Navigerat till

Magisterprogrammet i marknadsföring 60 hp

Två kvinnor sitter vid ett bord och pratar.
Bild: Alekzandra Granath

Om programmet

Programmet riktar sig till dig som vill arbeta med strategisk marknadsföring med fördjupning mot konsumentbeteende, digital marknadsföring och brand management. Efter utbildningen kan du jobba med marknadsföringsaktiviteter på strategisk nivå. Hållbarhet och internationalisering är återkommande inslag i utbildningen.

Under utbildningen

Under första terminen läser du en kurs i strategisk marknadsföringsledning om 30 hp bestående av följande kursmoduler: marknadsföringsstrategi och hållbarhet, konsumentbeteende, digital marknadsföring, och brand management.

Under andra terminen läser du valfria kurser om 15 hp samt skriver en magisteruppsats i företagsekonomi.

Ansvarig för programmet är Galina Biedenbach.

Gäller för samtliga magisterprogram vid Handelshögskolan

Vi integrerar kompetenser i våra utbildningar

I Handelshögskolans utbildningar fokuserar vi på kompetenser som behövs för ditt framtida yrkesliv.

Läs mer om hur kompetenser integreras

Hållbarhetsperspektivet allt viktigare

Tillsammans med våra studenter arbetar vi aktivt för en mer hållbar handelshögskola och gör det genom att anpassa kurser på programmen för att på ett bra sätt lära ut om och för hållbarhet. Vi arbetar med de 17 globala utvecklingsmålen och Agenda 2030 som utgångspunkt. Vårt hållbarhetsarbete är certifierat enligt miljöledningssystemet ISO 14001 och vi är medlemmar i de internationella nätverken GBSN, PRME och SDSN.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Hög kvalitet, internationell ackreditering och utbildning för framtiden

På Handelshögskolan i Umeå får du mer än bara en masterexamen – du blir del av ett akademiskt sammanhang som kombinerar kvalitativ utbildning med samhällsrelevans och hållbar utveckling. Vårt kvalitetssystem, som bygger på både nationella riktlinjer och internationella standarder, säkerställer att våra program kontinuerligt utvecklas. Vi är ackrediterade av AACSB – en av världens mest respekterade kvalitetsorganisationer för handelshögskolor.

Genom studentcentrerat lärande, nära samverkan med samhälle och näringsliv samt en tydlig hållbarhetsprofil får du möjlighet att utveckla de kunskaper och färdigheter som behövs för att göra skillnad – både professionellt och i samhället.

Samverkan med företag

Handelshögskolan samverkar på olika sätt med företag och organisationer. Det kan ske genom till exempel gästföreläsningar, företagsbesök, karriärföreläsningar, uppsatsuppdrag, case eller praktikfall och på så vis skapar vi förutsättningar för ett ömsesidigt utbyte som gynnar alla parter.

Fortsatta studier

Utbildningen ger behörighet till utbildning på forskarnivå.

Framtid och karriär

Efter avklarad utbildning kan du arbeta med stabsfunktioner på högre nivå inom större internationella företag och inom tjänsteföretag. Du kan bland annat arbeta som marknadsförare, marknadschef, försäljningsansvarig, projektledare, affärsutvecklare eller utredare. Programmets internationella prägel ger också goda möjligheter till en karriär utomlands. Programmet ger dig behörighet till forskarutbildning.

Anmäl dig

  • HT2025

    • Magisterprogrammet i marknadsföring

      HT2025 / Umeå / Engelska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Start

      Hösttermin 2025

      Omfattning

      60 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Längd

      1 år

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-M2010


      Behörighet Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
      Urval

      Urval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning. Urval av sökande görs i följande ordning: 1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde. 2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp). Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du kan även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.

      Examen

      Efter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits).
      Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 96 600 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 januari 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       
    • Magisterprogrammet i marknadsföring

      HT2025 / Umeå / Engelska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Start

      Hösttermin 2025

      Omfattning

      60 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Längd

      1 år

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-P2010


      Behörighet Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
      Urval

      Urval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning. Urval av sökande görs i följande ordning: 1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde. 2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp). Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du kan även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.

      Examen

      Efter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits).
      Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 96 600 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       
  • HT2026

    • Magisterprogrammet i marknadsföring

      HT2026 / Umeå / Engelska / På plats

      Anmälan öppnar 16 oktober 2025

      Visa mer Visa mindre


      Start

      Hösttermin 2026

      Omfattning

      60 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Längd

      1 år

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-M2010


      Behörighet Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
      Urval

      Urval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning. 1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). GMAT Exam (10th ed): minst 550, GMAT Exam: minst 515. Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde. 2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp). Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du ska även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.

      Examen

      Efter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits).
      Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 96 600 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 16 oktober 2025 klockan 13:00. Sista anmälningsdag är den 15 januari 2026.

       
    • Magisterprogrammet i marknadsföring

      HT2026 / Umeå / Engelska / På plats

      Anmälan öppnar 16 mars 2026

      Visa mer Visa mindre


      Start

      Hösttermin 2026

      Omfattning

      60 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Längd

      1 år

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-P2010


      Behörighet Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
      Urval

      Urval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning. 1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). GMAT Exam (10th ed): minst 550, GMAT Exam: minst 515. Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde. 2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp). Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du ska även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.

      Examen

      Efter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits).
      Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 96 600 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 16 mars 2026 klockan 09:00. Sista anmälningsdag är den 15 april 2026.

       

Så anmäler du dig

Anmäl dig via antagning.se 
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked. 
 
Sen anmälan 
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se. 
  
Mer om anmälan och antagning

Film om programmet

Vanliga frågor

Jag har läst liknande ämnen tidigare, hur gör jag för att tillgodoräkna dessa?

Vi är generösa i tillgodoräknandeärenden så dina möjligheter att få tillgodoräkna kurser är goda. Använd kontaktformuläret nedan för att få instruktioner om hur du ansöker om tillgodoräknande och för hjälp med att få en individuell studieplan.

Hur går urvalet till?

I första hand antas sökande med resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Du behöver ange Umeå University till mba.com och ladda upp ditt testresultat på antagning.se I andra hand antas sökande utifrån antal inrapporterade högskolepoäng.

Läs mer om GMAT

Forskning vid Umeå universitet

Här finns en undervisnings- och forskningsmiljö av världsklass som bidrar med kunskap av global betydelse.

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).


Utbildningen ges av
Handelshögskolan
Nytt meddelande

Annat bra att veta

En grupp studenter står i en verkstad omgiven av verktyg och studentarbeten.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet

Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Umeå Universitet, Naturvetarhuset. Studenter pluggar.

Så anmäler du dig

Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!

Akvarellmålad kollagebild på människor som utövar olika yrken.

Intresseområden

Kolla in våra intresseområden och hitta din utbildning.