"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Nils drömmer om jobb i byskola – nära naturen

Nils Thysk går fjärde och sista året på grundlärarprogrammet årskurs 4–6. Närmast ser han fram emot en lång praktik och efter examen drömmer han om att undervisa i en liten byskola.

Hur kom det sig att du blev nyfiken på läraryrket?

– Jag jobbade som personlig assistent i några år och följde min brukare till vuxenskola. Det öppnade mina ögon för att jobba som speciallärare, vilket också var målet när jag sökte till lärarutbildningen. För att bli speciallärare måste man först bli lärare, sedan arbeta en tid och efter det kan man söka speciallärarutbildningen, men nu har mina planer ändrats något. Under studierna har jag insett hur härliga eleverna i årskurs 4 till 6 är – de har sig lärt en hel del om världen och man kan göra så mycket tillsammans med dem, dessutom är de fortfarande väldigt nyfikna. Kanske söker jag mig till speciallärarutbildningen på sikt, men mitt första mål är att komma ut och jobba i en mellanstadieklass – och jag längtar.

Vad ger lärarutbildningen dig?

– Jag får behörighet att undervisa i och bedöma fyra ämnen – svenska, engelska, matematik och ett fjärde valbart ämne. Jag har valt NO-ämnen eftersom jag vill vara ute i naturen mycket med mina framtida elever. Vi lär oss också om skolans styrdokument som styr vad eleverna ska lära sig i skolan.

– Jag får mycket kunskaper om hur man lär ut och varför man lär ut på ett visst sätt. Jag måste säga att vi har jättebra lärare på hela programmet. Människor som har mycket kunskap om sina ämnen och dessutom har lång erfarenhet av att vara pedagoger. Jag blir väldigt motiverad av att prata med dem.

–Jag lär mig också av att finnas i en klass med andra framtida lärare. Det handlar inte bara om diskussioner på seminarier utan också om allt prat om yrket på raster och fritid. Därför tycker jag det är värdefullt att studera på campus.

Du har gjort två praktikperioder hittills. Hur har det varit?

– Roligt och lärorikt. Och något som man väl skulle önska sig ännu mer av, men nu sista året får jag en lång praktik under nästan en hel termin i en klass i Umeå och det ser jag jättemycket fram emot.

Nu har du studerat i tre år – har du funderat på din egen roll som lärare?

–  Vi får ju studera olika idéer och teorier om att lära ut. Det är viktigt att ha med sig i ryggsäcken, men undervisningen får inte bara handla om metoder och styrdokument. Jag tänker att det är viktigt att inte glömma bort att vara sig själv och göra det bästa av de egenskaper man har. Jag vet att jag är en snäll person som är ganska bra på att berätta på ett logiskt sätt, och det kommer jag att försöka använda i min undervisning.

Vad tänker du om framtiden och arbete?

– Jag vet inte riktigt men jag har bott i Umeå hela mitt liv. Jag och min flickvän, som studerar till biolog, har pratat om att flytta och bo i en annan stad, till exempel Örnsköldsvik. Arbetsmarknaden är bra för lärare och jag är sugen på att jobba på en mindre skola, kanske en byskola. Där jag tänker att det är närmare till naturområden och lättare att komma ut i naturen med eleverna.

Hur är det att studera på ett universitet?

– Universitetet är en fantastisk plats och en miljö som jag tycker mycket om. En stor härlig mötesplats med många kaféer och restauranger och ett stort bibliotek där man kan sjunka ner i böcker om allt möjligt. Här händer alltid något som man kan ta del av.

Namn
Nils Thysk
Var bor du?
Umeå
Fritidsintressen
Spelar gitarr i två olika band (punk och rock). Gillar djur.
Publicerad: 2022-09-12