"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd - textil inriktning III, 30 hp

Engelskt namn: Craft and Design, Textile

Denna kursplan gäller: 2009-01-26 och tillsvidare

Kurskod: 6TX007

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Reviderad av: chwa0002, 2009-01-26

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Estetisk kommunikation, tema 7,5 hp, Bilden 4,5 hp, Kläder och trender 3 hp, Den riktade färdigheten 15 hp Momenten innehåller litteraturstudier, kulturbesök och skapande arbete. Moment Estetisk kommunikation, tema 7,5 hp Aesthetic communication I ett didaktiskt moment planeras, genomförs och presenteras ett estetiskt projekt i samverkan mellan bild, musik och slöjd. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Parallellt med projektet sker dokumentation i passande medier. Moment Bilden 4,5 hp The Picture I momentet utforskar och bearbetar de studerande idéer till egna uttryckssätt genom att arbeta med textila bilder. Tematiska studier tillämpas där formgivning och experimentellt arbete avser att ge erfarenhet och insikt om de textila uttryckens kommunikativa möjligheter. Presentationer i ord och bild utarbetas som sammanfattar momentets innehåll med tonvikt på reflektion och egen analys. Moment Kläder och trender 3 hp Clothes and Trends Momentet utgör en breddning och/eller fördjupning inom området klädsömnad. Med utgångspunkt i studentens kunskaper i sömnad, och erfarenheter från VFU, väljer studenten arbetsområden där behov av ytterligare kunskaper har konstaterats. Moment Den riktade färdigheten 15 hp The Directed Skills Innehållet i momentet fokuseras på att de studerande ur ett lärandeperspektiv breddar eller fördjupar ämneskunskaperna inom det textila området. Studenten formulerar en didaktiskt inriktad studieplan med inriktning mot sin kommande profession. Momentet fokuserar på att kunna utveckla idéer som ett led i att belysa slöjdämnets funktion i samhället. Tyngdpunkten läggs på analys, reflektion och didaktisk anknytning med utgångspunkt i slöjdprocesserna. Nytänkande och skapande med inspiration från svenskt kulturarv samt såväl nationella som internationella kulturyttringar i dagens samhälle ingår i momentet. Därvid berörs hur vi med hjälp av slöjdämnet konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett makt-, köns- och etnicitetsperspektiv. Undervisningen skall främja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till slöjd och slöjdämnet. Presentationer i ord och bild utarbetas som sammanfattar momentets innehåll med tonvikt på analys av eget och andras arbeten. Momentet genomförs i samarbete med inriktning trä/metall.

Förväntade studieresultat

Moment Estetisk kommunikation, tema 7,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • ta egna initiativ i didaktiska och estetiska processer och kunna lösa uppkomna problem samt ha förmåga att välja ut det som svarar mot styrdokumentens mål och de egna intentionerna • bidra i och samarbeta i genomförandet av ett didaktiskt projekt samt reflektera över samarbetsformer • utveckla olika estetiska kommunikations- och samverkansmöjligheter samt dokumentera processen i analog såväl som digital form • visa på insikt om slöjdens funktion i kultur och samhälle Moment Bilden 4,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • kunna söka egna uttryckssätt genom att arbeta med textila bilder • visa på förmåga att analysera textila bilders kommunikativa möjligheter • analysera och värdera olika slags texter och relatera dessa till slöjd • reflektera över sambandet mellan momentets olika delar Moment Kläder och trender 3 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • problematisera, utforska och utveckla egna idéer i sömnad • motivera och genomföra valda slöjdarbeten • reflektera över sambandet mellan momentets olika delar Moment Den riktade färdigheten 15 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • självständigt planera, genomföra och utvärdera eget valt fördjupningsarbete inom slöjdområdet • välja relevant litteratur utifrån aktuell frågeställning • reflektera över slöjden och slöjdämnets funktion i samhället och vilka samhälleliga behov som tillgodoses genom slöjdundervisning • analysera och kritiskt granska olika slags texter och relatera dess till lärandesituationer i slöjd • kommunicera via ett lämpligt medium och presentera momentets innehåll i ord och bild • göra en vetenskaplig bearbetning av momentets innehåll

Behörighetskrav

Univ: Slöjd - textil inriktning II eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete och handledning. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterande temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden vid genomförandet.

Examination

Formativ bedömning sker under kursen. Examination grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produkter, skriftlig dokumentation och seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygssättning på hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På varje moment används betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 5

Aronsson Karin
Barns världar - barns bilder.
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279 s. :
ISBN: 91-27-06767-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Bondesson Nina
Om den praktiska konsttillverkningens villkor

Läsanvisning: (2007)Paletten sid 11-13. Tillhandahålls via institutionen.

Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hasselskog, Peter "Sådan lärare, sådant lärande" s.187-198

Connell Raewyn W.
Om genus
Göteborg : Daidalos : 2003 : 211 s. :
ISBN: 91-7173-186-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 23-27, 75-102)

Den feminina textilen : makt och mönster
Svensson Birgitta, Waldén Louise
Stockholm : Nordiska museets förlag : 2005 : 218 s. :
ISBN: 91-7108-499-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rosenqvist, Johanna. (2005) Hemslöjd som feministisk strategi

Design för lärande
Rostvall Anna-Lena, Selander Staffan
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 269 s. :
ISBN: 978-91-7227-551-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Öhman-Gullberg, Lisa, "Ska vi skriva, vi har ju bild?" s. 217-228. Tillhandahålls via institutionen.

Kropp, kunskap och självuppfattning
Duesund Liv, Thorell Jerker
Stockholm : Liber utbildning : 1996 : 175 s. :
ISBN: 91-634-1480-5 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 29-40)

En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Ericsson Wärn Karina
Retro : en liten modehandbok
Stockholm : Pocky :b eLib [distributör] : 2008 : 1 PDF-fil (163 s.) :
http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9185011525&id_type=ISBN&lib=Lz Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-85011-52-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Jeansson Åsa
What is knowledge in the schoolsubject sloyd? : Paper presenterat vid Crafticulation & Education Conference 2008, Helsingfors. (4-5 s)

Examensarbete i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
Uppsala : Kunskapsföretaget i Uppsala AB Läromedel och utbildning : 2006 : 136 s. :

Kunskap och människans redskap : teknik och lärande
Rystedt Hans, Säljö Roger
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 283 s. :
ISBN: 978-91-44-04832-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Johansson, Marléne. (2008) Att tänka med nålen i hand medierande redskap i slöjdpraktik

Att designa sig själv
Lund Kristina, Svensson Birgitta

Marner Anders
”Ett designperspektiv på slöjden” : ” Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 3-4, s. 33-47.

Valfri litteratur, ca 300 sidor.