Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Karriärutveckling i socialt och kulturellt perspektiv, 15 hp

Engelskt namn: Career Development in Social and Cultural Context

Denna kursplan gäller: 2016-03-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SY028

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29

Reviderad av: Prefekten, 2016-03-23

Innehåll

Moment 1
Teoretiska perspektiv på karriärutveckling, 7,5 hp
Theoretical Perspectives on Career Development

Momentet behandlar och belyser karriärutveckling, social rörlighet och vägledning utifrån de tre huvudbegreppen klass, kön och etnicitet som introducerats i samband med kurserna Beteendevetenskapliga grunder och Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik. Utifrån skolans styrdokument studeras hur skillnader mellan olika grupper m a p dessa tre begrepp, kan hanteras i studie- och yrkesorienterande verksamhet och därmed belyses handlingsutrymmet för förändring. Karriärutveckling, social rörlighet och vägledning introduceras och studeras här främst på gruppnivå. I senare kurser studeras dessa fenomen på individnivå.


Moment 2
Fördjupningsarbete, 7,5 hp

Depth of study

I momentet ingår fördjupade studier av valda delar från innehållet i moment 1 i form av en skriftlig rapport. Form och innehåll i rapporten utgör en möjlig förberedelse inför kommande kurser och examensarbete.

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för och diskutera några huvudtendenser i olika gruppers karriärutveckling med stöd av de tre huvudbegreppen, klass, kön och etnicitet
  • redogöra för och i diskussion använda andra centrala teoretiska begrepp relaterade till huvudbegreppen och som kan användas i samband med analys av karriärutveckling, social rörlighet och vägledning
Färdighet och förmåga
  • använda huvudbegreppen och samhällets mål för studie- och yrkesorientering för att diskutera olika handlingsstrategier för studie och yrkesvägledning som syftar till förändrade villkor för olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kritiskt granska, diskutera och värdera olika forskningsresultat som rör människors karriärutveckling, social rörlighet och vägledning
Moment 2
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • i form av en skriftlig rapport kunna redovisa fördjupade beskrivningar och analyser av ett avgränsat område med stöd de tre huvudbegreppen klass, kön och etnicitet samt övriga begrepp som introducerats i moment 1
  • med stöd av de insikter som erhållets från studiet av det avgränsade problemområdet och skolans styrdokument föreslå relevanta studie- och yrkesorienterande handlingsstrategier för de grupper som belyses i rapporten
Färdighet och förmåga
  • inom valt problemområde formulera syfte och göra en relevant sökning av litteratur med stöd av informationsteknik (IT)
  • skriva en rapport och använda ett vedertaget regelsystem för författande av vetenskapliga rapporter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kritiskt granska, diskutera och värdera undersökningar inom det för fördjupningsarbetet valda kunskapsområdet

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat på kurserna Beteendevetenskapliga grunder, 7.5 hp; Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, 7.5 hp; Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och handledning av fördjupningsarbete. I kursen ingår även att genomföra en intervjuuppgift. Moment 1 utgör i huvudsak en teoretisk förberedelse inför fördjupningsarbetet i Moment 2.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

I moment 1 sker examinationen i form av skriftliga och muntliga redovisningar av kurslitteratur och intervjuuppgift. Individuella uppgifter betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd.

I moment 2 sker examinationen i form av skriftlig rapport och opponering på annan studerandes rapport. Momentet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dock betyget Väl godkänd på moment 2.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. Därutöver läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 3

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Arbete med studie- och yrkesvägledning
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 57 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3143
    ISBN: 9789175590769
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
    Lundahl Lisbeth, Dresch James
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
    ISBN: 978-91-44-05492-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Sawyer Lena
    Att koppla drömmar till verkligheten : SYO-konsulenters syn på etnecitet i övergången från grundskolan till gymnasiet
    Ingår i:
    Utbildningens dilemma [Elektronisk resurs]
    Stockholm : Fritze : 2006 : 466, [3] s. : SOU 2006 : sid. 187-250 :
    Ladda ner pdf
    Obligatorisk

    Charles P. Chen
    Career Guidance with immigrants. I: Athanasou, James A. & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance.
    Dordrecht: Springer : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Artikeln tillhandahålls av institutionen. Finns även som e-bok på www.ub.umu.se.

