Hoppa direkt till innehållet
Utbildningsplan:

Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, 180 hp

Engelskt namn: Programme in Behavioural Analysis of IT-Environments

Denna utbildningsplan gäller: HT07 och tillsvidare

Programkod: SGBET

Högskolepoäng: 180

Diarienummer: FS 3.1.3-29-15

Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-07

Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-02-03

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie kandidatexamen i enlighet med lokalexamensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie kandidatexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Science. Examen utfärdas i något av huvudområdena informatik (Informatics), psykologi (Psychology), pedagogik (Education) eller sociologi (Sociology) med inriktningen Beteendevetenskap och IT-miljöer (Behavioural Analysis and IT-Environments).

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(Högskolelagen 1 kap 8 §)

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer,
– Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)

Lokala mål för aktuell examen

Efter genomgången utbildning förväntas studenten ha
– kunskaper om problem, teorier och utredningsmetoder i informatik, pedagogik, psykologi och sociologi,
– kunskaper om samspelet mellan människa och informationsteknik i förändringsprocesser,
– kunskaper om individers och gruppers beteende i sociala och tekniska system,
– förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra samt att planera, leda och administrera projekt.
– förmåga att tillgodogöra sig internationell vetenskaplig litteratur, samt förmåga att relatera det egna kunskapsområdet till samhällsdebatten.

Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och – visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.

Examinationsformer

Se aktuella kursplaner.

Betyg

På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Utbildningen består av en kombination av kurser i ämnena informatik, pedagogik, psykologi och sociologi. Programmet ger ett brett perspektiv på samspelet mellan människa och informationsteknik, särskilt i förändringsprocesser. Programmets kurser är obligatoriska under termin 1-5, inför termin 6 görs val av ämnesfördjupning.

Programöversikt
År 1
15 hp kurser i informatik och 30 hp kurser i pedagogik, sociologi, och psykologi som introducerar till beteendevetenskap, IT och digitalisering. 15 hp kurser i beteendevetenskaplig metod.

År 2
15 hp kurser i pedagogik som rör IT och pedagogisk verksamhet i arbetslivet. 45 hp kurser i informatik rörande samspelet mellan människan och teknik, samt design och utveckling av IT-miljöer.

År 3
30 hp samklassade kurser i pedagogik/sociologi/psykologi som rör metoder och praktiker för förståelse av komplexa IT-miljöer. 30 hp kurser ämnesfördjupning, inkluderat examensarbete, i pedagogik, sociologi, psykologi eller informatik.

Inför termin 6 görs ett val av ämnesfördjupning i pedagogik, psykologi, sociologi eller informatik. Ämnesfördjupningen bestämmer i vilket ämne du kan genomföra ditt examensarbete.


Examensarbete/Självständigt arbete
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom ett av huvudområdena för utbildningen. Möjliga huvudområden är informatik, pedagogik, psykologi och sociologi.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.

Övrigt

Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.