Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-19
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-05-12
Innehåll
Vetenskaplig teori och metod samt olika vetenskapstraditioner belyses. Forskningsprocessen behandlas med tonvikt på problemformulering, metoder för datainsamling och databehandling. Dessutom studeras relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- beskriva huvuddragen i forskningsprocessen
- beskriva och diskutera skillnader mellan olika forskningsansatser.
- använda enklare former av deskriptiv statistik.
- beskriva hur intervjumaterial kan bearbetas.
- redogöra för skillnader mellan systematiska empiriska iakttagelser och erfarenhetsvunnen kunskap och dess betydelser för den praktiska yrkesutövningen.
Behörighetskrav
Univ: Grundläggande behörighet samt Sh A. Ett års arbetslivserfarenhet.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, gruppövningar och projektarbeten. Laborationer, gruppövningar och projektarbeten är obligatoriska.
Examination
Examinationen sker dels genom skriftliga tentamina dels genom muntliga och skriftliga redovisningar. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och välgodkänd (VG). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan underkänd (U) och godkänd (G).
Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och välgodkänd (VG). För betyget Väl godkänt läggs, i bedömningen, särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter av vikt för forskningsprocessen.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen.
Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångs-registrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för Lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på universitetets hemsida (www.umu.se/blankett/SA/)
Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv Lundahl Lisbeth, Dresch James 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. : ISBN: 978-91-44-05492-6 Se Umeå UB:s söktjänst