Information till medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 21 oktober 2020)

Hoppa direkt till innehållet
printicon

Fanny ser teknisk fysik som en ny utmaning

Efter att ha läst ett samhällsprogram på gymnasiet började Fanny Bleckur arbeta som lärare. Sedan ville hon ha en ny utmaning, och valde därför att läsa Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik. Hon har inte haft någon tydlig framtidsplan, och vet fortfarande inte vad hon vill göra i framtiden. – Jag hoppas att jag hittar något speciellt intresse under utbildningens gång, säger Fanny.

Fanny Bleckur är uppvuxen i Fellingsbro, en liten tätort utanför Örebro. Under högstadietiden hade hon inget intresse för naturämnena, och därför blev det ett samhällsprogram på gymnasiet. Efter två år på utbildningen insåg hon att naturämnena trots allt lockade, men valde att prova på arbetslivet efter studentexamen.

– Jag visste inte riktigt vad jag ville efter gymnasiet. Men jag ville komma bort från studier ett tag, så jag började praktisera som lärare på min gamla grundskola för att få in en fot i arbetslivet. Sen fick jag jobb på skolan och blev klasslärare.

Det var ett roligt och givande arbete, säger Fanny, men säger att hon inte kände att en lärarutbildning var rätt för henne.

– Det är inte omöjligt att jag jobbar som lärare i framtiden även om jag kanske går en annan väg än att läsa lärarprogrammet.

Läste basåret först

Efter ett års uppehåll från studierna valde Fanny och hennes pojkvän att tillsammans flytta till Umeå där de båda skulle läsa på universitetet. Fanny började med att läsa Tekniskt-naturvetenskapligt basår för att få behörighet till fler program. Hon lekte med tanken att utbilda sig till läkare eller biomedicinsk analytiker, men det bristande intresset för kemi och biologi gjorde sig påmint. Till slut stod det mellan energiteknik och teknisk fysik. Energiteknik kändes intressant eftersom Fanny har ett intresse för miljö och miljöfrågor.

– Jag vet att energiteknik är ett jättebra program, men teknisk fysik är ännu bredare. Jag har haft svårt att välja något specifikt som jag vill göra med min framtid, och därför har jag försökt välja den bredaste vägen. Vi hade även studenter från teknisk fysik som handledare under basåret, och de pratade så gott om programmet och lät så himla nöjda. Både handledarna och föreläsaren sa att om jag läser teknisk fysik skulle jag i princip kunna få samma jobb som de som utbildat sig inom energiteknik, om jag väljer rätt inriktning. Dessutom skulle jag kunna arbeta med fler saker. Och där fick jag svaret, säger Fanny. Jag tycker om matte och fysik, och teknisk fysik kommer med fler valmöjligheter.

Ville ha en utmaning

– Men i ärlighetens namn var det också för att jag fick höra att det verkligen var en tuff utbildning, något jag hört skulle vara svårt. Jag har alltid haft lätt för mig i skolan, allt har rullat på utan svårigheter. Därför ville jag verkligen ha en utmaning. Det kan låta som fel anledning att söka till ett program, men jag ville verkligen få en utmaning. Jag tycker dessutom om matte och fysik väldigt mycket.

Och hur har det gått?
– Det har gått bra. Det är så himla kul på den här utbildningen. Man får träffa högpresterande, ambitiösa och engagerade studenter. Det känns som att ju längre in i en utbildning man kommer så inser man att alla är där av samma anledning. Nu när jag har valt en svår och lång utbildning känns det som att man parats ihop med andra personer som också är drivna, motiverade och duktiga.

Vissa kurser är svårare än andra, men Fanny skulle inte beskriva någon av kurserna som “lätta”. Det som kan vara extra svårt är då studenterna läser två kurser parallellt med varandra. Det kan kännas svårt att hålla koll, och man måste kunna prioritera, menar Fanny.

