Engelskt namn: Career Theory and Career Counselling
Denna kursplan gäller: 2018-10-15 till 2019-08-11 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-08-12
Kursplan för kurser med start mellan 2018-10-15 och 2019-08-11
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-13 och 2018-10-14
Kursplan för kurser med start mellan 2017-09-11 och 2018-08-12
Kursplan för kurser med start mellan 2016-03-21 och 2017-09-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-03-20
Kurskod: 6SY030
Högskolepoäng: 12,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29
Reviderad av: Prefekten, 2018-10-19
Moment 1
Forskningsmetodik, 4,5 hp
Research Methodology
I momentet ingår forskningsmetodik med betoning på enkätkonstruktion, forskningsintervju, fallstudiemetodik, samt upprättande av en forskningsplan inför kommande examensarbete. Momentet utgör en grund för nedanstående moment samt kommande examensarbete.
Moment 2
Karriärteori och dess tillämpning, 8 hp
Practise of Career Theory
I kursen ingår vidgade och fördjupade studier samt tillämpning av teorier och metoder om och perspektiv på människors karriärutveckling. I kursen tillämpas och analyseras även kunskaper om enskild studie- och karriärvägledning.
Moment 1
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och fältstudier. Laborationer (genomförande, diskussion och utvärdering av test) samt fältstudier är obligatoriska inslag i kursen. Moment 1 utgör dels en forskningsmetodisk förberedelse inför moment 2 och dels förberedelse inför kommande examensarbete. Tyngdpunkten i moment 2 handlar om att i form av en fallstudie tillämpa karriärteori och olika vägledningsmodeller som redovisas i en skriftlig rapport.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Moment 1 examineras i form av inlämningsuppgifter som behandlas i examinerande seminarier. Enkätkonstruktionsuppgiften examineras muntligt i grupp och forskningsplanen i form av skriftligt individuell inlämningsuppgift.
I moment 2 sker examinationerna i form av examinerande seminarier med skriftlig förberedelse och med en skriftlig rapport. Karriärteorier examineras i form av skriftligt förberedda presentationer och fallstudien genom en skriftlig vetenskaplig rapport
Skriftliga inlämningsuppgifter, som görs individuellt eller i par, betygsätts enligt betygsskalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga examinationer betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla examinationsuppgifter är betygsatta. Hel kurs betygssätts enlig skalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs utöver minst betyget Godkänd på samtliga obligatoriska delar även betyget VG på undervisningsmomentet fallstudierapport.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. Därutöver läggs i bedömningen för betyget Väl Godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Brown Duane
Career choice and development
4. ed. : San Francisco : Jossey-Bass : 2002 : 1 PDF-fil (xxii, 534 s. :
ISBN: 9780787966522
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast kapitel 5, 8, 9, 11 är obligatoriska i kursen
Careership : A Socialogical Theory of Career Decision Making
Hodkinson Phil, Sparkes Andrew
Ingår i:
British journal of sociology of education [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 18 : sid. 29-44 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0142569970180102
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 445 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7197-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05004-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Planned Happanstance: Constructing Unexpected Career Opportunities
Mitchell Kathleen E, Levin Al S, Krumboltz John D
Journal of Counseling & Development : 1999 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02431.x/pdf
Läsanvisning: Vol.77, 115-124.
Advances in Career Theory and Research: A Critical Review and Agenda for Future Exploration
Sullivan Sherry E, Baruck Yehuda
Journal of Management, 35:6 : 2009 :
http://jom.sagepub.com/content/35/6/1542.abstract
Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lovén Anders
Karriärvägledning : en forskningsöversikt
Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
ISBN: 9789144097435
Se Umeå UB:s söktjänst
Enkätboken
Trost Jan, Hultåker Oscar
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 178 s. :
ISBN: 9789144115450
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer (cirka 300 sidor).
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
10. ed. : [Belmont, Calif.] : Brooks/Cole, Cengage Learning : [cop. 2012] : xv, 464 s. :
ISBN: 9781285065786 (international ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lidström Lena
En resa med osäkra mål : unga vuxnas övergångar från skola till arbete i ett biografiskt perspektiv
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, Umeå universitet : 2009 : 158 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-25574
Obligatorisk
Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Amundson Norman E
Essential Elements of Career Counseling
Pearson Education Ltd : 2013 :
http://www.bokus.com/bok/9780132850643/essential-elements-of-career-counseling/
Obligatorisk
E Brott Pamelia
Constructivist Assessment in Career Counseling
Virginia Polytechnic Institute and State University : 2004 :
http://jcd.sagepub.com/content/30/3/189.abstract
Obligatorisk
Läsanvisning: Journal of Career Development. Vol 30, no 3
Brott Pamela E
A Constructivist Look at Life Roles
The Career Development Quarterly, 54:2 : 2005 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2161-0045.2005.tb00146.x/pdf
Obligatorisk
Peavy R. Vance
SocioDynamic Counselling: A Practical Approach To Meaning Making
Taos Institute Publications : 2010 :
Fulltext
Obligatorisk
Socialkonstruktivism : positioner, problem och perspektiv
Wenneberg Søren Barlebo, Nilsson Björn
2. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 182 s. :
ISBN: 978-91-47-09587-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst