"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Marianne kombinerar arbete och studier för att bli lärare i fritidshem

– Vi kan läsa om något och redan dagen efter kan jag testa det på jobbet, säger Marianne som läser grundlärarprogrammet fritidshem, arbetsintegrerad utbildning.

Vad gjorde du innan du började på utbildningen?

– Jag har jobbat på ridskola som verksamhetsansvarig och kört hjullastare och grävmaskiner. Jag har också jobbat i butik och inom industri som tillverkar skogsmaskiner. Och sen kom pandemin och då började jag som vikarie på skolan.

Hur kom det sig att du utbildar dig till lärare?

– Sedan långt tillbaka har jag varit engagerad i ungdomsverksamhet. Jag har haft ridlektioner för barn. Och jag har alltid haft i bakhuvudet att jag tycker det är roligt att jobba med barn. Det är kul se barn utvecklas och lära sig. Så för mig kändes det inte främmande att börja arbeta på skola. Sen blev jag också intresserad av att utbilda mig när min svägerska berättade om lärarprogrammet. Hon har utbildat sig till lärare i årskurs 4-6 och och det lät så roligt när hon berättade vad hon fick lära sig.

Varför har du valt att läsa till lärare på den arbetsintegrerade utbildningen?

– Jag har varit intresserad av att utbilda mig till lärare tidigare. Jag har både barn, djur och hus som behöver skötas. När jag och sambon tidigare diskuterat studier så är just detta problemet, att vi behöver vara på hemmaplan båda två. Därför passar AIL så bra, det är bara ett par träffar per termin och då kan vi lösa logistiken. Hade inte pluggat om det inte gick att läsa som jag gör nu.

Hur har det varit för dig att studera?

– Bitvis är det mycket. Det är mycket man ska hinna när man jobbar på 50% och pluggar på 75%. När kollegorna går hem efter en dag, har jag fortfarande en del att göra. Jag hade från början inte någon studieteknik, men nu har jag fått en struktur. Året har gått så fort och det är roligt och jätteintressant. Vi kan ju läsa om något och redan dagen efter kan jag testa det på jobbet. Kollegorna är också väldigt intresserade av vad jag läser, en del läste ju utbildningen för så länge sedan.

Träffar du dina klasskamrater?

– Vi träffas ofta på nätet via zoom eller teams. Vi håller kontakten varje vecka och stöttar och peppar varandra. Det är bra sammanhållning och alla hjälpts åt.

Vad har varit mest utmanande?

– Att sy ihop vardagen och plugget. Det blir mycket kvällar och helger. Kräver självdisciplin.

Vad har varit roligast?

– Att få lära sig och testa i praktiken. Nu förstår jag hur mycket tanke det finns bakom verksamheten i fritidshem. Det är inte bara fri lek utan det mesta som görs i fritidshem görs med en pedagogisk tanke. Att lägga pärlplattor kan vara en tanke om att lära sig matematik. Jag har fått sådana aha-upplevelser av hur man kan stötta barn i matematik genom att lära ut på nya sätt. Jag känner ofta att jag vill läsa mer, och lära mig mer, då känner jag har hamnat rätt. Jag vill arbeta som lärare. Det är fantastiskt att den här möjligheten kom.

Namn
Marianne Viklund
Var bor du?
Barsele, utanför Storuman
Publicerad: 2024-01-23