    Careership : A Socialogical Theory of Career Decision Making
    Hodkinson Phil, Sparkes Andrew
    Ingår i:
    British journal of sociology of education [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 1999- : 18 : sid. 29-44 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0142569970180102
    Obligatorisk

    Börjesson Mikael
    Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar
    Ingår i:
    Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi [Elektronisk resurs]
    2 korr. uppl. : sid. 137 :
    Ladda ner pdf
    Obligatorisk

    Etnicitet - gränsdragningens och skillnadsskapandets komplexitet
    Puskás Tünde, Ålund Aleksandra
    Ingår i:
    Migrationens och etnicitetens epok
    Stockholm : Liber : 2013 : 325 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Distribueras vid kursstart.

    Bimrose Jenny
    Guidance for girls and women
    Ingår i:
    International Handbook of Career Guidance [electronic resource]
    Dordrecht : Springer Science + Business Media B.V : 2008. : sid. 375-404 :
    http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4020-6230-8_19
    Obligatorisk

    Integration Social Class into Vicational Psychology : Theory and Practice implications
    Diemer Matthew A, Rasheed Ali Saba
    Ingår i:
    Journal of career assessment [Elektronisk resurs].
    [Thousand Oaks, Calif.] : Sage Publications : 17 : sid. 247-265 :
    Ladda ner pdf
    Obligatorisk

    Broady Donald
    Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
    Ingår i:
    Pedagogik
    Stockholm : Liber : 2000 : [4], 604 s. : Skeptronhäften nr :
    Ladda ner pdf
    Obligatorisk

    Holgersson Ulrika
    Klass : feministiska och kulturanalytiska perspektiv
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 215 s. :
    ISBN: 978-91-44-04592-4
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Hertzberg Fredrik
    Kultur och kompetens. : Bilden av "de Andra" i arbetsmarknadspolitisk gränsrotsbyråkrati
    Ingår i:
    På tröskeln till lönearbete
    Stockholm : Fritze : 2006 : 288, [4] s. : SOU 2006 : sid. 157-188 :
    Ladda ner pdf
    Obligatorisk

    Broady Donald
    Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
    Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
    http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
    Obligatorisk

    Kultursociologiska texter
    Bourdieu Pierre, Broady Donald, Palme Mikael
    4. uppl. : Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1993 : 310 s. :
    ISBN: 91-7139-120-7 ; 175:00
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitlet "Distinktionen".

    Lundqvist Catarina
    Möjligheternas horisont : etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
    Linköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet : 2010 : 336 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-54799
    ISBN: 9789173934329
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 2, "Karriärskap, aktörskap och sociala identiteter", sid. 39-69.

    Om genus
    Connell Raewyn, Pearse Rebecca
    3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
    ISBN: 9789171734501
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Teachers’ silences about racist attitudes and students’ desires to address these attitudes
    Rosvall Per-Åke, Öhrn Elisabet
    Ingår i:
    Intercultural education.
    London : Taylor & Francis : 2000- : 25 : sid. 337-348 :
    http://www.tandfonline.com/toc/ceji20/25/5#.VL0fdCcVia8
    Obligatorisk

    Olofsson Jonas
    Ungas övergångar mellan skola och arbete [Elektronisk resurs] : förutsättningar, lokala strategier och åtgärder
    Umeå : Umeå Universitet : 2012 : 60 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789174595383
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar enligt studiehandledning

    Ungdomars utbildnings- och yrkesval - i egna och andras ögon
    Fransson Karin, Lindh Gunnel
    Stockholm : Skolverket : 2004 : 116 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1359
    ISBN: 91-85009-58-X
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
    Dahlstedt Magnus, Hertzberg Fredrik, Urban Susanne, Ålund Aleksandra
    3., rev. uppl. : Umeå : Borea : 2016 : 389 s. :
    ISBN: 9789189140905
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Ambjörnsson Fanny
    Vad är queer?
    2. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 216 s. :
    ISBN: 9789127147461
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Referenslitteratur

    Andergren Leif
    Samtala : vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld
    Borås : Tremedia : 2014 : 258 s. :
    ISBN: 9789198187809
    Se bibliotekets söktjänst

    Övrigt

    Vetenskapliga artiklar och valfri litteratur (ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare.

