"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Karriärutveckling i socialt och kulturellt perspektiv, 15 hp

Engelskt namn: Career Development in Social and Cultural Context

Denna kursplan gäller: 2015-09-21 till 2016-03-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SY028

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29

Reviderad av: Prefekten, 2015-09-16

Innehåll

Moment 1
Teoretiska perspektiv på karriärutveckling, 7,5 hp
Theoretical Perspectives on Career Development

Momentet behandlar och belyser karriärutveckling, social rörlighet och vägledning utifrån de tre huvudbegreppen klass, kön och etnicitet som introducerats i samband med kurserna Beteendevetenskapliga grunder och Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik. Utifrån skolans styrdokument studeras hur skillnader mellan olika grupper m a p dessa tre begrepp, kan hanteras i studie- och yrkesorienterande verksamhet och därmed belyses handlingsutrymmet för förändring. Karriärutveckling, social rörlighet och vägledning introduceras och studeras här främst på gruppnivå. I senare kurser studeras dessa fenomen på individnivå.

Moment 2
Fördjupningsarbete, 7,5 hp

Depth of study

I momentet ingår fördjupade studier av valda delar från innehållet i moment 1 i form av en skriftlig rapport. Form och innehåll i rapporten utgör en möjlig förberedelse inför kommande kurser och examensarbete.

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera några huvudtendenser i olika gruppers karriärutveckling med stöd av de tre huvudbegreppen, klass, kön och etnicitet
  • redogöra för och i diskussion använda andra centrala teoretiska begrepp relaterade till huvudbegreppen och som kan användas i samband med analys av karriärutveckling, social rörlighet och vägledning

Färdighet och förmåga

  • använda huvudbegreppen och samhällets mål för studie- och yrkesorientering för att diskutera olika handlingsstrategier för studie och yrkesvägledning som syftar till förändrade villkor för olika grupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska, diskutera och värdera olika forskningsresultat som rör människors karriärutveckling, social rörlighet och vägledning

Moment 2
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • i form av en skriftlig rapport kunna redovisa fördjupade beskrivningar och analyser av ett avgränsat område med stöd de tre huvudbegreppen klass, kön och etnicitet samt övriga begrepp som introducerats i moment 1
  • med stöd av de insikter som erhållets från studiet av det avgränsade problemområdet och skolans styrdokument föreslå relevanta studie- och yrkesorienterande handlingsstrategier för de grupper som belyses i rapporten

Färdighet och förmåga

  • inom valt problemområde formulera syfte och göra en relevant sökning av litteratur med stöd av informationsteknik (IT)
  • skriva en rapport och använda ett vedertaget regelsystem för författande av vetenskapliga rapporter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska, diskutera och värdera undersökningar inom det för fördjupningsarbetet valda kunskapsområdet

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat på kurserna Beteendevetenskapliga grunder, 7.5 hp; Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, 7.5 hp; Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och handledning av fördjupningsarbete. I kursen ingår även att genomföra en intervjuuppgift. Moment 1 utgör i huvudsak en teoretisk förberedelse inför fördjupningsarbetet i Moment 2.

Examination

I moment 1 sker examinationen i form av skriftliga och muntliga redovisningar av kurslitteratur och intervjuuppgift. Individuella uppgifter betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd.

I moment 2 sker examinationen i form av skriftlig rapport och opponering på annan studerandes rapport. Momentet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dock betyget Väl godkänd på moment 2.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. Därutöver läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 39

Arbete med studie- och yrkesvägledning
Stockholm : Skolverket : 2013 : 57 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3143
ISBN: 9789175590769
Se Umeå UB:s söktjänst

Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Bimrose Jenny
Guidance for girls and women. Ingår i Anthansou, James A & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance
Dordrecht: Springer : 2008 :
Läsanvisning: Finns som e-bok på www.ub.umu.se

Börjesson Mikael
Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar
Ingår i:
Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi
2 korr. uppl. : sid. 137 :
Ladda ner pdf

Charles P. Chen
Career Guidance with immigrants. I: Athanasou, James A. & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance.
Dordrecht: Springer : 2008 :
Läsanvisning: Artikeln tillhandahålls av institutionen. Finns även som e-bok på www.ub.umu.se.

Hertzberg Fredrik
Kultur och kompetens. : Bilden av "de Andra" i arbetsmarknadspolitisk gränsrotsbyråkrati
Ingår i:
På tröskeln till lönearbete
Stockholm : Fritze : 2006 : 288, [4] s. : SOU 2006 : sid. 157-188 :
Ladda ner pdf

Careership : A Socialogical Theory of Career Decision Making
Hodkinson Phil, Sparkes Andrew
Ingår i:
British journal of sociology of education [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 18 : sid. 29-44 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0142569970180102

Etnicitet - gränsdragningens och skillnadsskapandets komplexitet
Puskás Tünde, Ålund Aleksandra
Ingår i:
Migrationens och etnicitetens epok
Stockholm : Liber : 2013 : 325 s. :
Läsanvisning: Distribueras vid kursstart.

Integration Social Class into Vicational Psychology : Theory and Practice implications
Diemer Matthew A, Rasheed Ali Saba
Ingår i:
Journal of career assessment [Elektronisk resurs].
[Thousand Oaks, Calif.] : Sage Publications : 17 : sid. 247-265 :
Ladda ner pdf

Sawyer Lena
Att koppla drömmar till verkligheten : SYO-konsulenters syn på etnecitet i övergången från grundskolan till gymnasiet
Ingår i:
Utbildningens dilemma
Stockholm : Fritze : 2006 : 466, [3] s. : SOU 2006 : sid. 187-250 :
Ladda ner pdf

Lundqvist Catarina
Möjligheternas horisont : etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
Linköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet : 2010 : 336 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-54799
ISBN: 9789173934329
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2, "Karriärskap, aktörskap och sociala identiteter", sid. 39-69.

Ungdomars utbildnings- och yrkesval - i egna och andras ögon
Fransson Karin, Lindh Gunnel
Stockholm : Skolverket : 2004 : 116 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1359
ISBN: 91-85009-58-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
2. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2014 : 411 s. :

Om genus
Connell Raewyn, Pearse Rebecca
3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
ISBN: 9789171734501
Se Umeå UB:s söktjänst

Holgersson Ulrika
Klass : feministiska och kulturanalytiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 215 s. :
ISBN: 978-91-44-04592-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Kultursociologiska texter
Bourdieu Pierre, Broady Donald, Palme Mikael
4. uppl. : Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1993 : 310 s. :
ISBN: 91-7139-120-7 ; 175:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitlet "Distinktionen".

Teachers’ silences about racist attitudes and students’ desires to address these attitudes
Rosvall Per-Åke, Öhrn Elisabet
Ingår i:
Intercultural education.
London : Taylor & Francis : 2000- : 25 : sid. 337-348 :
http://www.tandfonline.com/toc/ceji20/25/5#.VL0fdCcVia8

Broady Donald
Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf

Broady Donald
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
Ingår i:
Pedagogik
Stockholm : Liber : 2000 : [4], 604 s. : Skeptronhäften nr :
Ladda ner pdf

Olofsson Jonas
Ungas övergångar mellan skola och arbete : förutsättningar, lokala strategier och åtgärder
Umeå : Umeå Universitet : 2012 : 60 s. :
Fulltext
ISBN: 9789174595383
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar enligt studiehandledning

Referenslitteratur

Andergren Leif
Samtala : vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld
Borås : Tremedia : 2014 : 258 s. :
ISBN: 9789198187809
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Vetenskapliga artiklar och valfri litteratur (ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare.