Magisterprogrammet i marknadsföring 60 hp

Om programmet
Programmet riktar sig till dig som vill arbeta med strategisk marknadsföring med fördjupning mot konsumentbeteende, digital marknadsföring och brand management. Efter utbildningen kan du jobba med marknadsföringsaktiviteter på strategisk nivå. Hållbarhet och internationalisering är återkommande inslag i utbildningen.
Under utbildningen
Under första terminen läser du en kurs i strategisk marknadsföringsledning om 30 hp bestående av följande kursmoduler: marknadsföringsstrategi och hållbarhet, konsumentbeteende, digital marknadsföring, och brand management.
Under andra terminen läser du valfria kurser om 15 hp samt skriver en magisteruppsats i företagsekonomi.
Ansvarig för programmet är Galina Biedenbach.
Gäller för samtliga magisterprogram vid Handelshögskolan
Vi integrerar kompetenser i våra utbildningar
I Handelshögskolans utbildningar fokuserar vi på kompetenser som behövs för ditt framtida yrkesliv.
Läs mer om hur kompetenser integreras
Hållbarhetsperspektivet allt viktigare
Tillsammans med våra studenter arbetar vi aktivt för en mer hållbar handelshögskola och gör det genom att anpassa kurser på programmen för att på ett bra sätt lära ut om och för hållbarhet. Vi arbetar med de 17 globala utvecklingsmålen och Agenda 2030 som utgångspunkt. Vårt hållbarhetsarbete är certifierat enligt miljöledningssystemet ISO 14001 och vi är medlemmar i de internationella nätverken GBSN, PRME och SDSN.
Läs mer om vårt hållbarhetsarbete
Hög kvalitet, internationell ackreditering och utbildning för framtiden
På Handelshögskolan i Umeå får du mer än bara en masterexamen – du blir del av ett akademiskt sammanhang som kombinerar kvalitativ utbildning med samhällsrelevans och hållbar utveckling. Vårt kvalitetssystem, som bygger på både nationella riktlinjer och internationella standarder, säkerställer att våra program kontinuerligt utvecklas. Vi är ackrediterade av AACSB – en av världens mest respekterade kvalitetsorganisationer för handelshögskolor.
Genom studentcentrerat lärande, nära samverkan med samhälle och näringsliv samt en tydlig hållbarhetsprofil får du möjlighet att utveckla de kunskaper och färdigheter som behövs för att göra skillnad – både professionellt och i samhället.
Samverkan med företag
Handelshögskolan samverkar på olika sätt med företag och organisationer. Det kan ske genom till exempel gästföreläsningar, företagsbesök, karriärföreläsningar, uppsatsuppdrag, case eller praktikfall och på så vis skapar vi förutsättningar för ett ömsesidigt utbyte som gynnar alla parter.
Fortsatta studier
Utbildningen ger behörighet till utbildning på forskarnivå.
Framtid och karriär
Efter avklarad utbildning kan du arbeta med stabsfunktioner på högre nivå inom större internationella företag och inom tjänsteföretag. Du kan bland annat arbeta som marknadsförare, marknadschef, försäljningsansvarig, projektledare, affärsutvecklare eller utredare. Programmets internationella prägel ger också goda möjligheter till en karriär utomlands. Programmet ger dig behörighet till forskarutbildning.
Anmäl dig
-
HT2025
-
Magisterprogrammet i marknadsföring
HT2025 / Umeå / Engelska / På plats
Visa mer Visa mindre
StartHösttermin 2025
Omfattning60 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
Längd1 år
StudieortUmeå
UndervisningsspråkEngelska
AnmälningskodUMU-M2010
Behörighet Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.UrvalUrval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning. Urval av sökande görs i följande ordning: 1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde. 2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp). Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du kan även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.
ExamenEfter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits).
Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 96 600 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanSista anmälningsdag var den 15 januari 2025. Du kan inte längre anmäla dig.
-
Magisterprogrammet i marknadsföring
HT2025 / Umeå / Engelska / På plats
Visa mer Visa mindre
StartHösttermin 2025
Omfattning60 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
Längd1 år
StudieortUmeå
UndervisningsspråkEngelska
AnmälningskodUMU-P2010
Behörighet Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.UrvalUrval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning. Urval av sökande görs i följande ordning: 1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde. 2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp). Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du kan även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.
ExamenEfter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits).
Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 96 600 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanSista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.
-
-
HT2026
-
Magisterprogrammet i marknadsföring
HT2026 / Umeå / Engelska / På plats
Anmälan öppnar 16 oktober 2025Visa mer Visa mindre
StartHösttermin 2026
Omfattning60 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
Längd1 år
StudieortUmeå
UndervisningsspråkEngelska
AnmälningskodUMU-M2010
Behörighet Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.UrvalUrval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning. 1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). GMAT Exam (10th ed): minst 550, GMAT Exam: minst 515. Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde. 2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp). Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du ska även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.
ExamenEfter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits).
Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 96 600 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanDu kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 16 oktober 2025 klockan 13:00. Sista anmälningsdag är den 15 januari 2026.
-
Magisterprogrammet i marknadsföring
HT2026 / Umeå / Engelska / På plats
Anmälan öppnar 16 mars 2026Visa mer Visa mindre
StartHösttermin 2026
Omfattning60 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
Längd1 år
StudieortUmeå
UndervisningsspråkEngelska
AnmälningskodUMU-P2010
Behörighet Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.UrvalUrval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning. 1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). GMAT Exam (10th ed): minst 550, GMAT Exam: minst 515. Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde. 2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp). Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du ska även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.
ExamenEfter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits).
Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 96 600 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanDu kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 16 mars 2026 klockan 09:00. Sista anmälningsdag är den 15 april 2026.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Film om programmet
Möt studenter som berättar om sina erfarenheter av hur det är att studera på avancerad nivå vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.
Vanliga frågor
Jag har läst liknande ämnen tidigare, hur gör jag för att tillgodoräkna dessa?
Vi är generösa i tillgodoräknandeärenden så dina möjligheter att få tillgodoräkna kurser är goda. Använd kontaktformuläret nedan för att få instruktioner om hur du ansöker om tillgodoräknande och för hjälp med att få en individuell studieplan.
Hur går urvalet till?
I första hand antas sökande med resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Du behöver ange Umeå University till mba.com och ladda upp ditt testresultat på antagning.se I andra hand antas sökande utifrån antal inrapporterade högskolepoäng.
Forskning vid Umeå universitet
Här finns en undervisnings- och forskningsmiljö av världsklass som bidrar med kunskap av global betydelse.
-
Nyskapande med internationell genomslagskraft
Forskning för samhället, naturen och framtiden. Läs om våra forskningsområden och forskningsmiljöer.
-
Nobelpris för upptäckt vid Umeå universitet
Emmanuelle Charpentier lyfter forskningsmiljön i Umeå som en av förutsättningarna för hennes upptäckt.
Frågor om utbildningen?
Annat bra att veta

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!

Intresseområden
Kolla in våra intresseområden och hitta din utbildning.