Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Tobias valde både studier och arbete

Tobias Henningsen sökte efter en möjlighet att arbeta och studera samtidigt och hittade till en arbetsintegrerad lärarutbildning vid Umeå universitet.

Varför valde du en arbetsintegrerad utbildning?

– Jag har familj och har jobbat i skolan i tio år. De kändes som ett alldeles för stort steg att helt sluta jobba och enbart studera – det skulle ha blivit väldigt tomt att inte alls vara i skolan. Därför sökte jag efter en möjlighet att blanda studier och arbete, och fick tips om den här arbetsintegrerade utbildningen och den är helt rätt för mig.

Varför vill du arbeta med barn och unga?

– Jag bodde tidigare i Linköping och arbetade bland annat på en gymnasiesärskola med elever som hade problem med skolmiljön och elever som hade självskadebeteende. Jag gillar både att undervisa men också tanken att jag kan kan vara en viktig förebild för barn och unga, och bidra till att de känner sig trygga i skolan.

Nu bor du i Skellefteå och arbetar i Boliden – hur kommer det sig?

– Jag träffade min nuvarande sambo som kom från Skellefteå. Hon längtade upp så vi bestämde oss för att flytta hit. Jag sökte utbildningen och jobbet som är kopplat till den och fick ja på båda ansökningarna.

Hur ser en vecka ut för dig?

– Jag arbetar 50 procent och studerar 75 procent. Måndag, tisdag och fredag jobbar jag i Bolidenskolan, onsdag och torsdag studerar jag. Visst är det intesivt men det fungerar jättebra. Man får förstås planera för sig själv och ha lite disciplin. Ibland träffas vi fem som studerar från Skellefteå för att hjälpas åt och det är kul! Vid några tillfällen varje termin träffas alla på universitetet i Umeå. Det är viktigt att få känna gemenskap med de andra trots att vi oftast befinner oss på olika platser. Jag har också turen att ha en kurskamrat som jobbar på samma skola som jag, så vi diskuterar när det behövs.

Vilka är de stora fördelarna med arbetsintegrerad utbildning?

– Det är flexibelt. Man får möjlighet att se det som man studerar i verkligheten direkt. 

Är det något som är särskilt svårt?

– Nej det tycker jag inte. Vi är ju lite av försökskaniner då utbildningen är ganska ny men jag tycker att det flyter på bra. Jag trodde faktiskt att det skulle vara en hårdare utbildning och att jag skulle känna mig mer ensam, men jag har ganska mycket kontakt med andra på utbildningen.

Har du funderat på vad du vill jobba med när du är klar med utbildningen?

– Nej jag går ju andra terminen nu så jag har ganska lång tid kvar. Jag är i en årskurs två nu och ska följa den elevgruppen under hela min studietid, så när jag är klar med utbildningen slutar barnen årskurs sex. Det känns spännande att följa dem och se hur de utvecklas både kunskapsmässigt, socialt och som individer.