  • Giltig från: 2016 vecka 12

    Arbete med studie- och yrkesvägledning
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 57 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3143
    ISBN: 9789175590769
    Se bibliotekets söktjänst

    Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
    Lundahl Lisbeth, Dresch James
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
    ISBN: 978-91-44-05492-6
    Se bibliotekets söktjänst

    Bimrose Jenny
    Guidance for girls and women. Ingår i Anthansou, James A & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance
    Dordrecht: Springer : 2008 :
    Läsanvisning: Finns som e-bok på www.ub.umu.se

    Börjesson Mikael
    Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar
    Ingår i:
    Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi [Elektronisk resurs]
    2 korr. uppl. : sid. 137 :
    Ladda ner pdf

    Charles P. Chen
    Career Guidance with immigrants. I: Athanasou, James A. & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance.
    Dordrecht: Springer : 2008 :
    Läsanvisning: Artikeln tillhandahålls av institutionen. Finns även som e-bok på www.ub.umu.se.

    Hertzberg Fredrik
    Kultur och kompetens. : Bilden av "de Andra" i arbetsmarknadspolitisk gränsrotsbyråkrati
    Ingår i:
    På tröskeln till lönearbete
    Stockholm : Fritze : 2006 : 288, [4] s. : SOU 2006 : sid. 157-188 :
    Ladda ner pdf

    Careership : A Socialogical Theory of Career Decision Making
    Hodkinson Phil, Sparkes Andrew
    Ingår i:
    British journal of sociology of education [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 1999- : 18 : sid. 29-44 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0142569970180102

    Etnicitet - gränsdragningens och skillnadsskapandets komplexitet
    Puskás Tünde, Ålund Aleksandra
    Ingår i:
    Migrationens och etnicitetens epok
    Stockholm : Liber : 2013 : 325 s. :
    Läsanvisning: Distribueras vid kursstart.

    Integration Social Class into Vicational Psychology : Theory and Practice implications
    Diemer Matthew A, Rasheed Ali Saba
    Ingår i:
    Journal of career assessment [Elektronisk resurs].
    [Thousand Oaks, Calif.] : Sage Publications : 17 : sid. 247-265 :
    Ladda ner pdf

    Sawyer Lena
    Att koppla drömmar till verkligheten : SYO-konsulenters syn på etnecitet i övergången från grundskolan till gymnasiet
    Ingår i:
    Utbildningens dilemma [Elektronisk resurs]
    Stockholm : Fritze : 2006 : 466, [3] s. : SOU 2006 : sid. 187-250 :
    Ladda ner pdf

    Lundqvist Catarina
    Möjligheternas horisont : etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
    Linköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet : 2010 : 336 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-54799
    ISBN: 9789173934329
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 2, "Karriärskap, aktörskap och sociala identiteter", sid. 39-69.

    Ungdomars utbildnings- och yrkesval - i egna och andras ögon
    Fransson Karin, Lindh Gunnel
    Stockholm : Skolverket : 2004 : 116 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1359
    ISBN: 91-85009-58-X
    Se bibliotekets söktjänst

    Dahlstedt Magnus
    Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
    2. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2014 : 411 s. :

    Om genus
    Connell Raewyn, Pearse Rebecca
    3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
    ISBN: 9789171734501
    Se bibliotekets söktjänst

    Holgersson Ulrika
    Klass : feministiska och kulturanalytiska perspektiv
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 215 s. :
    ISBN: 978-91-44-04592-4
    Se bibliotekets söktjänst

    Kultursociologiska texter
    Bourdieu Pierre, Broady Donald, Palme Mikael
    4. uppl. : Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1993 : 310 s. :
    ISBN: 91-7139-120-7 ; 175:00
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitlet "Distinktionen".

    Teachers’ silences about racist attitudes and students’ desires to address these attitudes
    Rosvall Per-Åke, Öhrn Elisabet
    Ingår i:
    Intercultural education.
    London : Taylor & Francis : 2000- : 25 : sid. 337-348 :
    http://www.tandfonline.com/toc/ceji20/25/5#.VL0fdCcVia8

    Broady Donald
    Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
    Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
    http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf

    Broady Donald
    Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
    Ingår i:
    Pedagogik
    Stockholm : Liber : 2000 : [4], 604 s. : Skeptronhäften nr :
    Ladda ner pdf

    Olofsson Jonas
    Ungas övergångar mellan skola och arbete [Elektronisk resurs] : förutsättningar, lokala strategier och åtgärder
    Umeå : Umeå Universitet : 2012 : 60 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789174595383
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar enligt studiehandledning

    Referenslitteratur

    Andergren Leif
    Samtala : vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld
    Borås : Tremedia : 2014 : 258 s. :
    ISBN: 9789198187809
    Se bibliotekets söktjänst

    Övrigt

    Vetenskapliga artiklar och valfri litteratur (ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare.