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 306 s. :
ISBN: 9789144057057
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
ISBN: 978-91-7382-852-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Marie Carlsson; Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda.
Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.