Engelskt namn: Craft and Design - Textile
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2009-01-19
Kurskod: 6TX005
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Reviderad av: chwa0002, 2009-01-19
Kursen innehåller följande moment: Estetisk kommunikation 7,5 hp, Fiber, färg, form 9 hp, Material, miljö, möjligheter 6 hp, Temaarbete 3 hp, VFU 4,5 hp Momenten innehåller litteraturstudier, kulturbesök och skapande arbete. Moment Estetisk kommunikation 7,5 hp Aestehetic Communication Momentet innehåller workshops i slöjd samt workshops med blandformer av musik, bild, slöjd, dans och rörelse. I momentet ingår en teoretisk introduktion av begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna och en orientering om aktuell forskning. Gestaltningarna analyseras utifrån ett kreativitets- och processperspektiv. Moment Fiber, färg, form 9 hp Fibre, Colour, Form Momentet innehåller utforskande arbete med färg, form, material och teknik. Tyngdpunkten läggs på att experimentera och utveckla nya idéer med betoning på nyskapande. Kulturarv och kulturyttringar i dagens samhälle utgör källor till inspiration i hantverksarbetet. Moment Material, miljö, möjligheter 6 hp Material, Environment, Possibilities Momentet innehåller sömnad ur ett skolperspektiv. Arbetsmetoder och beskrivningar diskuteras och analyseras. Mönsterförändringar och sömnad av enkla plagg samt andra sömnadsarbeten ingår i momentet. Symaskinens hantering och skötsel behandlas. Arbetet avser att ge de studerande egen erfarenhet av samt insikt i slöjdprocessens olika steg. Moment Temaarbete 3 hp Thematic Studies I momentet tillämpas skolslöjdens hantverk genom tematiska studier som genomförs i samarbete med trä/metall med anknytning till skola och samhälle. Makt-, köns- och etnicitetsperspektiv ligger till grund för utforskande och genomförande av temat. Arbetet i momentet presenteras och kommuniceras via lämpligt medium. Didaktikseminarier med inriktning mot läroplansanalys och genusfrågor utgör en del av momentet.. Moment VFU 4,5 hp Practical Experience Momentet ska förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Momentet innehåller arbete med uppgifter kring ämnets funktion och profil samt undervisnings- och lärandeprocesser i slöjd. Verksamhetsförlagd utbildning sker på partnerskola där studenten iakttar, frågar och aktivt deltar i arbetet. Didaktikseminarier med inriktning mot arbetsformer och arbetssätt ingår i momentet.
Moment Estetisk kommunikation 7,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: genomföra gestaltningar i ett specifikt medium och i kombination av flera medier samt kunna presentera och analysera den genomförda gestaltningen förklara och diskutera begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna Moment Fiber, färg, form 9 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: utveckla egna uttryckssätt med hjälp av färg, form, material och teknik tillämpa i momentet ingående hantverk analysera och värdera olika slags texter och relatera dessa till slöjd reflektera över sambandet mellan momentets olika delar Moment Material, miljö, möjligheter 6 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: gestalta egna idéer inom slöjdens område beskriva hur egna val påverkat processen tillämpa i momentet ingående hantverk göra motiverade val vad gäller miljö- och material problematisera och diskutera slöjdämnets syfte och innehåll reflektera över sambandet mellan momentets olika delar Moment Temaarbete 3 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: tillämpa skolslöjdens hantverk i tematiska studier visa på sin medvetenhet om makt-, köns- och etnicitetsfrågor presentera momentets innehåll och kommunicera via lämpligt medium Moment VFU 4,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: reflektera över vilka behov som tillgodoses genom slöjdundervisningen. reflektera över vilka kunskapsområden som behandlas och varför. planera, genomföra och utvärdera kortare undervisningsinslag.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete och handledning. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterande temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden vid genomförandet.
Formativ bedömning sker under kursen. Examination grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produkter, skriftlig dokumentation och seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygssättning på hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På varje moment används betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/
ISBN: 91-38-31737-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Säker arbetsmiljö i textilslöjd och textila utbildningar
Arvidsson Harry, Johansson Svante, Persson Ethel
Solna : Ekelund : 2002 : 66 s. :
ISBN: 91-646-1632-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Birgerstam Pirjo
Skapande handling : om idéernas födelse
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
ISBN: 91-44-01399-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Borg Kajsa
Slöjdämnet : intryck - uttryck - avtryck.
Linköping : Univ., 2001 ; (Sollentuna : 2001 : 216, [9]s. :
ISBN: 91-7373-027-0
Se Umeå UB:s söktjänst
En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Grundskolan : kursplaner och betygskriterier : förordning (SKOLFS 2000:135) om kursplaner för grundskolan : Skolverkets föreskrifter (2000:141) om betygskriterier för grundskolans ämnen
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 120 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
ISBN: 978-91-38-32474-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Grön design
Bertilsson Cecilia, Hellmark Mats
Stockholm : Naturskyddsföreningen : 2008 : 168 s. :
ISBN: 91-558-2008-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Herrström Christina
Tusen gånger starkare
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 217, [1] s. :
http://194.68.4.214/bilder/tif/9163852500.tif
ISBN: 91-638-5250-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sy :b den kompletta sömnadshandboken
Kjellberg Anders4 pht, Bay Pedersen Gitte4 ill
Västerås : Ica : 2005 : 168 s. :
ISBN: 91-534-2567-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström Lars
Att lära genom konsten : en forskningsöversikt
Läsanvisning: KIL-skrift om konstarter och matematik i lärandet (s. 106 - 131.) Stockholm: Carlssons.
Do Redo : konsten att slakta en tröja
Lindén Ivarsson Anna-Stina, Brieditis Katarina, Evans Katarina
Stockholm : Alfabeta/Anamma : 2004 : 95, [1] s. :
ISBN: 91-501-0461-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94. Utbildningsdepartementet (1998)
Skolverket/Fritzes : 19 s. :
Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Tovning : med såpa och filtnål
Neuschütz Karin, Elliot Elliot
Västerås : Ica : 2007 : 112 s. :
ISBN: 978-91-534-2780-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilson Karl Gustaf
Färglära
[Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Artikelkompendium. Institutionen för estetiska ämnen.