"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Studie- och yrkesvägledningens praktik, 15 hp

Engelskt namn: Applied Career Counselling

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 till 2013-06-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SY018

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-05-07

Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-06-23

Innehåll

I kursen studeras och tillämpas planering, genomförande och utvärdering av den studie- och yrkesvägledande verksamheten med särskild tonvikt på enskild vägledning, gruppvägledning och information. Härvidlag uppmärksammas människor i behov av särskilt stöd. I kursen analyseras och problematiseras den professionella studie- och yrkesvägledarrollen

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och diskutera egna och andras erfarenheter av praktik. - beskriva och analysera den studie- och yrkesvägledande verksamheten på praktikplatsen utifrån styrdokument och referenslitteratur. - redogöra analysera och värdera praktikplatsens arbete med människor i behov i särskilt stöd. - tillämpa och reflektera över metoder och färdigheter i vägledningsprocessen i sin helhet - självständigt planera, genomföra, utvärdera och analysera informationer/ lektioner samt att kunna anpassa dessa till olika målgrupper - systematiskt undersöka studie- och yrkesvägledningsbehov och verksamhetens villkor på den aktuella praktikplatsen samt reflektera över utvecklingsmöjligheter i enlighet med gällande styrdokument. - presentera en personlig deklaration över hur han/hon vill arbeta som professionell studie- och yrkesvägledare med beaktande av mål, innehåll och etiska överväganden.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på kurserna Studie- och yrkesvägledningens teori och metod II, 15 högskolepoäng samt Gruppvägledning och ledarskap 7,5 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, handledning på praktikplats och seminarier. I kursen ingår obligatoriska inslag: förberedelser av praktik, minst 280 klocktimmars närvaro på praktikplats, självständiga uppgifter under handledning samt skriftlig och muntlig redovisning och examination av dessa efter praktik. Praktik sker inom de frivilliga skolformerna (kommunala och fristående gymnasiala utbildningar och kommunal vuxenutbildning). Under den verksamhetsförlagda delen skall den studerande ges möjlighet att under max 105 (av 280) klocktimmar följa verksamheten inom områden utanför skolan där studie- och yrkesvägledning förekommer t ex högskola, arbetsförmedling och rehabiliteringsverksamhet. Dessa praktikinslag ordnas av den studerande i samråd med handledaren och den kursansvariga läraren. För den studerande som ej tidigare genomfört praktik inom det obligatoriska skolväsendet skall 35 klocktimmar av de 105 genomföras i grundskolans senare år. Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

Examinationen sker i form av skriftliga rapporter och seminarier. Studie- och yrkesvägledningssamtal och lektioner/informationer examineras i samband med lärares praktikbesök, alternativt med hjälp av distansöverbryggande teknik. Individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G), underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) och underkänd (U). Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera företeelser som beskrivs i muntliga och skriftliga redovisningar, samt den studerandes förmåga att tillämpa färdigheter i enskild studie- och yrkesvägledning och vid informationstillfällen. Vidare läggs vikt vid den studerandes förmåga att distansera sig och inta ett kritiskt förhållningssätt. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

För studieformen distans krävs tillgång till dator med Internetanslutning.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Referenslitteratur

Att leda grupper. En vägledande modell
Amundson N, Borgen W
Arbetsmarknadsstyrelsen : 1993 :

Amundson Norman E.
Aktivt engagemang : att berika vägledningsprocessen
Stockholm : Trinom : 2000 : 227 s. :
ISBN: 91-88346-24-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Brown Daune; and Associates
Career Choice and Development
San Francisco: Jossey-Bass : 2004 :

Cochran Larry
Career counselling
Califonia : SAGE Publications : 1997 :

Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
7. ed. : Pacific Grove, Cal. : Brooks/Cole : Grove, Cal. : b Brooks/Cole, c 2002 : xii, valda delar :
ISBN: 0-534-50902-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Group Counselling, Strategies and Skills
Jacobs E E, Harvill R L
Brooks/Cole Publ Co : 2006 :

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag : 2006 :

Läroplaner och styrdokument för praktikplatsens verksamhet

Normell Margareta
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
ISBN: 91-44-03564-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Inga
Utveckling i grupp : teori, modell, övningar
Stockholm : Trinom : 2000 : 115 s. :
ISBN: 91-88346-25-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Peavy Vance R
Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
Stockholm : Trinom Förlag : 1998 :
ISBN: 91-88346-19-19-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Roos Ingalill
Energitjuvar: i familjen, i relationen och på jobbet
Stockholm : Månpocket : 2006 :
ISBN: 91-7232-053-2
Se Umeå UB:s söktjänst