– Utifrån kan det se ut som att alla studenter klarar alla kurser med enkelhet, men så är det nog inte. Det är nog långt ifrån alla som har det väldigt enkelt på den här utbildningen.

Vad har du för framtidsplaner?
– Oj, jag vet inte. Jag tänkte på det redan innan den här intervjun, att jag faktiskt inte riktigt haft någon stor plan. Jag har fortfarande ingen plan. Jag vet inte vad jag vill göra i framtiden, men hoppas att jag hittar något speciellt intresse under utbildningens gång.

Större krav på självständighet

Vad tycker du är skillnaden med att plugga på universitetet i jämförelse med gymnasiet?
– Det är framför allt hur studierna är schemalagda som är skillnaden. På gymnasiet hade jag hela schemalagda dagar med mycket undervisning i sal. Det mesta av arbetet kunde göras på schemalagd tid. Dessutom fanns det lärare på plats precis hela tiden.

På universitetet förväntas man plugga mycket själv, men det finns en del lektionstillfällen där det finns en handledare på plats att fråga. Dagarna brukar bestå av en föreläsning på två till fyra timmar och därefter är det sällan något schemalagt.

– Dessutom får man välja helt själv hur man vill plugga. Man kan kolla på Youtube, läsa gamla tentor, läsa kurslitteratur eller vad som helst för att läsa in sig inför kommande examinering. Man får lägga upp det precis som man vill.

Fanny ser utbildningen som sitt jobb, och försöker därför göra så mycket av arbetet som möjligt på plats på universitetet under “arbetsdagen” för att sedan kunna vara ledig.

– När jag pluggar brukar jag oftast sitta med ett gäng andra personer, vilket kan vara både positivt och negativt. Det är så bra om man inte har förstått något till hundra procent, eftersom man kan fråga andra. Men ibland kan det vara negativt, eftersom man ibland lär sig bättre genom att själv jobba sig fram till lösningen på ett problem. Även om någon förklarar väldigt bra och pedagogiskt tror jag att det finns något viktigt i att man själv grottar ned sig i ett problem för att förstå helheten. Därför är det också bra att plugga ensam ibland.

“Det är ett jättebra sätt att komma in i klassen”

Var du med på mottagningen för nya studenter?
– Ja, jag var med så mycket jag bara kunde. Det var jätteroligt. Jag hade med mig några kompisar från basåret till teknisk fysik, men försökte att inte umgås med dem så mycket eftersom jag ville lära känna nya människor också. Och det gjorde jag! Det är ett jättebra sätt att komma in i klassen.

Man får även känna på den starka samhörigheten som finns på programmet. Fanny var även så kallad “superfadder” då hennes klass höll i mottagningen, där hon och några andra ur klassen blev ansiktet utåt för de nya studenterna.

Vad skulle du säga till någon som funderade på att läsa teknisk fysik?
– Om man är driven och gillar matte och fysik kommer man inte ångra sig. Det är perfekt om man vill ha en bred utbildning. Men det är viktigt att komma ihåg att det är ett tufft program, och att vissa kurser kan vara svårare än andra. Men det är samtidigt så himla kul, och det är så bra gemenskap på programmet. Man känner sig verkligen välkomnad. Och såklart, var med på mottagningen!

Läs mer om civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik

FAKTA Fanny Bleckur

Ålder: 23.
Kommer från: Fellingsbro.
Bor: I en hyresrätt på Carlshem.
Familj: Sambo och en chinchilla.
Studerar: 2: a året på Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik, Umeå universitet.
Gör på fritiden: åker skidor, spelar squash, kör folkrace, och planterar växter.
Umeå med 3 ord: Lugnt. Naturnära. Välkomnande.
Mig själv med 3 ord: Driven. Glad. Utåtriktad.
Okänd talang: Kan jonglera.
Det gör jag om tio år: Jag hoppas att jag har ett stabilt jobb som jag trivs med.

Intervju: Nicolina Viklund